شهرکرد-طرح همزمان واکسیناسیون رایگان تب برفکی و لامپی اسکین در جمعیت گاو و گوساله از ۱۲ بهمن ماه شروع و به مدت ۳۰ روز تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد.

اجرای واکسیناسیون دام ها به صورت رایگان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان،به اطلاع دامداران استان می رساند طرح واکسیناسیون همزمان تب برفکی و لامپی اسکین در جمعیت گاو و گوساله از روز پنج شنبه  ۱۲ بهمن ماه توسط اکیپ های مایه کوبی بخش دولتی به صورت رایگان در سراسر استان اجرا می گردد و به مدت ۳۰ روز ادامه دارد. در این طرح پیش بینی می شود تعداد ۷۰ هزار راس گاو و گوساله واکسینه شود.

رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای به شرح زیر توصیه می شود:

۱-نحوه تجویز واکسن تب برفکی به صورت عضلانی و واکسن لامپی اسکین به صورت زیر جلدی می باشد که به صورت همزمان در دو طرف گردن تزریق می شوند و دام باید کاملا مقید باشد لذا قبلاً نرده یا راهرو مایه کوبی مناسبی برای مقید کردن دام ها تهیه شود.

۲-توصیه می  شود ۲ روز قبل از واکسیناسیون از مکمل های ویتامینه به میزان ۵۰ گرم به ازاء هر راس گاو به خوراک اضافه شود تا میزان افت شیر متعاقب واکسیناسیون به حداقل برسد.

۳-در زمان شیوع و وجود بیماری در منطقه در ورودی دامداری محلی جهت تعویض لباس و چکمه افرادی که قصد ورود یا خروج از دامداری دارند در نظر گرفته شود.(مامورین تلقیح مصنوعی، اکیپ های مایه کوبی و دامپزشک باید از لباس مخصوص همان دامداری یا از لباس یکبار مصرف  استفاده کنند)

۴-جهت اطلاع از زمان دقیق واکسیناسیون دامداری و یا روستای خود، با ادارات دامپزشکی شهرستان تماس گرفته و به کلیه دامداران و افرادی که در همسایگی شما دام نگهداری می کنند اطلاع دهید، تا در زمان مشخص شده کلیه دام های آن منطقه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

۵-حداقل زمان فاصله با واکسیناسیون قبلی تب برفکی ۲ ماه و با سایر واکسن ها حداقل ۷ روز رعایت گردد. به گوساله هایی که برای اولین بار واکسینه شده اند باید ۲۱ روز بعد، واکسن یادآور (راپل ) تجویز گردد.

۶-از خرید و فروش و حمل و نقل گاو در طول طرح خودداری نموده و از ورود افراد، به ویژه کسانی که با اماکن خرید وفروش دام، کشتارگاه ها و سایر دامداری ها ارتباط دارند به داخل محوطه دامداری جلوگیری شود.

۷-حتی الامکان از ورود وسایل نقلیه به داخل دامداری خودداری شود. در موارد ضروری از قبیل خودرو حمل شیر و آذوقه، پس از ضد عفونی دقیق اجازه ورود داده شود.

۸-در صورت بروز بیماری ضمن جدا سازی دام های مبتلا از دام های سالم، سریعاً موضوع به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا دامپزشکی استان ( ۳۳۳۳۷۰۵۶ ) اطلاع داده شود و ضمن رعایت اصول بهداشتی،  نسبت به ضدعفونی مناسب  دامداری اقدام گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.