اصفهان- حدود ۱۵ روز از آغاز بررسی بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان در کمیسیون‎های مختلف شورای شهر می‌گذرد و قرار است تا ۲۹ بهمن ماه تصویب بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهر اصفهان در صحن علنی شورا انجام شود.

شفاف‌سازی در بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان/ توزیع عادلانه خدمات در اولویت

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: بودجه اصفهان از ۵۰ سال پیش تعریف شده و هر سال با استفاده از تجربیات سال‌های قبل جامع تر و کاملتر و با دقت بیشتری انجام می‌شود به سمت رفع نیازها و چالش ها پیش می‌رود.

 امیر احمد زندآور نایب رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شهری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید که در تدوین برنامه و بودجه سال آینده شهر اصفهان هفت ویژگی خاص مد نظر شهرداری قرار گرفته است.

 وی تاکید دارد  که شفاف‌سازی در بودجه ۹۷ نمود عینی پیدا خواهد کرد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار قدس آنلاین با نایب رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شهری شورای اسلامی شهر اصفهان را می خوانید:

لایحه پیشنهادی بودجه در چه فرایندی آماده می‌شود؟

بودجه برنامه‌ای است که در آن خدمت و فعالیت‌های مختلف شهر و شهرداری طی یک سال مالی انجام می‌شود و میزان مخارج و هزینه‌ها را اعلام و پیش‌بینی می‌کند که پس از تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان قابل اجراست.

درآمدهای شهرداری در آیتم‌های مختلف قابل وصول است که از جمله آنها می‌توان به درآمدهای ناشی از عوارضی که بابت بهای ارایه خدمات دریافت می‌شود، درآمد حاصل از اموال شهرداری و کمک سازمان‌های دولتی به شهرداری و کمک های اعطایی از سوی اشخاص و سازمان‌های حقیقی و حقوقی به شهرداری اشاره کرد.

ارکان بودجه پیشنهادی سال ۹۷ شامل چه مواردی است؟

بودجه شهرداری در دو بخش جاری و عمرانی تقسیم‌بندی می‌شود، بودجه جاری بابت هزینه‌های جاری شهرداری و بودجه‌های عمرانی اعتباراتی است که در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر مصرف می‌شود، البته یک نوع بودجه منطقه‌ای نیز وجود دارد که دارای سرانه است و در مناطق ۱۵ گانه تقسیم می‌شود؛ در واقع در شهرها به ازای هر نفر سرانه عمرانی تعیین می‌شود.

برای تعیین سرانه هر شهروند اصفهانی در سال جاری، بودجه دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی تقسیم بر جمعیت دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفری شهر اصفهان می‌شود، البته در سال آینده با تصویب شورا بودجه شهر سه هزار میلیارد تومان خواهد بود.

یکی از دغدغه‌های شهرداری تدوین بودجه در هر سال است، ویژگی‌های بارز تدوین بودجه سال آینده چیست؟

از مهرماه تا پایان دی ماه سال جاری شهرداری در جلسات مختلف، بودجه سال آینده شهر را بر مبنای برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و سامانه یکپارچه مدیریت «سیما» و «سیگما» تدوین و لایحه آن را به شورای شهر ارایه کرد.

در تدوین برنامه و بودجه سال ۹۷ شهر اصفهان هفت ویژگی خاص مد نظر شهرداری قرار گرفته است که شامل: مشارکت ذی‌نفعان از جمله اعضای شورای شهر، معاونت‌های مختلف شهرداری، شهرداران مناطق و مدیران شهرداری در تدوین بودجه، تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام، تعریف پروژه‌های جدید با رویکرد ارزش‌آفرینی حداکثری، کاهش وابستگی شهرداری به درآمدهای ساختمانی، استفاده از ظرفیت درآمدهای سیاستی همچون اوراق مشارکت، حرکت به سمت تقدم بررسی پروژه‌ها و منابع و تخصیص آنها (پروژه‌هایی که دارای طرح‌های مصوب در سالهای گذشته بودند)، افزایش سهم مشارکت در توسعه شهر با تعریف پروژه هایی که به صورت مشارکتی در سطح شهر انجام می‌شود، اولویت دادن به پروژههای شاخص نیازمند منابع ویژه، می‌باشد.

بودجه اصفهان از۵۰ سال پیش تعریف شده و هر سال با استفاده از تجربیات سال‌های قبل جامع‌تر و کامل‌تر و با دقت بیشتری انجام می شود و به سمت رفع نیازها و چالش ها پیش می‌رود. در واقع شفاف سازی در بودجه ۹۷ ملموس و نمودعینی پیدا خواهد کرد.

بودجه وقتی اثر بخش می شود که نظارت بر نحوه هزینه کرد آن قوی باشد، آیا شورا راه‌های نظارتی خود بر نحوه مصرف بودجه را متنوع‌تر می‌کند؟

این موضوع در شرح وظایف شوراهای اسلامی شهرها وجود دارد و بی شک وظیفه اصلی شوراها نظارت بر بودجه شهرداری است.بودجه‌ای که از سوی شهرداری برای یک دوره مالی یکساله ارایه می شود و به تصویب شورا می‌رسد، مرجع نظارت بر اجرای دقیق بودجه شورا است.

مردم هم می‌توانند نظارت کنند؟

بله، مردم چشم بینای جامعه هستند و خودشان در تمام زمینه‌ها می‌توانند همیار دست اندرکاران شهر باشند.

آیا برای احیای رودخانه زاینده رود ردیف اعتباری در بودجه سال آینده اختصاص یافته است؟

زاینده رود یکی از چالش‌های بزرگ شهر اصفهان است که تمام مردم خواستار احیای آن هستند، همه باید کمک کنند تا این شریان حیاتی شهر بار دیگر زنده شود.

البته تاکنون طرح‌های زیادی به شورای شهر ارایه شده و استاندار نیز پیگیر احیای زاینده رود است، امیدواریم با جاری شدن آب در بستر زاینده رود حتی به صورت فصلی، بخشی از ناراحتی‌های مردم اصفهان کاسته شود.

امیدواریم با بارش باران و برف، مشکل کم‌آبی کاهش پیدا کند و مسئولان استان  و کشور نیز کمک کنند تا زاینده رود احیا شود، زیرا یکی از مشکلات جانبی خشک‌شدن زاینده رود افزایش آلودگی هوای اصفهان بوده است.

شهرداری مدیریت درآمد و هزینه را بر عهده دارد، آیا اعتبار مناطق برخوردار و غیربرخوردار در بودجه سال آینده متفاوت است؟ در ارتباط با مباحث عمرانی برای محله محوری چه تدابیری در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است؟

بله، برای برخی از مناطق که محرومیت بیشتری داشته اند، بودجه بیشتری در نظر گرفته شده است؛ محله محوری در شهرداری نیز از جمله مباحثی است که شهرداری بیشتر با آن سروکار دارد.

خوشبختانه شهرداران مناطق ۱۵ گانه مشکلات منطقه خود را به خوبی شناسایی کرده‌اند و در بودجه‌های عمرانی خود اعتبارات مناسبی را برای رفع آنها پیش‌بینی کرده‌اند، در این مسیر توزیع عادلانه خدمات رعایت خواهد شد.

با توجه به اینکه سیاست بودجه دولت که از طریق وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ شده، بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام تاکید دارد، در اصفهان نیز باید سیاست‌ها را طبق بخشنامه بودجه وزارت کشور تدوین شود.

امسال در بودجه پروژه‌های مختلفی در مناطق ۱۵ گانه تعریف شده که مورد توجه نظر شورا و شهرداری است.

اولویت‌های بودجه ۹۷ کدامند؟

پنج اولویت در برنامه‌های شهرداری مد نظر قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به کاهش آلاینده ها و افزایش کیفیت زیست‌محیطی، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه فضای‌سبز با رویکرد افزایش سرانه تفرجگاهی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی و افزایش برنامههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی با رویکردهای سرزندگی و شادابی در مکان های مختلف شهر اشاره کرد.

دیدگاه شورای شهر برای درآمدهای پایدار چیست، مصادیق عملیاتی آن کدامند؟

شهرداری‌ها باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنند، زیرا تراکم در شهرها درآمد پایدار به شمار نمی‌روند، البته شورای پنجم نیز برنامه‌ریزی خاصی بر روی ساخت و سازها در بودجه ندارد.

بهترین مسیری که می توان برای مسایل شهر برنامه‌ریزی کرد، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، به هر حال شهرها موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به درآمد پایدار دارند، شهر اصفهان نیز برای توسعه و آبادانی باید درآمدهای پایدار داشته باشد.

مهمترین راه های درآمدی در شهرداری چیست؟

کدهای مختلفی در شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است، عوارض مازاد تراکم، درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض بر تفکیک اراضی ساختمانی، عوارض بر پروانه‌های ساختمانی، عوارض ارزش افزوده سوخت، عوارض حذف پارکینگ، عوارض نوسازی، درآمد حاصل از وجوه سپرده شهرداری، عوارض بلیت هواپیما، خودیاری شهروندان، درآمد حاصل از ارایه خدمات شهری، جرایم کمیسیون ماده صد، درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی و مشارکت‌ها و عوارض سالیانه خودرو از جمله مواردی است که درآمدهای شهرداری از طریق این کدها به دست می‌آید.

کمک های دولتی هم دریافت می‌شود؟

در گذشته ارایه کمک‌های دولتی جزو قانون بود، اما از سال ۶۱ به بعد این کمک‌ها کم کم کاهش پیدا کرد، به‌طوری که امروزه شهرداری کلانشهرها خودکفا شده‌اند، البته شاید هنوز شهرهای کوچکتر در مباحث آلایندگی و ارزش افزوده کمکی از سوی دولت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.