۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 586411

اردوغان در برابر همه

احمد یوسفی صراف

اردوغان ، همان اندازه که به عنوان رئیس جمهور ترکیه هیچگاه قابل اعتماد دوست و دشمن خود نبوده است؛ به همان اندازه نیز نزد افکار عمومی همان دوست و دشمن به تصمیمات شتابزده و ناگهانی شهرت دارد.

قدس آنلاین- حتما یادتان نرفته است روند قهر و آشتی های ترکیه با رژیم صهیونیستی را، زمانی که کشتی حامل کمک های بشردوستانه ترک ها به بنادر فلسطین اشغالی نزدیک میشد، مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت. همین امر هم موجب سردی روابط ترکیه و صهیونیست ها برای مدت نه چندان طولانی شد.

حمله به جنگنده های روسی که در کمیپن کمک به سوریه قرار بود مواضع داعشی ها را نابود کند؛ توسط ارتش ترکیه نیز یکی دیگر از نمونه های شتابزدگی در تصمیمات کلان اردوغان است.

حالا اما ترکیه در کمال مخالفت اروپا، آمریکا، ایران و حتی دولت سوریه، مصرانه در صدد استا عملیات متجاوزانه خود در شمال سوریه با نام «شاخه زیتون» در منطقه عفرین را ادامه دهد.

در ابتدا، وزارت خارجه آمریکا مخالفتش را با این عملیات اعلام کرد اما بالافاصله اردوغان در جواب گفت: شما مارا گول زدید، قرار بود بعد از تشکیل ائتلاف ضد تروریسم غربی، کردهای ضد شورشی در شمال سوریه را از بین ببرید اما اوباما به قولش عمل نکرد و رفت.

بعد از ۲ روز از گذشت عملیات، وزیرخارجه ترکیه «ییلدریم» در گفتگویی خبری مدعی شد کشورش توانسته است رضایت روسیه و ایران را در انجام عملیات شاخه زیتون در خاک سوریه جلب کند؛ اما این گفته با واکنش منفی هردو کشور روبرو شد.

موگرینی نیز به نمایندگی از اروپا خواستار تمام شدن هرچه سریعتر این عملیات و اقداما جهانی مناسب با آن شد. اما شورای امنیت سازمان ملل در باره ورود اردوغان به خاک سوریه تنها به یک جلسه شورای امنیت آن هم بدون هیچ مصوبه ای؛ اکتفا کرد.

حالا بعد از گشذت ۱ هفته از آغاز این عملیات، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که واحدهای نظامی کشورش را تا ادلب که در کنترل شورشیان عرب سوری است، پیش خواهد برد.رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که واحدهای نظامی او در شمال غربی سوریه به سوی ادلب پیشروی خواهند کرد. شهر ادلب در کنترل شورشیان عرب سوریست و ارتش ترکیه هم‌اکنون نیز در بخش‌های شمالی آن مستقر شده است. مناطق وسیعی از این استان شمال غرب سوریه در کنترل جبهه النصره و متحدان آن است.

اردوغان که در تجمع هواداران حزب اسلامی و محافظه‌کار "عدالت و توسعه" در نزدیکی استانبول سخن می‌گفت، افزود: «ممد کوچک من به سمت عفرین خواهد رفت و انشاءالله به سوی ادلب پیشروی خواهد کرد

"ممد" نام عزیزکرده‌برای سربازان ترک است. اردوغان گفت دولت او مصمم است هر چیزی را که از نظر او تهدیدی برای ترکیه است "مانند یک نورد آسیاب له کند".

اردوغان در آنکارا می گوید، که ترکیه شهر منبج را "پاکسازی" خواهد کرد و "تا مرز ترکیه هیچ تروریستی را باقی نخواهد گذارد". شهر منبج در کنترل کامل نیروهای کرد موسوم به "یگان‌های خلق" (YPG) است که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند و یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه علیه نیروهای داعش در سوریه محسوب می‌شوند.

در این میان ترکها مدعی اند، ما تماس مستقیمی با نظام بشار اسد نداریم اما قبل از آغاز عملیات عفرین از طریق روسیه تماس غیرمستقیمی با دمشق داشتیم.این درحالی است که وزارت خارجه سوریه وجود هرگونه تماسی با ترکیه درباره عملیات عفرین را تکذیب کرده است.

ییلدیریم  وزیرخارجه ترکیه در همین خصوص گفته است: مسئله‌ای هست که نباید آن را نادیده گرفت و آن یافتن راهکاری برای بحران سوریه است. دولت سوریه طرفی در راهکار حل بحران خواهد بود و تمامی گروه‌ها و جریان‌های فعال نیز در راهکار نقش خواهند داشت.اما ما به مشارکت یگان‌های مدافع خلق کرد که سلاح به دست گرفته و امنیت و ثبات ترکیه را تهدید می‌کنند اعتراض داریم. هدف عملیات سپر فرات(عملیات پیشین ترکیه در شمال سوریه در سال ۲۰۱۶) هم بستن راه به روی هرگونه تلاشی برای تقسیم سوریه و حفظ وحدت و تمامیت ارضی آن بود.ترکیه یگان‌های مدافع خلق کرد را شاخه سوری حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) می‌داند.

دراین میان به نظر میرسد، اردوغان برای از میان برداشتن گروه های کرد و غیر کرد مخالف دولتش دست به هر اقدامی میزند، از دستگیری و برکناری از مشاغل در داخل ترکیه گرفته تا تعقیب و نابودی گروه های مخالف، حتی در خاک کشور همسایه. بعد از منتفی شدن حضور ترکیه در اتحادیه اروپا، حالا دیگر اردوغان برای حفظ ظاهر دموکراتیک کشورش هیچ انگیزه ای برای انجام پنهانی این کشتار هم ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.