اراک- مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طی ده ماهه سال جاری بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات یک میلیون قطعه ماهی زینتی به خارج از کشور

 به گزارش قدس آنلاین، به گزارش روابط عمومی دام پزشکی استان مرکزی ،مدیر کل دام پزشکی استان مرکزی محسن شانقی با اشاره به تعداد دام سبک، سنگین و طیور استان مرکزی اظهار داشت: جمعیت دامی در هر منطقه ای بسیار متغیر است و آمار آن هر ۱۰ سال یک بار تهیه می شود اما براساس آخرین آمار، ۳۰۰ هزار راس دام سنگین در استان مرکزی وجود دارد که احتمال می دهیم این تعداد کاهش یافته باشد زیرا مرگ و میر و تلفات دامی در چند ساله اخیر افزایش یافت.

وی عنوان کرد: همچنین براساس آخرین آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک در استان مرکزی وجود دارد و جمعیت طیور این استان نیز حدود هفت میلیون قطعه طیور گوشتی، تخم گذار و مادر برآورد شده است.

شانقی در پاسخ به اینکه چه تعداد مراکز صنعتی پرورش طیور در استان مرکزی فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر ۸۹۸ واحد صنعتی طیور در استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد ۹۷ واحد پرورش دهنده مرغ تخم‌گذار، ۷۳۸ واحد مرغ گوشتی، ۱۸ واحد مرغ مادر گوشتی، ۲۰ واحد پرورش بوقلمون، ۱۲ واحد پرورش شترمرغ، ۹ واحد پرورش پولت تخم‌گذار، یک واحد پرورش کبک، یک واحد پرورش بلدرچین و دو واحد پرورش مرغ بومی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ظرفیت کل واحدهای فعال پرورش طیور استان مرکزی ۱۸ میلیون و ۵۰۰هزار قطعه برآورد شده که درحال حاضر هفت میلیون ظرفیت فعال به تفکیک ۵۵ واحد مرغ تخم‌گذار، ۲۱۱ واحد مرغ گوشتی و ۹ واحد مرغ مادر وجود دارد و به سبب شرایط فصلی و زمان جوجه ریزی حدود ۱۰ میلیون از این ظرفیت خالی است.

شانقی ادامه داد: ۸۰ درصد از واحدهای مرغ گوشتی در سطح استان مرکزی فعال هستند، اما باتوجه به اینکه دوره جوجه ریزی هر دو ماه یک بار تعیین شده ممکن است در طول سال تعداد زیادی از واحدها تخلیه ظرفیتی و سپس به صورت مجدد فعال شوند.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷۰ واحد صنعتی گاوداری شیری با ظرفیتی معادل ۳۰ هزار راس، ۵۲۱ واحد گوساله پرواری با ظرفیت ۵۷ هزار راس، ۳۹ واحد بره پرواری با ظرفیت ۱۴ هزار راس و ۱۶ واحد گوسفند داشتی با ظرفیت ۱۹ هزار راس در استان مرکزی فعالیت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که در ده ماهه سپری شده امسال میزان تولید گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و صادرات استان چقدر بوده و کشورهای هدف صادرات کدام هستند، گفت: تولید گوشت قرمز استان مرکزی در ده ماهه گذشته بیش از هشت هزار تن و گوشت مرغ استحصال شده ۴۰ هزار تن برآورد شده است.

شانقی افزود: در ۹ ماهه سپری شده امسال یک میلیون و ۳۰هزار قطعه ماهی زینتی زنده از استان مرکزی صادر شده که عمده آنها به کشور عراق فرستاده شده اند، همچنین سه هزار و ۶۹۸ کیلوگرم کرک بز به ایتالیا، ۱۱۲ تن پا و پنجه مرغ به ویتنام، هونگ کنگ و چین و ۲۳۹ تن تخم مرغ به کشورهای عراق و پاکستان صادر شده است.

وی ادامه داد: در این مدت میزان ۹۴ تن مرغ منجمد صادراتی و ۲۵ تن عسل به کشورهای حوزه خلیج فارس، دو هزار و ۸۶۲ تن خوراک و مکمل طیور به کشورهای افغانستان، پاکستان، ارمنستان و گرجستان و ۶۸ قطعه پولت تخم گذار به ارمنستان صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.