استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: عده‌ای از علوم فنی، پزشکی و علوم پایه، مسؤولیت علوم انسانی اسلامی‌ را بر عهده گرفته‌اند و علوم انسانی را فنی‌ها و پزشکی‌ها می‌نویسند، چون همه خودشان را متخصص علوم انسانی می‌دانند.

همه خودشان را متخصص علوم انسانی می‌دانند

قدس آنلاین- استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: عده‌ای از علوم فنی، پزشکی و علوم پایه، مسؤولیت علوم انسانی اسلامی‌ را بر عهده گرفته‌اند و علوم انسانی را فنی‌ها و پزشکی‌ها می‌نویسند، چون همه خودشان را متخصص علوم انسانی می‌دانند.

دکتر ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اضافه کرد: با دسته بندی اسلامی ‌و غیراسلامی، علوم انسانی را کنار گذاشتند و نتیجه آن جامعه‌ای که پر از فساد است. ما جامعه استانداردی نداریم که بخواهیم آن را اسلامی ‌کنیم. آمارهای طلاق و بزه هر روز دارد بیشتر می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که مگر علوم انسانی نتوانست نیروی خوب تحویل جامعه بدهد؟ گفت: نیروی علوم انسانی تربیت شد ولی از آن‌ها استفاده نشد. اولین قدم اصلاح، عقلانیت است و اینکه هر چیزی را جای خودش بگذاریم. اینکه یکی برود سرکلاس پزشکی، فلسفه درس بدهد نتیجه‌اش چه می‌شود؟ به همین دلیل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شکست خورده است و اگر با همین رویه پیش برود به جایی نمی‌رسد.

فیاض ادامه داد: از مرجع‌های جدی مطلعم بودجه‌ای که به نام علوم انسانی، هزینه می‌شود برای حوزه‌های فنی، پزشکی و تکنولوژی نمی‌رود ولی این پول‌ها کجا می‌رود؟ طرح‌های میلیاردی از آن چه کسانی است که چیزی از آن در نمی‌آید؟

او تصریح کرد: بسیاری گلایه می‌کنند که علوم انسانی فقیر است، این پول‌ها کجا می‌رود؟ الان علوم انسانی اسلامی، محملی برای رانت‌خواری شده است. هیچ کاری در علوم انسانی اسلامی نمی‌شود ولی طلبه‌ای که در قم کار علمی‌ می‌کند، پول ندارد یا کسانی که در دانشگاه کار می‌کنند، با مشکل مالی مواجهند، درحالیکه طرح‌های چند صد میلیونی می‌گیرند ولی نتیجه آن را در جامعه نمی‌بینیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد ضعیف کنگره علوم انسانی اسلامی، یادآور شد: برای اختتامیه این کنگره، چقدر کارت توزیع کردند حتی به دانشجویان هم کارت دعوت داده بودند اما نه مراسم افتتاحیه و نه مراسم اختتامیه، سالن پر نشده بود. ضمن اینکه جایزه‌ها را هم به خودشان دادند. کل دانشگاه تهران را بگردید، نمونه شهید مطهری را پیدا نمی‌کنید که بحث علمی‌کند، چقدر روحانی باسواد داریم، نهایتا یک آقای قرائتی است.

او ‌افزود: الان دانشگاه تهران، دست مداحان افتاده است. جای امثال مطهری و بازرگان خالی است که بحث علمی ‌کنند. جای روحانیون متفکر جدی در دانشگاه تهران خالی است.  به باور فیاض، جای روحانیون متخصص در دانشگاه‌ها خالی است، روحانیونی که حرفشان مرجع باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.