رشتخوار - رشتخوار محروم ترین شهرستان استان خراسان رضوی است که به اذعان خیلی از مسئولان شهرستانی و استانی محرومیتی تاریخی را به همراه دارد، هرچند اقدامات ارزنده ای بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت ولی به دلیل عمق محرومیت هنوز هم مشکلات در مراکز شهری و روستاهای این شهرستان چنان روشن و آشکار هستند که جای تامل دارد.

جاده‌ها بدون ایمنی، ورزشگاه‌ها بدون سقف، خانه‌های سلامت نیمه کاره

به گزارش قدس خبرنگار آنلاین، مهمترین مطالبه روستائیان رشتخوار از مسئولان دولتی بحث توجه کافی به توسعه زیرساختی در روستاها، رفع مشکلات جاده ای و آسفالت جاده های روستایی، اجرای طرح هادی در روستاهای دارای دهیاری، گازرسانی به ۱۴ روستای شهرستان، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و مراکز بهداشتی و درمانی، رفع مشکلات ارتباطی تلفن همراه وثابت در روستاها و تقویت و توسعه شبکه های دیجیتال از مهمترین مطالبات به حق مردمان این شهرستان است که امیدواریم از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهر  جنگل به خبرنگار قدس آنلاین، گفت:توسعه روستایی و مناطق محروم شهرستان رشتخوار خصوصا  محور جنگل به تربت حیدریه و جنگل به رشتخوار محور جنگل شعبه رشتخوار و...از  زیرساخت های جاده ای مناسبی برخوردار نیست نه آسفالت خوبی دارد و نه نقاط حادثه خیز آن مشخص است و بارها اهالی منطقه و اکثر کسانی که تازه وارد به این محور هستند دچار حادثه ای جاده ای می شوند و تاکنون ده ها تصادفات و حوادث خسارتی و حتی فوت مردم در این محور رقم خورده است.

مرکز جامع سلامت شهر جنگل نیمه کاره رها شده است

حجت ا لاسلام روح الله توکلی خواهان تخصیص اعتبار برای  تکمیل مرکز جامع سلامت شهر جنگل شد و گفت:این پروژه سالهاست نیمه کاره رها شده  و حتی برخی قسمت های این ساختمان به دلیل عدم رسیدگی در حال تخریب است.

احمد جاوید نیا عضو شورای بخش جنگل اظهار داشت:کمبود امکانات خصوصا کمبود آب، فقر امکانات رفاهی از جمله نبود گاز در تعدادی از روستاهای بخش جنگل، انتن دهی نامناسب تلفن همراه و تلویویزن  باعث مهاجرت  خصوصا قشر جوانان از روستاهای بخش جنگل به شهرهای اطراف مشهد  و حاشیه های شهرهای بزرگ کشور شده است.

عدم توجه به زیرساخت های جاده ای در روستاها

وی گفت:عدم توجه به زیرساخت های جاده ای در روستاها و نبود امکانات مناسب بهداشتی و درمانی، نبود جاده بین مزارع کشاورزی، نبود و کمبود  آب شرب و لوله کشی، نبود گاز در روستاها وصد ها  مشکلات دیگر از شاخص ترین دلیل مهاجرت  روستاها در چندسال گذشته است اگر همه دولت ها به وضعیت خدمات رسانی به روستاها توجه می کردند و وضعیت جاده ها که از مهمترین مباحث و مطالبات مردم در روستاها است توجه می کردند امروز شاهد چنین وضعیتی در روستاها نبودیم.

 سالاری هم یکی از اهالی چهارده جنگل به قدس آنلاین  گفت: سال های سال است که مردم روستاهای چهارده جنگل  چشم انتظار تدبیر و همت مسئولان این شهرستان هستند تا بلکه بارقه ای از امید چهره های خاکستر گرفته ناشی از جاده های خاکیشان را سیاهی قیرو آسفالت بگیرد و باخاطری آسوده ترددکنند.

وی همچنین خواستار گاز رسانی به روستاهای چهارده و آبرسانی به برخی از روستاهای چهارده شد.

علیرضا قادری  یک عضو شورای اسلامی بخش مرکزی رشتخوار هم با تاکید بر پی گیری ارتقای دهستانه آستانه به بخش اظهار داشت: پی گیری ارتقای دهستان آستانه به بخش یکی از مطالبات ده ساله گذشته مردم این دهستان بود که مراحل ارتقای آن از سوی وزارت کشور پی گیری شده ولی هنوز نتیجه ای برای اهالی بخش مرکزی نداشته است.

ضرورت چهار بانده شدن محور رشتخوار به تربت حیدریه

جمعی از اهالی رشتخوار هم خواستار چهار بانده شدن محور رشتخوار به تربت حیدریه شدند و گفتند: جاده رشتخوار؛ تربت حیدریه معروف به جاده مرگ هر چند گاه جان مسافران، رهگذران و کشاورزان  منطقه را ناشی از تردد روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین از این محور باریک و نامناسب گرفته و دچار خسارت جانی؛ روحی و مالی می شوند که علیرغم قول وزیر راه در  گذشته این محور هنوز چهار بانده نشده و مردم سفر خود را در این محور هر روزه با دلهره انجام می دهند.

محمدی  با اشاره به  توسعه و پیشرفت هر شهر و دیاری وجود  راه های ارتباطی مناسب و دسترسی آسان به نقاط مختلف هر شهرستان خاطر نشان کرد:جاده رشتخوار تربت حیدریه تاکنون چندین زن حامله؛ فرهنگی ورییس ادارات و ده ها کشاورز و...را  بر اثر تصادفات خونین به دلیل کم عرضی و شلوغی محور رشتخوار تربت حیدریه و حمل سنگ اهن از معدن سنگان با تریلرهای ۱۸ چرخ قربانی کرده و هزاران نفر را در سطح شهرستان عزادار کرده است.

وی  خواستار دریافت اعتبارات بیشتر برای وضعیت نابسامان جاده های برون شهری  وپی گیری چهار بانده شدن این محور شد.

اتمام طرح های نیمه تمام کاره شهر رشتخوار

علی زاده  یک شهروندان دیگر از اهالی رشتخوار  با درخواست رسیدگی مدیران استانی خراسان رضوی  و شهرستان رشتخوار به اتمام طرح های نیمه تمام کاره شهر رشتخوار آز جمله استخره چند منظوره شنا، کنار گذر شهر رشتخوار؛ دو بانده شدن محور رشتخوار به تربت حیدریه، راه اندازی و فعال سازی مجتمع های فولادی شهر رشتخوار شامل مجتمع فولاد نور؛ شکفته و شهرک صنعتی و سایت اداری  وده  ها طرح کنلگ زنی شده در شهرک صنعتی که به دلیل عدم تخصیص اعتبار فقط تابلوی شرکت صنعتی را یدک می کشد و هنوز از فعالیت این طرحها  آغاز نشده شد.

وی گفت: شهر رشتخوار دارای تعداد محدودی پزشک خصوصی و عمومی مستقر در بیمارستان است که جوابگوی اهالی شهر و مراجعین نسیت و باید افزایش یابد.

به گفته وی خیلی از بخش های مختلف بیمارستان رشتخوار هنوز  راه نیافته و اسم بیمارستان را یدک می کشد  که باید علاوه بر فعال سازی واحدهای مختلف بیمارستان نسبت به جذب  نیروهای متخصص آن هم سریعتر پی گیری شود.

وی همچنین خواستار پی گیری مطالبه مردم رشتخوار در خصوص تزریق اعتبار برای  تکمیل متجمع اداری این شهرستان شد که سالهاست نیمه کاره باقی مانده و در حال تخریب است.

حیدری یک دانشجو دانشگاه آزاد شهرستان  رشتخوار  با اشاره به تحصیل  صدها دانشجو دانشگاه آزاد از این شهرستان در سطح استان  گفت: کشاورزان رشتخوار سالها پیش زمین برای احداث دانشگاه آزاد به صورت رایگان اهدا کرده اند ولی از ساخت آن از سوی مسئولان خبری نیست و باید پی گیری شود.

عدم پرداخت مطالبات کشاورزان

جمعی از کشاورزان رشتخوار هم خواستار پرداخت مطالباتشان در بحث پول جو و گندم و پنبه وچغندر وخصوصا زعفران شدند.
سید حسن حسینی یکی از عضای انجمن صنفی کشاورزان رشتخوار رشتخوار گفت: تلاش برای حمایت بیشتر از کشاورزان با برنامه ریزی برای بازاریابی و فروش محصولات عمده منطقه از جمله پسته  و پنبه؛ زعفران و گندم و جو ضروری است.

دهیار روستای کریم آباد رشتخوار هم خواستار تلاش برای استانداردسازی مسیر مواصلاتی گردشگری و تلاش برای گسترش و توسعه سایت گردشگری رشتخوار  توجه به توانائی های این شهرستان در این حوزه  شد.

حسن غلامی با اشاره به این که رشتخوار دارای ۳۰۰ اثر تاریخی است گفت: متاسفانه تعدادی از این آثار در اثر کمبود اعتبارات مورد تخریب  یا در آستانه تخریب قرار دارد که نیاز توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی وگردشگری استان و شهرستان خصوصا قلعه تاریخی کریم آباد، شهر جیزد اکبر آباد وآب انبارهای رشتخوار و...است.

جمعی از جوانان رشتخوار هم که متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزایی از بانک ها هستند گفتند: از مسوولان ارشد استان می‌خواهیم در راستای بررسی ارائه تسهیلات رونق تولید و نحوه مصرف و بکارگیری برای تولید و اشتغال به جوانان این شهرستان اقداماتی انجام شود.

مسعودی  یک شهروند رشتخواری به قدس آنلاین گفت: بار ها و سالها قصه راه اندازی مجتمع فولادی و ایجاد شغل برای ۴ هزار جوان این شهرستان را از زبان مسئولان شهرستان از طریق تریبون های مختلف شنیده ایم که امیدواریم گره کار سرمایه گذاران در این واحد ها حل شود.

سر و سامان دادن به استخر شهر رشتخوار

این جوان هم با اشاره به نبود استخر شنا در این شهرستان با وجود ۳۰ هزار جوان در این شهرستان هم خواستار سر و سامان دادن به استخر شهر رشتخوار که ۱۰ سال بیش اسکلت و فنداسیونش  ریخته شده ولی نیمه کاره مانده است شد.

وی  با اشاره به ارتقائ ۱۲ ساله رشتخوار به شهرستان مسئله استقرار ادارات و برخی بانک ها را در شهرستان خواستار شد و گفت : یکی از دغدغه‌های مهم ما در شهرستان  نبود نمایندگی برخی از  ادارات از جمله ثبت اسناد و املاک وپزشک قانونی و ... است که  نبودشان باعث افزایش هزینه ها و سبب بروز مشکلات برای مردم منطقه شده است.

یک شهروند از اهالی شهرستان رشتخوار هم  می گوید: نبود روشنایی کافی و کمبود فضای سبز در مناطق روستایی، کمبود مراکز  فرهنگی در سطح شهرستان، و... از جمله مسایلی است که مردم این منطقه با آن دست به گربیان هستند.

عدم آنتن دهی تلفن همراه

نجفی یکی از اهالی قادر آباد هم با اشاره به عدم آنتن دهی تلفن همراه در این روستا گفت: قادر آباد در فاصله ۵ کیلومتری این شهرستان فاقد آنتن دهی تلفن همراه است  که این مسئله هم در ۶ روستای شهرستان وجود دارد که با پی گیری های انجام شده تاکنون جواب اهالی را اداره مربوطه نداده است.

وی همچنین با اشاره به ریختن زباله های شهر رشتخوار در نزدیکی این روستا خواستار رفع مشکل شد و گفت: از سوی شهرداری رشتخوار هر روز  چندین تن زباله به نزدیکی روستا آورده و دپو می کند علاوه بر بوی  بد آن در تابستان، زباله های پلاستیکی منجر به آسیب به اراضی کشاورزی و محصولات می شود و همچنین  مکس و پشه ناشی از این زباله ها سلامت مردم را به مخاطره می اندازند.

«ولی مستانه» عضو شورای اسلامی نوق هم خواستار رفع مشکل آنتن دهی صدا و سیما در این روستای سه هزار نفری شد و گفت: روستای نوق یک روستای تفریحی زیارتی و گردشگری است که متاسفانه  مردم روستا از داشتن تصویر تلویزیون و صدا رادیو محرومند و اخبار کشور را دریافت نمی کنند که باید مسئولان چاره اندیشی کنند.

رییس شورای اسلامی شهرستان رشتخوار هم در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاین گفت: مطالبات مردم ولایت مدار این شهرستان شامل احداث باند دوم محور رشتخوار- خواف- تربت حیدریه با وجود حجم عظیم ترافیک سنگین خود روهای سنگ معدن سنگان و خودروهای مسافربری دو شهرستان در این محور است که کم عرضی و دو بانده نبود محور باعث تصادفات دلخراش شده است و نیاز به توسعه دارد.

حسن میرسیدی با ذکر این که شهرستان محروم رشتخوار باید از اعتبارات ملی و استانی بیشتری برای اجرای طرح های عمرانی برخوردار شود خواستار تسریع آسفالت محور شعبه و سرآسیاب جهت سهولت تردد مردم بخش جنگل به مرکز شهرستان شد و گفت: با آسفالت ۱۸ کیلومتر از این محور مسیر جنگل به رشتخوار ۴۰ کیلومتر کاهش می یابد.

ناتمام مانده پروژه کمربندی شهر رشتخوار

وی گفت:از دیگر مطالبات مردمی این شهرستان می توان  به ناتمام مانده پروژه کمربندی شهر رشتخوار، اجرای ۲۷ کیلومتر خط انتقال آب شرب شهر جنگل  از فاضلاب روستایی و اصلاح و نوسازی شبکه های آب شهری و روستایی که نیاز به اعتبارات ملی و استانی دارد اشاره کرد.

عضو  شورای اسلامی رشتخوار در شورای  اسلامی استان خراسان رضوی هم با اشاره به مشکلات موجود در شهرستان به خبرنگار قدس آنلاین  گفت: مهمترین موضوع بیکاری جوانان این مرز و بوم و نیاز به فعال  سازی بحث اشتغال این قشر در سطح شهرستان است که رشتخوار بیش از ۱۸ سال است با خشکسالی مواجه بوده و کشاورزی و دامداری تقریبا در این شهرستان کم رونق شده و نیاز به راه اندازی حوزه صنعت و مجتمع های فولادی این شهرستان است.

حسین احمد پور همچنین به بحث حل نشدن مشکل مسکن فرهنگیان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون قول های رنگارنگ مدیران استانی و کشور نتوانسته چالش و قصه پر غصه شهرک فرهنگیان این شهرستان را در حوزه خرید زمین مسکونی که در داخل شهر واقع شده را به نتیجه برساند.

عضو شورای اسلامی شهر رشتخوار خاطر نشان کرد: مسائل و مشکلات موجود بر سر راه شهرداری های شهر های کوچک خصوصا شهرداری بی درآمد شهر رشتخوار که دامن گیر نابسمانی مالی است و حتی قادر به تامین حقوق پرسنل و کارگرانش نیست باید با مجور مدیران مربوطه  راه های ایجاد اشتغال پایدار و در آمد زا به شهرداری ها داده شود و با استفاده از منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی بتوانیم راه نجات این شهرداری ها باشیم.

این مقام شورایی در استان خواستار لغو پرواز مدیران پروازی از این شهرستان شد و گفت: هر مسئول یا مقامی که به شهرستان رشتخوار بیاید خواهد دید ۸۰ درصد مدیران اجرایی این شهرستان غیر بومی و پروازی هستند که صبح ها به شهرستان می آیند و بعد از اتمام ساعت اداری با خود رو های اداری و شخصی به شهرستان مجاور سفر می کنند.

وی خواستار سکونت مدیران اجرایی و کارکنان ادارات در این شهرستان شد.

ضرورت دو بانده شدن جاده تربت حیدریه رشتخوار

رییس شورای اسلامی شهر رشتخوار هم با تاکید بر ضرورت دو بانده شدن جاده تربت حیدریه رشتخوار با عنایت به آمار حوادث ناگوار؛ کشته و مصدومیت تعداد زیادی از شهروندان  گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان احداث دو  بانده شدن این محور است که چنانچه انجام نشود شاهد تکرار حوادث ناگوار و به وجود آمدن حواشی و تنشها ی بیشتر در جامعه خواهیم بود.

محمد چوپی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین یکی از دغدغه های مردم این شهرستان را اشتغال دانست و گفت: صدور مجوز و شروع پروژه مجتمع فولاد شکفته که مراحل ارزیابی زیست محیطی آن در حال انجام است ضروری است.

وی خواستار تحقق وعده های مسئولان برای الحاق ۷ هکتار زمین مسکن فرهنگیان به محدوده شهر شد و  گفت: صدای ۴۰۰ فرهنگی برای قرار گرفتن اراضی خریداری شده شان در بافت شهری هنوز پس از ۱۱ سال به  گوش مسئولان نرسیده و فرهنگیان تقاضای حل مشکل از سوی استاندار شدند.

فرماندار شهرستان رشتخوار به خبر نگار قدس آنلاین گفت: از اولویت های کاری دولت در این شهرستان پی گیری  پروژه های فولادی؛ چهار بانده شدن محور رشتخوار تربت حیدریه وفراهم شدن زمینه اشتغال  است که کار های زیادی شده و آهنگ توسعه در این منطقه محروم  شتاب گرفته است.

خالقداد عرب اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه همه باید دست به دست هم دهیم وبا وجود پتانسیل ها و ظرفیت های توانمند در سطح شهرستان رشتخوار  بایستی با همت و تلاش مردم و مسئولان، آهنگ توسعه، پیشرفت و عمران را در رشتخوار سرعت دهیم.

ضرورت اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی روستایی

وی از اولویت های کاری در این شهرستان را اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی روستایی، ایجاد اشتغال برای جوانان از طریق بنگاه های اقتصادی موجود در شهرستان و مجتمع های فولادی احیای خراسان، امید نور و شکفته و... ذکر کرد. رشتخوار دارای ۶۵ هزار نفر جمعیت دو شهر، ۶۵ روستا و ۴ دهستان و دو بخش است که یکی از محروم ترین نقاط استان خراسان رضوی است.                                

وی از افتتاح دو واحد صنعتی  در ناحیه صنعتی رشتخوار با تولید محصولات مختلف مانند انواع مواد غذایی، کارتن، شیشه، ریخته گری، فیلتر هوا و تجهیزات الکترونیکی در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: شاهد  روند مناسب سرمایه گذاری‌ها در شهرستان هستیم و این حضور منجرب به تولید و اشتغال زایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی و توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی ما بوده و هست و در همین راستا زیرساخت‌ها به صورت برنامه ریزی شده یک به یک انجام می‌شود تا صنعتگران دغدغه‌ای در این خصوص نداشته و روند استارت شروع کار آن‌ها با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.