تربت جام ـ معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از جمعیت ۶ میلیون نفری  استان خراسان رضوی ۱۵۹هزار نفر بی سواد شناسایی شده است که از نظر سنی  بین ۱۰تا ۴۹ سال داشته و تاکنون توانسته ایم ۵۳ هزار نفر را در دوره های سواد و انتقال و تحکیم و حلقه های کتابخوانی جذب نمایم و در ۳سال آینده بی سوادی در استان به اتمام خواهد رسید.

اتمام بی سوادی در استان تا سه سال آینده

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه افتتاح دو پایگاه یادگیری در تربت جام سفر کرده بود در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه مراکز یاد دهی صرفا برای بی سوادی نیست گفت: سیاست محوری در آموزش نهضت سواد آموزی، آموزش سواد، استقلال و تحکیم است و لازم است سواد اجتماعی و مهارت های زندگی را هم به بی سوادان آموزش داشته شود و مراکز یاددهی بهترین مکان برای اجرای این برنامه ها و محل مناسبی برای آموزش کسب سواد اجتماعی می باشد.

اسدی افزود: یکی از رسالت های آموزش و پرورش در کشور پشتیبانی از بی سوادان می باشد و ایجاد پایگاه های یاددهی در استان خراسان رضوی با هدف کارآفرینی، مهارت های آموزشی و صنایع دستی می تواند در کنار آموزش و پرورش به بحث سواد آموزی کمک و مراکز یاد گیری در توسعه کشور به خوبی نقش آفرینی کند.

اسدی اعلام کرد: درصد باسوادی در استان خراسان رضوی ۹۶ درصد می باشد و در کشور حدود ۹۴ درصد بوده و این استان از میانگین کشوری ۲درصد میانگین کشوری با سواد بیشتر است.

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از جمعیت ۶ میلیون نفری  استان خراسان رضوی ۱۵۹هزار نفر بی سواد شناسایی شده است که از نظر سنی  بین ۱۰تا ۴۹ سال داشته و تاکنون توانسته ایم ۵۳ هزار نفر را در دوره های سواد و انتقال و تحکیم و حلقه های کتابخوانی جذب نمایم و در ۳سال آینده بی سوادی در استان به اتمام خواهد رسید.

 ۶ هزار و ۲۰۰نفر  والدین بی سواد در استان

وی تاکید کرد: سیاست محوری آموزش پرورش دراستان خراسان رضوی  بر ۳ برنامه استوار است و به صفر رساندن اولیاء بی سواد برای آموزش و پرورش مهم بوده به طوریکه در سال جاری حدود ۶ هزار و ۲۰۰نفر اولیاء بی سواد در استان شناسایی شده است و ۸۰ درصد از این افراد شناسایی شده جذب کلاس ها و سوادآموز شده اند و امسال کلاس های یادگیری از منازل دانش آموزان شروع کرده ایم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۳۷ مرکز یاد دهی در استان خراسان رضوی وجود داشته و در سال جاری هم ۳۷ مرکز یاددهی دیگر در شهر استان های خراسان رضوی همچون نیشابور، سبزوار، رشتخوار، خواف و دو مرکز هم درتربت جام تاسیس گردید و امسال با رشد صد درصدی مراکز یاددهی، تعداد ۷۴ مرکز در استان خراسان رضوی فعال شده است و درسال ۹۷ این مراکز به یکصد مرکز خواهد رسید.

اهداف آموزش و پرورش در مراکز یاددهی و یادگیری

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش احکام اسلامی، سبک زندگی، حقوق شهروندی و برنامه های محیطی از دیگر اهداف آموزش و پرورش در مراکز یاددهی بوده و معقتد هستیم با این راهکار می توان برای کشور توسعه ایجاد کرد و از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه جلوگیری شود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ما که در حال حاضر چه در صد بی سواد در استان وجود دارد گفت: کمتر از دو درصد بی سواد در استان وجود دارد و تلاش می کنیم جلوی ورود بی سوادان را دوره نهضت سواد آموزی بگیریم و ماموریت نهضت سواد آموزی باید به اتمام برسد و برای سالم سازی و امنیت ملی  نیازمند سطح سواد هستیم وهمه دستگاههای اجرایی موکلف هستند به حوزه نهضت سواد آموزی کمک کنند و این امر یک تکلیف شرعی و قانونی برای همگان است و کسانی که مدرک سوم یا ششم ابتدایی نداشته باشند بی سواد تلقی خواهد شد.

نباید کودکی به خاطر فقر مالی از تحصیل بازبماند

اسدی به و ضعیت بازماندگان از تحصیل اشاره کرد وگفت: کسی نباید بازمانده از تحصیل در استان وجود داشته باشد ودولت مصمم است که نباید کودکی بخاطر فقر مالی از تحصیل بازبماند و استانداری از چنین افرادی که در استان وجود داشته باشد حمایت خواهد کرد ودر شهرستان همچون سبزوار ۳۳۰بازمانده از تحصیل وجود داشت که تاکنون ۱۸۰نفر جذب شده است و رویکرد آموزش و پرورش در دیگر شهرستان های استان نیز همین روش خواهد بود.     

لزوم تقویت یاددهی و یاد گیری 

فرماندار تربت جام در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مهمترین هدف ما در پشتیبانی نهضت سواد آموزی تقویت، حمایت و ارتقای مراکز یاد دهی و یادگیری است و باید این دو مقوله یاددهی و یادگیری را تقویت کنیم هم سواد آموزی اتفاق می افتد و هم  مهارت آموزی ایجاد خواهد شد.

مرتضی حمیدی اظهار داشت:مهارت آموزی از اولویت های مهم در جامعه بوده وخیلی از افراد بیکار جامعه به دنبال فضای کسب و کار هستند اما به دلیل عدم مهارت لازم موفق در کار نخواهند بود و مهارت آموزی بویژه مراکز فنی و حرفه ای و افرادی که به دنبال سواد آموزی هستند لازم است مهارتی های کسب و کار آموزش داده شود و برای ایجاد شغل به موفقیت های لازم دست پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید براینکه تربت جام نیازمند مراکز یاد دهی بیشتر برای بی سودان است گفت: خلاء کمبود مراکز یاددهی نسبت به جمعیت ۳۰۰ هزار نفری مشهود است و با افتتاح دو مرکز جدید یاددهی درتربت جام تعداد به ۱۵ عدد خواهد رسید و این مراکز می تواند ما را یک گام به جلو به اهداف نزدیک تر کند و تلاش  می کنیم نسبت به جمعیت منطقه مراکز افزایش یابد.

فرماندار تربت جام تاکید کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی درجامعه ایفا می کند و باید نفوذ ارتباط اجتماعی در مباحث آموزشی موفق عمل کند و لازم است همه با هم به معنای واقعی در باسواد کردن افراد جامعه که همان مهارت آموزی است تلاش کنیم.    

۶ هزار بی سواد در تربت جام

رئیس اداره آموزش و پرورش تربت جام به وضعیت باسوادی در این شهرستان اشاره کرد وگفت: حدود ۹۸ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند و ۲درصد از همین جمعیت بی سواد هستند که ضرورت دارد تا مراکز یاددهی در تربت جام بیشتر ایجاد شود.

غلامرضا بهرام پوراظهارداشت : در قطب شهید دهقان در حال حاضر۱۵ مرکز یاددهی فعال است که مهارت های ۴۴ گانه سند تحول آموزش و پرورش آموزش داده خواهد شد و برای باسواد کردن حدود ۶ هزار بی سواد در تربت جام نیازمند همکاری دستگاههای اجرایی است و کمبود تجهیزات و امکانات آموزش و پرورش در این راستا مشهود است و می توان از ظرفیت های  دهیاران، خانه های بهداشت و پایگاههای بسیج و مساجد جهت رفع بی سوادی  استفاده کرد.

وی گفت: باید افراد را به معنای واقعی باسواد کرد و مهارت آموزی از نیازهای واقعی بی سوادان است که باید برنامه ریزی شود.

رئیس آموزش و پرورش تربت جام در ادامه گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی درجامعه ایفاء می کند و باید در این زمینه قدرتمند باشد تا با ایجاد روابط و نفوذ در بین بی سوادان آنها را با مشوق هایی همچون تسهیلات وحرفه آموزی  زمینه یادگیری بیشتر فراهم نمایند.

وی همچنین به وضعیت سواد اولیاء دانش آموزان در تربت جام اشاره کرد وگفت: حدود ۹۹ درصد از اولیاء دانش آموزان باسواد هستندو فقط ۱ درصد رجعت به بی سوادی داشته و در سال گذشته ۹۰۰نفر از اولیاء بی سواد دانش آموزان شناسایی و نسبت به یاد دهی و یاد گیری آنان اقدام شده است.

  ایجاد اشتغال پایدار، هدف مراکز یادگیری

عفت رزم آرا مدیر مرکز یادگیری شیخ جام به خبرنگار ما گفت: در این مرکز علاوه بر آموزش سواد، مهارت های زندگی و حرفه آموزی هم آموزش داده می شود و هدف چنین مراکزی ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می باشد.

وی گفت: در مراکز یاد دهی دوره های تحکیم سواد، انتقال و سوادآموزی آموزش داده خواهد شد و در این مرکزتعداد ۱۰۴ سواد آموز ثبت نام کردند که از این  تعداد ۴۸ نفر در دوره انتقال، ۳۷ نفر در دوره تحکیم سواد و ۱۹ نفر دردورده سواد آموزی تحت پوشش قرار داده ایم.

 مدیرمرکز یادگیری شیخ جام گفت: در کلاس های حرفه آموزی شامل خیاطی، بافتنی و صنایع دستی ودر کلاس های مهارت های زندگی مشاوره خانواده، آموزش خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی برگزار خواهد شد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.