ساری- مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه شمال از آمادگی این مجموعه برای افزایش حجم نفت خام طرح سوآپ دریای خزر در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد.

مازندران برای افزایش حجم سوآپ نفت دریای خزر آمادگی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی، سیدحمید حسینی یکی از رویدادهای مهم صنعت انتقال نفت در سال گذشته میلادی را راهاندازی مجدد طرح سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر به پالایشگاه تهران دانست و گفت: آغاز مجدد این طرح چشمانداز خوبی را از تعاملات نفتی کشور در گستره حوزه نفتخیز دریای خزر ترسیم کرده است.

وی یادآور شد: طرح سوآپ نفت خام دریای خزر از مردادماه سال جاری آغاز شده و تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از دو میلیون و ۲۰ هزار بشکه به پالایشگاه تهران منتقل شده است تا با تامین خوراک مصرفی این پالایشگاه هم در هزینه انتقال نفت خام از جنوب کشور به تهران صرفهجویی شده باشد و هم صنعت نفت از رهگذر این انتقال، منافعی را نیز از طریق سوآپ به دست بیاورد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه شمال خاطرنشان کرد: حجم نفت خام سوآپ شده در سال گذشته میلادی با توجه به توقف چندساله آن کمتر از ظرفیت خطوط لوله و تاسیسات منطقه شمال بوده است اما این مساله با تداوم رایزنیهای مسئولان عالیرتبه صنعت نفت ایران، قابلیت افزایش و جهش چشمگیر خواهد داشت که این مهم با توجه به تلاش دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر برای به دست گرفتن کریدور انرژی منطقه، کاری حساس، زمانبر و نیازمند دیپلماسی قوی است.

به گفته حسینی، فعالیت سوآپ نفت خام دریای خزر هماکنون پس از ذخیره‌ سازی نفت خام در پایانه نفتی نکا، با بهرهگیری از ۲۷۲ کیلومتر خطوط لوله و مراکز انتقال نفت نکا، ساری، گلپل و اوریم واقع در منطقه شمال باعبور از مناطق جنگلی و سخت گذر کوهستانی استان مازندران پس از طی مسافت ۲۲۰ کیلومتر در فشارشکن مغانک به منطقه تهران تحویل می شود.

وی ظرفیت فعلی خط انتقال نفت خام را ۳۵۰ هزار بشکه در روز اعلام و خاطرنشان کرد: این ظرفیت در صورت نیاز با اعمال برخی تغییرات فنی در مراکز انتقال نفت، قابلیت افزایش به ۵۰۰ هزار بشکه را نیز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.