۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 586328

جنگ امروز، جنگ رسانه‌هاست

سید صادق طباطبایی نژاد

دنیای امروز، عصر رسانه است و اگر هر تفکر و نظامی‌بخواهد باقی بماند باید در عرصه رسانه‌ای حضور فعال داشته باشد. رسانه های بیگانه در جنگ رسانه‌ای امروز، رویدادها و واقعیات دنیا را وارونه جلوه می‌دهند و حق را ناحق می‌کنند. در چنین شرایطی است که باید از حق خود دفاع و آنچه را که به حق می‌دانیم انعکاس دهیم.

قدس آنلاین- دنیای امروز، عصر رسانه است و اگر هر تفکر و نظامی‌بخواهد باقی بماند باید در عرصه رسانه‌ای حضور فعال داشته باشد. رسانه های بیگانه در جنگ رسانه‌ای امروز، رویدادها و واقعیات دنیا را وارونه جلوه می‌دهند و حق را ناحق می‌کنند. در چنین شرایطی است که باید از حق خود دفاع و آنچه را که به حق می‌دانیم انعکاس دهیم.

ضرورت ایجاب می‌کند به زبان های مختلف جهان به خصوص زبان های متداول و رایج دنیا مثل انگلیسی و عربی که مورد اقبال عمومی‌جهان است، حداقل آنچه را که به حق است انتشار دهیم. در دنیای امروز به جای جنگ نظامی، جنگ رسانه‌ای وجود دارد و باید با تمام توانی که داریم در این عرصه، حضوری فعال تر داشته باشیم. در واقع باید گفت حضور فعال و نه منفعلانه، در دنیای رسانه‌ای امروز ضروری است. باید در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی حضور مستمر داشته باشیم و حقایق جامعه ایرانی و دیدگاه جمهوری اسلامی‌ایران را به سمع و نظر جهانیان برسانیم. رسانه، امروز یک ابزار لازم حاکمیت برای هر نظام سیاسی و اجتماعی است تا حضور خود را تثبیت کند.  

در این مسیر اولویت اول باید در تولید محتوای فرهنگی باشد که فرهنگ غنی ایرانی اسلامی‌را بازتاب می‌دهد. باید فرهنگ‌مان را در قالب جدیدی که جهان امروز می‌پسندد، ارائه دهیم. به هر حال هیچ شکی نیست که رسانه در هر حکومتی می‌تواند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار باشد.

البته باید در این حیطه قانون مناسب نوشته شود تا شبکه‌های مفید جدیدی تأسیس و شبکه‌های موجود نیز تحکیم یابند.  همچنین باید تدبیر مناسب صورت گیرد تا  بودجه مناسب نیز برای فعالیت شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما درنظر گرفته شود. من خود به شخصه مدافع جدی رسانه قوی برای نظام جمهوری اسلامی‌ایران هستم چرا که وقتی شبکه‌های برون مرزی از بسیاری از ماهواره‌ها حذف و از طرف استکبار جهانی با مانع روبه‌رو می‌شود، خود دلیلی بر نفوذ آن بر منطقه و دنیاست، چرا که وجود این شبکه‌ها را برای خود خطرساز می‌دانند.

شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما توانسته‌اند با گزارش های درست خود صدایی متفاوت را به گوش جهانیان برساند و دشمنان نمی‌گذارند در همه رسانه های جهانی دیده شود. امیدوارم با تعامل مجلس و صدا و سیما این شبکه بیشتر تقویت و تکثیر شود چرا که اگر چه این شبکه‌ها تا به امروز نیز  وظایف خود را انجام داده‌اند اما لازم است فعال‌تر در صحنه معادلات جنگ رسانه‌ای ظاهر شوند. از دیگر سو نیز ما فرهنگی غنی داریم و باید درست از آن استفاده و به جهانیان معرفی کنیم. امروز، جنگ، جنگ رسانه است و ما با ایجاد چند شبکه معدود در مقابل چند صد شبکه نمی‌توانیم رقابت کنیم. باید شبکه‌های بیشتر و تولید محتوای متفاوت و غنی داشته باشیم و مسؤولان گام‌هایی مؤثرتر و بلندتر در این عرصه بردارند.

*نماینده  مردم اردستان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.