کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه با وجود تلاش غربی‌ها و متحدانشان برای شکست آن و ارائه پیشنهاد جایگزین طرح «گروه پنج»، با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل، تقویت شده و نتایج آن قانونی خواهد بود.

تلاش کشورهای غربی برای شکست گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی

به گزارش قدس آنلاین،  پیش نویس اسنادی که قرار است شرکت کنندگان در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی مورد بررسی قرار دهند، دیگر مشخص شده است. این کنگره بطور رسمی فردا (سه شنبه) آغاز به کار خواهد کرد، ولی اکثر میهمانان دعوت شده امروز به سوچی، این شهر ساحلی دریای سیاه وارد می شوند. به گفته منابع خبری این روزنامه، مهمترین نتیجه کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه باید تصمیم گیری در مورد تشکیل کمیسیونی برای اصلاح قاون اساسی این کشور باشد.

در آستانه آغاز به کار این کنگره، برخی کشورهای غربی پیشنهادات مورد نظر خود برای جایگزینی کنگره سوچی را مطرح نمودند که قطعا گویای این واقعیت است که آنها همه تلاش خود را بکار بسته اند تا کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که مسکو مبتکر آن است، شکست بخورد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در روسیه، در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه می بایست ۱۶۰۰ هیئت نمایندگی متشکل از گروههای قومی و سیاسی مختلف سوریه شرکت کنند. ولی ترکیب دقیق شرکت کنندگان در این کنگره هنوز بطور کامل مشخص نیست. بسیاری از کسانی که علاقه مند بودند به سوچی بیایند، دعوت نامه دریافت نکردند و بسیاری از کسانی که انتظار می رفت در این نشست مهم شرکت کنند، از حضور در آن خودداری کرده اند.   

از ماه اکتبر سال گذشته و بعد از مطرح شدن این نظریه از سوی "ولادیمیر پوتین، از کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه صحبت به میان آمده، ولی زمان برگزاری آن بارها به تعویق افتاده است. مقامات مسکو مجبور شدند تا در وهله نخست ضرورت برگزاری چنین کنگره ای را با شرکای خویش در عرصه حل و فصل بحران سوریه، یعنی تهران و آنکارا مورد توافق قرار دهند و طرفین مناقشه سوریه و همچنین جامعه بین الملل نیز باید با این اقدام موافقت می کردند.

عدم حضور بخش قابل توجهی از مخالفان سوری در کنگره سوچی

بعد از رایزنیهای طولانی، در آخرین روزهای قبل از این رویداد، بخشی از مخالفان متحد سوری در کمیته عالی مذاکرات از شرکت در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه خودداری و این نشست را تحریم کردند. این موضوع را "ناصر الحریری" ریاست این کمیته در پایان رایزنیهای بین سوریها که نه در ژنو، بلکه در وین انجام شد، خبر داد.

حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه که کنترل بخش قابل توجهی از خاک سوریه را در اختیار دارد هم در کنگره سوچی شرکت نخواهد کرد. البته مسئله این است که آنها خود مایل بودند در این کنگره شرکت کنند، ولی ترکیه با شرکت آنها مخالفت کرده است.

یک مقام دیپلماتیک روس به این روزنامه گفته است: «اگر برخی نیروهای سیاسی سوری قصد حضور یافتن در سوچی را ندارند، هیچ مسئله نگران کننده ای نیست. ما صدا و دیدگاه کسانی را خواهیم شنید که نمایندگان جمعیتهای منطقه ای و شوراهای محلی سوریه هستند. مخالفان سوری در مقابل صدای ملت سوریه چه می توانند بگویند؟ »

نیاز مسکو به تایید نتایج کنگره سوچی از سوی سازمان ملل

مقامات مسکو با درک امکان تردید در مورد قانونی بودن تصمیمات اتخاذ شده در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه، تلاش کردند تا حمایت سازمان ملل متحد در باره این نشست ملی را بدست آوردند و برای این منظور باید ثابت می کردند که این کنگره بخشی از روند مذاکرات بین سوریها در ژنو بوده و مغایرتی هم با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت در باره حل و فصل بحران سوریه ندارد. رایزنیهای زیادی نیز در این رابطه انجام گرفت. و وظیفه تدوین قانون اساسی جدید سوریه و موضوع بازسازی این کشور که برای سازمان ملل اهمیت خاصی دارد، در مرکز توجه این نشست قرار گرفت.

"آناتولی گوتریس" دبیرکل سازمان روز شنبه، یعنی عملا در آخرین لحظات موافقت نمود تا "استفان دی میستورا" نماینده ویژه خود در امور سوریه در کنگره سوچی شرکت کند. این مسئله یک موفقیت دیپلماتیک برای مسکو محسوب می شود، برای اینکه در این صورت کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه از حمایت رسمی سازمان ملل برخوردار است.

کارشکنی کشورهای غربی و ابتکارعمل طرح «گروه پنج»

یک مقام آگاه در دمشق به «کامرسانت» گفته است که خودداری مخالفان متحد سوری از شرکت در کنگره سوچی به سیاست کشورهای غربی و در وهله نخست فرانسویها مربوط می شوند که قصد دارند در چارچوب «طرح پنج گانه» جایگزینی برای سوچی بوجود آورند. یک مقام دیپلماتیک دیگر که از نزدیک با مذاکرات وین در خصوص سوریه آشناست، این دیدگاه را مور تایید قرار داده و به نقل از دیپلماتهای فرانسوی گفته که اتحادیه اروپا از هیچ روند بازسازی در سوریه که ریاست آن برعهده روسیه باشد، حمایت نخواهد کرد.

جزییات طرح «گروه پنج» (آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن) که در تاریخ ۱۲ ژانویه در واشنگتن مورد موافقت آنها قرار گرفت، در جریان رایزنیهای اخیر در وین پیرامون سوریه فاش شد که تغییر شکل قدرت حاکمه در سوریه و تبدیل این کشور به «جمهوری پارلمانی-ریاست جمهوری»، مرکززدایی قدرت و اجرای اصلاحاتی در این راستا که از خارج از سوریه کنترل شود، از جمله مهمترین مفاد این طرح بشمار می روند.  

مقامات دمشق مسلما با این طرح مخالفت کردند، ولی بخشی از کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوری آمادگی خود برای بررسی این ابتکارعمل غربیها و متحدان آنها را اعلام کرده اند. به همین دلیل برای مسکو بسیار مهم است که آقای دی‌میستورا در کنگره سوچی شرکت کند. برای اینکه «طرح پنج گانه» یک سند به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل نبوده، در حالیکه اسناد مصوبه در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی ممکن است به اسناد مربوط به مذاکرات ژنو افزوده شده و بخشی از روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه شود.   

منبع:  روزنامه «کامرسانت»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.