کرمان- استان کرمان در کنار باغ‌های گسترده پسته و خرما یکی از بزرگ‌ترین مجموعه باغ‌های مرکبات کشور را نیز در خود جای‌داده و این‌گونه است که یک‌سوم از باغ‌های میوه مثمر کشور در استان کرمان است.

مرکبات خارجی رقیب تولیدات داخلی

قدس: آب‌وهوای بهاری معتدل زمینه را برای توسعه کشاورزی به‌خصوص در بحث مرکبات در استان کرمان فراهم کرده  و لذا پس از مازندران و فارس به سومین تولیدکننده مرکبات در کشور تبدیل‌شده است.

عدم استفاده از سم و کود شیمیایی و تولید کاملاً ارگانیک به‌خصوص در مناطق کوهستانی و پرباران این مناطق، میوه مرکبات کرمان را دارای طعم و مزه خاص کرده است و سهم قابل‌توجهی از نیاز بازار مصرف و همچنین تأمین ذخیره میوه ایام نوروز را بر عهده دارد اما مشکلاتی از قبیل نبود صنایع تبدیلی و یا قاچاق میوه و واردات مرکبات ازجمله مشکلاتی است که باغداران جنوب کرمان از آن گلایه دارند.

قاچاق بلای محصول نارنجی

درحالی‌که ایران درزمینهٔ تولید مرکبات کاملاً بی‌نیاز است اما متأسفانه واردات مرکبات از کشورهای همسایه کشاورزان بومی را گاه تا مرز ورشکستگی پیش می‌برد.

در این رابطه یکی از باغداران جنوب کرمان به خبرنگار قدس می‌گوید: متأسفانه باوجوداینکه این منطقه غنی از مرکبات است اما شاهد هستیم که جعبه‌های نارنگی پاکستانی و حتی پرتقال‌های مصری بازار را اشباع می‌کند.

علی فلاح اظهار می‌کند: باغداران استان به دلیل نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و همچنین حضور دلالان مجبورند تا بخشی از محصول خود را در کنار جاده‌ها به فروش بگذارند و یا دسترنج یک سال خود را به دلالان و باقیمت اندک بفروشند.

وی عنوان می‌کند: نارنگی‌های پاکستانی از طریق مرزهای شرقی و از سیستان و بلوچستان به این استان حمل می‌شود و همه‌ساله بازار فروش مرکبات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

سالانه  ۵۴۰ هزارتن انواع ارقام مرکبات شامل واشنگتن ناول، والنسیا، گریپ فرود و انواع نارنگی و لیموترش از باغات جنوب کرمان برداشت می شود

وی بیان می‌کند: از این موضوع که بگذریم همه‌ساله با آفت‌هایی که از طریق واردات به کشور وارد می‌شود مانند «جاروی جادوگر» که بخش قابل‌توجهی از باغ‌های لیمو کشور را از بین برد هزینه مبارزه با این بیماری را نیز باید باغداران بپردازند.

وی اظهار می‌کند: واردات بدون نظارت در کنار ضربه‌ای که این میوه‌های به اقتصاد داخلی می‌زنند موجب آلودگی باغ‌های داخلی می‌شوند.

وی ابراز می‌کند: این سؤال همیشه در ذهن تمامی باغداران بی‌پاسخ‌مانده که چگونه ما میوه‌های پاکستان را طی مسیری طولانی در بازار ایران توزیع و برای فروش آن دست به بازاریابی می‌زنیم اما در برابر تولیدات داخلی همیشه عاجز می‌مانیم!

نارنگی‌های خارجی رقیب تولیدات داخلی

اکبر گنجی کارشناس کشاورزی و صادرکننده میوه در این رابطه می‌گوید: مرکبات جنوب کرمان به اکثر شهرهای پرجمعیت ازجمله مشهد، تهران و اصفهان و شهرهای غربی ارسال می‌شود اما به‌طور حتم تاکنون در کمتر فروشگاهی نام پرتقال کرمان شنیده می‌شود و به‌جز نام بم و پرتقال مازندران و یا پرتقال جنوب نامی از کرمان برده نمی‌شود.

وی اظهار می‌کند:این در حالی است که در جنوب کرمان تعداد ۸۰ نوع از انواع مرکبات تولید می‌شود که ۲۰ نوع از این میوه‌های تجاری هستند.

وی ادامه می‌دهد: اکثر مردم جنوب کرمان باغدار هستند و تولید مرکبات ازجمله مهم‌ترین راه‌های ارتزاق آن‌ها هست و لذا ضروری است تا در این راستا و برای تحقق اقتصاد مقاومتی بر روی این بستر سرمایه‌گذاری بیشتری انجام پذیرد.

وی افزود: ورود میوه‌های قاچاق به کشور درد مشترک اکثر کشاورزان است و این سؤال را ایجاد می‌کند که چگونه هزاران تن میوه به‌سادگی از مرزها غیرقانونی وارد کشور می‌شود و کسی متوجه نمی‌شود.

این فعال بخش کشاورزی گفت: صدمه به اقتصاد کشاورزی موجب صدمه به اقتصاد خانوار در مناطقی مثل جنوب کرمان و شمال هرمزگان و فارس می‌شود و از طرفی سودهای هنگفت را راهی جیب دلالان و متخلفانی می‌کند که بدون واهمه اقدام به قاچاق می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی ادامه داد: هم‌اکنون اگر نگاهی به میدان‌ها میوه و تره‌بار کشور کنید در اکثر این میدان‌ها نارنگی‌ها پاکستانی در حال خریدوفروش است وکسی هم به این روند اعتراض ندارد.

نیاز به برند سازی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بابیان اینکه سالانه  ۵۴۰ هزاران انواع ارقام مرکبات شامل واشنگتن ناول، والنسیا، گریپ فرود و انواع نارنگی و لیموترش از باغات مرکبات جنوب کرمان محصول برداشت می‌شود اظهار می‌کند: جنوب استان کرمان سومین تولیدکننده مرکبات کشور به لحاظ رتبه و آمار بوده و از حیث کیفیت و سلامت در دنیا بی‌نظیر است.

اسلام شاهرخی محصولات استان کرمان را به دلیل ارگانیک بودن در نوع خود بی‌رقیب عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: مرکبات باکیفیت این منطقه برای مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی  به‌خوبی شناخته‌شده نیست.

وی با اشاره به این موضوع ۳۳ هزار هکتار باغات مرکبات در این استان بخشی از نیازهای داخلی و خارجی را تأمین می‌کند یادآور می‌شود: در این راستا نیاز است تا به‌منظور معرفی محصول مرکبات و برند سازی، جشنواره مرکبات به‌صورت ملی در جنوب کرمان برگزار شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح می‌کند: برای اینکه این محصول در داخل و خارج شناخته شود، نیاز به برند سازی داریم  و لذا یکی از بهترین راه‌های شناخت و عرضه این محصول در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، برگزاری جشنواره  ملی  مرکبات در فصل برداشت این محصول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.