رئیس سازمان برنامه وبودجه گفت: ۳۲ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

نوبخت: ۳۲ درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی جزئیات بودجه سال ۱۳۹۷ طی سخنانی درباره بند ج بخش درآمدی این لایحه اظهار داشت: همانطور که التفات دارید متعهد شدیم برای پیش‌بینی سال ۱۳۹۷ دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات گازی و فرآورده‌ها را صادر کنیم و چیزی در حد ۵۵ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شد.

وی افزود: با احتساب ۳۶۵ روز و نرخ برابری ریال و دلار سه هزار و ۵۰۰ تومان  چیزی با درنظر گرفتن سه درصد در حد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان البته اندکی بیش ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که منابع داشته باشیم و این منابع را برای عمرانی و جاری تمام مصارفی که تصمیم فرمودید اخذ شود.

معاون رئیس جمهور گفت: از ابتدا قرار شد، ۳۲ درصد از این رقم که در حد ۱۵ میلیارد دلار است را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم. هم اکنون در کشور غیر از صندوق توسعه ملی،حسابی تحت عنوان ذخیره ارزی وجود دارد و از سال ۱۳۸۷ که به سمت برنامه سوم رفتیم، برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارز و تأثیر سوئی که در بودجه می‌گذارد، تصمیم گرفتیم یک حسابی در بانک مرکزی افتتاح کنیم و هر سال رقمی به این حساب واریز می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه فلسفه وجودی حساب ذخیره ارزی برای جلوگیری از نوسانات ارزی است، گفت: ۳۲ درصد صندوق بحث جدایی است و از ابتدا ۳۲ درصد را پرداخت می‌کنیم. اصلا این بحث مربوط به صندوق نیست.حساب ذخیره ارزی است که از قبل وجود دارد؛ منابعی هم وجود دارد که برای آن می‌توانیم استفاده کنیم؛ بنابراین حتی اگر در قانون هم نمی‌آمد، ما باید این را رعایت می‌کردیم.با آوردن آن در بودجه کار خیلی شفاف می‌شود و به نمایندگان اطمینان می‌دهد که تصمیماتشان در خصوص موارد عمرانی، جاری و حتی با کاهش قیمت نفت و افت درآمدها به هم نخواهد خورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.