اصفهان- عضو شورای راهبردی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: بر اساس آمار به دست آمده سالانه حدود ۶۲۰۰ مورد سرطان در استان اصفهان ثبت می شود که شایع ترین سرطان ها در خانم ها شامل پستان، گوارش و تیروئید و در آقایان سرطان های گوارش، مثانه و پروستات و خون است.

ثبت سالانه ۶۲۰۰ مورد سرطان در استان اصفهان

مریم طباطباییان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: سرطان ها از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای را به جامعه تحمیل می کنند، در کشور ایران نیز از ۸ تا ۱۵ بهمن ماه همچون دیگر کشورهای جهان هفته جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری شده تا اهمیت این بیماری به نوعی یادآوری شود.

وی مهمترین عامل ابتلا به سرطان را مصرف دخانیات و افزایش وزن خواند و تاکید کرد: تنها چاقی ۱۲ نوع سرطان ایجاد می کند که از جمله آنها می توان به سرطان های پستان و رحم در بانوان، سرطان ریه بزرگ و سرطان گوارشی اشاره کرد.

عضو شورای راهبردی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهارکرد: مبارزه با چاقی و رسیدن به وزن ایده آل از شعارهایی است که باید برای رسیدن به آن تاکید کرد، پس از آن عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله آلودگی هوا و مصرف نیترات های موجود در غذاهای فرآوری شده، ایجاد سرطان می کند.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند چگونه از خود مراقبت کنند تا مبتلا به سرطان نشوند، زیرا اگر مراقبت های لازم انجام شود، ۳۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری خواهند بود.

طباطباییان با بیان اینکه بعضی از سرطان ها همچون روده بزرگ، پستان، دهانه رحم و پوست اگر در مرحله اولیه و به موقع تشخیص داده شوند، شانس بهبودی بیشتری وجود دارد، افزود: هدف ما این است که مردم به پیشگیری و غربالگری توجه کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس آمار به دست آمده سالانه حدود ۶۲۰۰ مورد سرطان در استان اصفهان ثبت می شود که شایع ترین سرطان ها در خانم ها شامل پستان، گوارش و تیروئید و در آقایان سرطان های گوارش، مثانه و پروستات و خون است.

عضو شورای راهبردی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر کسی متوجه توده، سرفه همراه با خونریزی، کاهش وزن غیرعادی در خود شد باید در اسرع زمان به پزشک مراجعه کند.

وی یادآور شد: سال گذشته در هفته مبارزه با سرطان طرحی با عنوان «ایراپن» به صورت پایلوت در شهرستان شهرضا در دست اجرا داشتیم که بر اساس آن افراد به خصوص افرادی که سابقه سرطان در افراد فامیل داشتند، می توانستند به صورت رایگان به مراکز بهداشتی مراجعه و خدمات لازم برای غربالگری را دریافت کنند، امسال نیز افراد در همه نقاط استان می توانند به مراکز بهداشتی مراجعه و غربالگری شوند تا چنانچه گرفتار این بیماری شده بودند تحت درمان قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.