عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعطای اعتبارات مربوط به اشتغال به بانک ها را قفل کلیدنمایی خواند که موجب ایجاد مشکل برای دریافت اعتبارات مربوط به اشتغال خواهد شد.

اعطای اعتبار به بانکها برای ایجاد اشتغال قفل کلیدنمای بودجه است

به گزارش قدس آنلاین،در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: سندی مثل بودجه پر از احکام و ارقام است و کسی نمی تواند در موافقت یا مخالفت کامل با آن صحبت کند.

وی تأکید کرد: بودجه در حال حاضر دیگر مسئله دولت نیست. حتی مسئله مشترک مجلس و دولت نیست بلکه دقیقا مسئله مجلس است. لایحه دولت به مجلس ارائه شده و در کمیسیون تلفیق بررسی شده و به صحن علنی ارسال شده است. باید تصمیم بگیریم گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس اصلاح شود و یا جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بودجه برش یکساله برنامه توسعه است، بودجه سند توسعه یک ساله در کشور است اما وقتی گزارش کمیسیون تلفیق و یا لایحه دولت را می خواندم این احساس کمتر در من دیده می شد که بخشی از برنامه توسعه را مطالعه می کنم.

قفل های کلیدنما در بودجه ۹۷

وی تأکید کرد: در بودجه سال ۹۷ برنامه توسعه ای یک ساله تدوین می شود. برخی مباحث ظاهراً کلید است اما در نظر من این ها قفل های کلیدنما هستند.

حسین زاده بحرینی اظهار داشت: در برخی مباحث دولت و کمیسیون پای بانک ها را به میان کشیدند که بودجه ای را که به زحمت به دست آوردیم به بانک ها داده شود تا تکثیر شود و به افراد داده شود اما در واقع ما با این کار قفلی بر این منابع می زنیم. این قفل بر بودجه می خورد زیرا بانک ها می گویند باید توجیه اقتصادی طرح ها را بررسی کنیم. این در حالی است که بانک ها چنین قدرت کارشناسی ای ندارند.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق منابع موجود را به کانال تسهیلات بانکی بردیم و گفته ایم پروژه هایی که دولت پیشنهاد داده و مجلس تأیید کرده بررسی شود که آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ این چه کاری است؟ عین این کار را در بودجه اشتغال روستایی انجام داده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره حذف یارانه ها در بودجه ۹۷ تأکید کرد: دولت در تبصره ۱۴ در قالب ارقام هدف خود را مشخص کرد که در سال ۹۷ قصد دارد ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده یعنی به ۴۲ میلیون نفر یارانه بدهد. در حال حاضر دولت به ۷۶ میلیون نفر یارانه نقدی می پردازد به عبارت دیگر یارانه نقدی ۳۴ میلیون نقر قطع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این ها مسائلی نیست که در مجلس زیر فشار افکار عمومی اشاره شود گفت: کل مبغلی که قرار است از این طریق صرفه جویی شود ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان است که دو درصد بودجه عمومی و ۰.۸ درصد بودجه کل کشور است. چرا برای این درصد اندک مردم را عذاب می دهید.

حسین زاده با اشاره به اظهارات تاج گردون در جلسه غیرعلنی اظهار داشت: آقای تاج گردون گفتند شرایط تنظیم لایحه بودجه با شرایط تصویب بودجه فرق می کرد، به همین دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی حذف شود من تعجب کردم که به چه علت در مورد قطع یارانه ها تصمیم گرفته است. به آقای تاج گردون هم عرض کردم که خیلی از مردم با سیلی صورت خود را سرخ می کنند کارگران با یک تا دو میلیون زندگی خود را می گذرانند. اگر یارانه آنها هم قطع شود، مشکلات زیادی پیدا می کنند. به همین دلیل نمی توان در این مورد در صحن تصمیم گرفت.

نماینده مردم مشهد در خصوص قیمت حامل های انرژی نیز گفت: دولت در تبصره ۱۷ نظر خود را در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی اعلام کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی خطاب به نمایندگان گفت: شما در قانون برنامه ششم تأکید کردید که قیمت حامل های انرژی تا سال ۱۴۰۰ به قیمت فوب خلیج فارس برسد. اما امسال اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را به دولت ندادید. سال ۹۸ و ۹۹ هم اجازه نخواهید داد بنابراین در پایان شما می مانید ئ سال ۱۴۰۰ و یک تکلیف بزرگ.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.