پس از گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله در غرب استان کرمانشاه شهر سرپل‌ذهاب همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

۲ ماه پس از زلزله کرمانشاه؛ وضعیت وخیم بهداشت در سرپل‌ذهاب + عکس

به گزارش قدس آنلاین، اکنون که بیش از دو ماه از وقوع زلزله مهیب در غرب استان کرمانشاه می‌گذرد و مردم تلاش می‌کنند به روال عادی زندگی خود بازگردند اما مشکلات پی‌درپی با زندگی این غیورمردان و شیرزنان عجین و گویی برخی از این مشکلات جزیی از زندگی عادی مردم شده است.

کمبود سرویس بهداشتی و حمام، بهداشت محیط و تجمع نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها، سردرگمی در اسکان موقت، بی‌نظمی، سرمای هوا و نبود امکانات و وسایل سرگرمی برای کودکان، تخریب فضاهای آموزشی و از همه مهمتر مسائل  روحی و روانی از جمله مشکلاتی است که مردم این دیار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنچه که بیش از هر موضوعی سبب نارضایتی مردم منطقه شده کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام نسبت به جمعیت، نبود بهداشت محیط و سیستم دفع فاضلاب است که به‌طور محسوسی سبب بروز بیماری‌های پوستی شده و در این میان صفهای طولانی برای سرویس‌های بهداشتی و حمام صحنه‌های ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

ساکنان باقیمانده در شهر زلزله‌زده سرپل‌ذهاب که اغلب در چادر سکونت دارند و در مناطقی همچون پارک نشاط، منطقه فولادی، فرهنگیان و غیره به صورت اجتماعی از چادرها در کنار یکدیگر هستند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از وضعیت بهداشت گلایه‌های بسیاری دارند و ناگفته نماند که به‌دلیل عدم رضایت اهالی ثبت تصاویر صف حمام و سرویس بهداشتی مغدور نشد.

دوستیان از ساکنان زلزله‌زده شهر سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه بعد از گذشت دو ماه هنوز وضعیت اسکان موقت ما مشخص نیست عنوان کرد: از نظر بهداشتی اقداماتی انجام شده اما در مجموع ضعیف است و شاید به ازای هر ۱۰۰ کانکس دو سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه از نظر بهداشتی وضعیت شهر مناسب نیست افزود: چون در نزدیکی ما سرویس بهداشتی وجود ندارد برای استفاده از سرویس بهداشتی با خودرو فرزندانم را به سرویس بهداشتی بیمارستان می‌برم و از نظر آب آشامیدنی یک لوله آب در همین نزدیکی تعبیه شده است.

خانم مرادی نیز گفت: در بسیاری از مناطق تنها چند سرویس بهداشتی برای جمعیت بسیاری در نظر گرفته شده که همین موضوع سبب ایجاد صف‌های طولانی برای استفاده از سرویس بهداشتی شده و در برخی از مناطق نیز سرویس‌های بهداشتی مشترک نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر کمبود سرویس بهداشتی عدم رعایت مسائل بهداشتی در آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است گفت: این مشکل سبب بروز بیماری‌های مختلف بین مردم مناطق زلزله‌زده به‌ویژه زنان و کودکان شده است و در این میان نحوه دفع فاضلاب نیز برای برخی از چادرنشین‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

سهیل نجفی نیز یکی از ساکنان سرپل‌ذهاب بیان کرد: علاوه بر کمبود سرویس‌های بهداشتی مردم این مناطق با کمبود حمام نیز روبه‌رو هستند و بیشتر حمام‌ها سیار هستند و در سطح شهر چند مورد ثابت وجود دارد که یا فعال نیستند یا با صف‌های طولانی مواجه هستند.

خانم اکبری با اشاره به مشکلات فراوان برای شست‌وشو آن هم در فصل سرد سال اظهار کرد: هرچند محل شست‌و‌شو ظروف و لباس‌ها در مکان نامناسبی تعبیه شده اما به اجبار باید مسافت طولانی را برای دسترسی طی کنیم و در بعضی مواقع از سرویس‌های بهداشتی برای این کار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به فصل سرد سال به اجبار باید از آب سرد تانکرهای سیار برای شست‌‌و‌شوی لباس و ظروف استفاده کنیم عنوان کرد: این در حالی است که در نهایت سیستمی برای دفع این آب‌ها وجود ندارد و سرگردانی آن‌ها در داخل خیابان گاهی مشکلاتی را برای چادرنشین‌ها ایجاد می‌کند.

تأیید کمبودها در حوزه بهداشت فردی و عمومی

فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه اینکه در حوزه سرویس بهداشتی و حمام کاستی‌هایی وجود دارد گفت: با پیگیری انجام شده و قول مساعد مسئولان قرار شده در چند روز آینده ۲۰۰ چشمه دستشویی برای این شهرستان ارسال شود و به این تعداد نیز حمام تعبیه شود.

اکبر سنجابی با بیان اینکه اکنون ۴۷۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۳۳۰ حمام در شهر وجود دارد اما باز هم محدود است و باید بیشتر باشد افزود: یکی از دغدغه‌های ما دفع بهداشتی فاضلاب بوده به این دلیل تلاش شده سرویس بهداشتی در مکان‌هایی تعبیه شود که دسترسی به فاضلاب شهری راحتتر باشد اما به دلیل کمبود مکان برخی از همشهریان به حاشیه شهر رفته و در آن نقاط فاضلاب وجود ندارد و مجبور شدیم در آنجا از طرق دیگری دفع فاضلاب انجام شود.

سنجابی با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد سرویسهای بهداشتی به فاضلاب شهری وصل نیست عنوان کرد: اکنون در همان مناطق مراقبت‌های بهداشتی در حال انجام است و تاکنون مشکل خاصی ایجاد نشده و پیگیری می‌شود که مشکل این ۱۰ درصد نیز رفع شود.

نتیجه‌گیری این گزارش به واکنش مسئولان در برابر این مشکلات بر می‌گردد که در این روزهای سرد و با گذشت بیش از دو ماه از وقوع زلزله به‌صورت جهادی مشکلات مردم زلزله‌زده غرب استان کرمانشاه را برطرف کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.