کرمانشاه- باوجوداینکه استاندار کرمانشاه در ۲۱ دی‌ماه سال جاری و در نشست خبری خبر از پایان اسکان موقت و همچنین آغاز عملیات اجرایی اسکان دائم را داد اما سخنان نمایندگان مردم استان کرمانشاه و برخی دیگر از مسئولان حاکی از نکاتی است که با سخنان استاندار تناقض دارد.

اسکان زلزله‌زدگان کرمانشاه یک بام دوهوا

قدس: استاندار کرمانشاه چندی پیش از پایان یافتن اسکان موقت خبر داد و حتی مدعی شد که عملیات اسکان دائم که قرار بود از نخستین روزهای بهمن آغاز شود با یک هفته پیشتازی و در دی‌ماه آغازشده است این در حالی است که نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند متأسفانه در گیلان غرب هنوز خانواده‌هایی هستند که حتی چادر هم تحویل نگرفتند.

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از ۸۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در حادثه آسیب کلی و جزئی دیده است.

مشکلات زلزله‌زدگان تنها به احداث و یا نصب یک چاردیواری به نام کانکس یا ساختمان ختم نمی‌شود بلکه انباشت زباله‌ها، نبود چشمه‌های بهداشتی و حمام و همچنین برودت هوا و جاری شدن روان آب‌ها تنها بخشی از مشکلاتی است که هم‌وطنان حادثه‌دیده ما را می‌آزارد.

توزیع نامناسب کانکس

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی در این رابطه از توزیع کانکس‌ها گلایه دارد و عنوان می‌کند: با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌های این منطقه خراب‌شده، کانکس مهم‌ترین نیاز و ضرورت زندگی مردم این منطقه است، اما هنوز کانکس به میزان کافی توزیع نشده است.

فرهاد تجری ابراز می‌کند: باقاعده‌ای که برای توزیع کانکس‌ها گذاشته‌اند، این کانکس‌ها شامل حال خیلی‌ها نمی‌شود.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌عنوان‌مثال مالکان ساختمان‌هایی که تخریبی نوع ۲ تشخیص داده‌شده‌اند، کانکس نگرفته‌اند و اولویت را به نوع یک داده‌اند و در چنین شرایطی با توجه به اینکه مالکان این ساختمان‌ها به مقاومت ساختمان آسیب‌دیده خود اطمینانی ندارند و منطقه نیز مدام درگیر پس‌لرزه است، مجبورند همچنان در این هوای سرد در زیر چادر زندگی کنند.

کار بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی ظرف یک سال و در مناطق شهری ظرف یک سال ونیم آینده به اتمام خواهد رسید

وی تصریح می‌کند: این وضعیت برای مستاجرین هم همچنان وجود دارد و به دلیل دریافت نکردن کانکس مجبورند در زیر چادر زندگی کنند.

وی بیان می‌کند: این شرایط موجب شده تا باوجود گذشته دو ماه و نیم از زمین‌لرزه استان کرمانشاه هنوز ۶۰ درصد مردم از دریافت کانکس محروم باشند.

وی اظهار می‌کند: در جریان زلزله استان کرمانشاه، نهادهای نظامی زحمت زیادی کشیدند و ارتش و قرارگاه خاتم سپاه، تلاش بسیاری برای آماده کردن کانکس‌ها انجام دادند اما متولی توزیع کانکس، بنیاد مسکن بوده که متأسفانه این کار به‌درستی انجام‌نشده است.

تجری بیان می‌کند: مسئله‌ای که در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، این است که به دلیل پس‌لرزه‌های مکرر و شدیدی که بخصوص در گیلان غرب اتفاق می‌افتد، مقاومت ساختمان‌هایی که در زلزله اصلی آسیب جزئی دیده بودند، کاهش‌یافته است و مردم جرئت ماندن در این قبیل خانه‌ها را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی امکانات کافی که مردم بتوانند تا زمان مقاوم‌سازی خانه‌هایشان در بیرون از خانه اسکان پیدا کنند وجود ندارد و امکانات به‌خوبی توزیع نشده است.

اسکان ۱۵ هزار خانواده

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بابیان اینکه تاکنون جمعاً ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار در مناطق زلزله‌زده اسکان موقت شدند اظهار می‌کند: تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰  خانوار زلزله‌زده کانکس دریافت کردند .

تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰  خانوار زلزله‌زده کانکس دریافت کرده‌اند .

وی تأکید کرد: سه هزار خانوار نیز خواستار دریافت وجه نقدی به‌جای کانکس بودند که به هرکدام از آن‌ها مبلغ پنج میلیون تومان معادل قیمت یک دستگاه کانکس پول پرداخت شد .

 بیان می‌کند: تعداد سه هزار خانوار نیز خواستار دریافت وجه نقدی به‌جای کانکس بودند که به هرکدام از آن‌ها مبلغ پنج میلیون تومان معادل قیمت یک دستگاه کانکس پول پرداخت‌شده است.

وی با تشریح آخرین اقدامات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه  بیان می‌کند: تعداد ۲۱ هزار و ۱۳۵ واحد احداثی نوع یک و ۱۹ هزار و ۵۲۰ واحد احداثی نوع دو در مناطق زلزله‌زده ارزیابی‌شده و علاوه بر این ۵۹ هزار واحد نیز به تعمیر نیاز دارند .

خواجه‌ای اظهار می‌کند: تاکنون ۱۲ هزار واحد تخریبی در مناطق زلزله‌زده آواربرداری شده است.

وی بابیان اینکه از مجموع ۵۹ هزار واحدی که نیاز به تعمیر دارند کار تعمیر ۹۵۵۰ واحد در حال انجام است می‌افزاید: عملیات تعمیر ۴۳۰۰ واحد نیز به اتمام رسیده است .

وی یادآور شد: کار بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی را ظرف یک سال و در مناطق شهری را ظرف یک گوش‌به‌زنگ آینده به اتمام خواهیم رساند.

وی خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد، کار تحویل کانکس یا پرداخت وجه نقد به‌جای کانکس ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از معرفی ۳۰ هزار واحد متقاضی دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل خبر می‌دهد و می‌گوید: از این تعداد ۱۶ هزار واحد عقد قرارداد شده‌اند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.