حمله اخیر نیروی هوایی آمریکا به نیروهای عراقی در ناحیه البغدادی در استان الانبار در غرب کشور عراق باردیگر از اهداف و طرحهای پنهان واشنگتن پرده برداشت.

حملات مرگبار آمریکایی‌ها/هنگامی که حاکمیت عراق نادیده گرفته میشود

به گزارش قدس آنلاین، عراق طی سالیان گذشته در کنار همه مصائب و مشکلاتی که حضور تکفیری ها برای مردم این کشور رقم زد شاهد ادامه رفتارها خشونت طلبانه و مزورانه آمریکایی ها بوده اند. عراقی ها در حالی از یوغ دیکتاتوری صدام خرسند بودند که تبعات اشغال کشورشان از سوی آمریکایی ها دامن گیر آنها شد. زمانی که در سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کردند، مردم این کشور گمان کردند که مشکلاتشان تمام شده است اما واشنگتن که سادگی نمی توانست از عراق غنی از منابع و ثروت دست بردارد با ایجاد داعش دوباره به عراق بازگشت.

علاوه بر تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش شاهد حضور نظامیان آمریکایی و افزایش تدریجی آنها در عراق بودیم. علاوه بر حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد و الحبانیه در الانبار؛ نیروهای آمریکایی در راستای به اصطلاح جنگ با داعش در پایگاه القیاره در جنوب موصل و سد موصل و شمال آن و منطقه بلد در استان صلاح الدین و  التاجی در شمال بغداد و «کی ۹م» و التون کوبری در کرکوک و نیز برخی پایگاههای دیگر در اقلیم کردستان عراق مستقر شدندعلاوه بر حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد و الحبانیه در الانبار؛ نیروهای آمریکایی در راستای به اصطلاح جنگ با داعش در پایگاه القیاره در جنوب موصل و سد موصل و شمال آن و منطقه بلد در استان صلاح الدین و  التاجی در شمال بغداد و «کی ۹م» و التون کوبری در کرکوک و نیز برخی پایگاههای دیگر در اقلیم کردستان عراق مستقر شدند تا آمار نظامیان آمریکایی در عراق به بیش از ۶ هزار نفر برسد و بهانه هایی مانند آموزش نیروهای عراقی و نیز مبارزه با تروریسم را دستاویز این حضور قرار داده اند.

آمریکایی ها بر اساس توافق استراتژیکی که با عراق امضا کرده اند در قبال هر گونه یورشی باید از بغداد حمایت می کردند اما عملا هنگامی که داعش در سال ۲۰۱۴ بخش های زیادی از این کشور را به اشغال خود درآورد و در آستانه رسیدن به بغداد بود فقط تماشاگر اوضاع بودند و هنگامی که با فتوای مرجعیت دینی و شکل گیری تشکل مردم نهاد حشد شعبی اجازه یورش بیشتر به تکفیری ها داده نشد دست به تشکیل ائتلافی نمادین به نام مبارزه با داعش زدند که بیش از آنکه ضد تکفیری ها باشد ضد نیروهای عراقی بود.

اما موضوعی که به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد به عنوان یک پدیده تبدیل شده است بحث حملات به نیروهای عراقی و حشد شعبی در مناطق مختلف این کشور است. سابقه حملات اشتباهی نیروهای امریکایی و یا تحت رهبری آمریکا در عراق قابل توجه است. در جریان عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل، رسانه های محلی از کشته شدن ۹۰ فرد و زخمی شدن ۱۰۰ نظامی عراق در نتیجه حمله اشتباهی نیروهای هوایی امریکا، خبر دادند.

منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند که نیروی هوایی این کشور در دو نوبت و به اشتباه مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق را در استان صلاح الدین در مرکز این کشور را بمباران کرد که در اثر آن حدود ۷۵ سرباز عراقی جان باختند. این حملات در چارچوب حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش صورت گرفت.

آن چه که تقریبا ویژگی مشترک بیشتر این حملات به ظاهر اشتباه می‌باشد، تغییر معادله بر روی زمین به نفع شورشیان و گروه‌های تروریستی پس از وقوع حملات این چنینی بوده است. حمله اشتباهی آمریکایی‌ها اگرچه اشتباه عنوان شده، اما حقیقت آن که صحنه عملیات‌ها را حداقل در کوتاه مدت به نفع نیروهای داعش تغییر داد.

آمریکایی ها هر گاه که سرکرده مهم داعش در تنگنا قرار گرفت؛ دست به تحرکاتی از جمله هلی برن زده و یا در مناطقی که تروریستها در محاصره قرار گرفته اند به شیوه های گوناگون از جمله حمله به مواضع نیروهای حشد شعبی و امنیتی عراق آنها را از مخمصه نجات داده اند. آخرین مورد از این حملات در ناحیه البغدادی در استان الانبار رخ داد که بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

ناحیه البغدادی؛ ناحیه ای از توابع منطقه هیت در استان الانبار عراق است که مرکز آن شهر البغدادی است و مساحت آن بالغ بر ۴۸۰ کیلومتر است.

در جدیدترین جنایت؛ ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، نیروی هوایی آمریکا حشد العشایری و نیروهای امنیتی عراقی را در ناحیه البغدادی هدف قرار داددر جدیدترین جنایت؛ ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، نیروی هوایی آمریکا حشد العشایری و نیروهای امنیتی عراقی را در ناحیه البغدادی هدف قرار دادکه بر اثر آن هفت نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند.

داعش در حالی به تازگی از جغرافیای عراق رخت بربسته که ایالات متحده آمریکا به دنبال خالی کردن جای این گروه است و به تحرکاتی در غرب این کشور دست زده است در حالی که پس از غلبه بر داعش حضور نظامی آمریکا در عراق قابل توجیه نیست. پس از ویرانی ها و کشتار عظیمی که داعش در عراق به راه انداخت هم اینک نوبت واشنگتن است که ملت عراق را آماج حملات ددمنشانه خود قرار دهد.

در واقع یورش اخیر آمریکا به ناحیه البغدادی و  جنایتی که علیه نیروهای عراقی رقم زد ماهیت طرح آمریکا در مرحله کنونی را آشکار کرد که همزمان با برخی انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف عراق است.

این همسویی که میان شیوه های خصمانه علنی و جنایات  و طرح های پنهان آمریکا وجود دارد بر ادامه طرح آمریکایی ها برای ایجاد هرج و مرج ویران کننده ای که با آمدن به عراق به راه انداختند، تاکید دارد. نیروهای آمریکایی گرچه در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند اما این عقب نشینی ظاهری بود و طرح ها آنها به قوت خود باقی است.

حملات نیروی هوایی آمریکا در عراق که آخرین آن ناحیه البغدادی بود به سبب ضعف دولت در قبال حضور آمریکایی ها در این کشور نیز هست. آمریکایی ها به دنبال حضور در عراق و احداث پایگاههای نظامی پس از پایان داعش هستند که این قابل توجیه نیست.

جنایت جدید در البغدادی به سلسله جنایات نیروی هوایی آمریکا از سال ۲۰۱۴ ضد غیرنظامیان  و نظامیان عراقی افزوده می شود و نکته جالب این است که معمولا اعلام می شود که این حملات اشتباهی است و نه عذرخواهی از جانب نیروهای آمریکایی صورت می گیرد و نه تحقیقی در این زمینه به  عمل می آید.

نیروهای امنیتی عراق در جریان مبارزه با داعش از سوی نیروی هوایی آمریکا در جرف النصر، العلم و الانبار هدف قرار گرفتند و این با وجود عملیات نیروی هوایی ارتش عراق است که همواره پوشش لازم را برای نیروهای این کشور به عمل آورده است و نیازی به عملیات هوایی آمریکایی ها نیست و این حملات آمریکایی ها با هدف توجیه حضور طولانی مدت در عراق به ویژه پس عدم نیاز به آنها پس از عملیات نظامی است. این در حالی است که ناظران امور بر این باورند که این حمله عمدی با هدف نجات سرکرده خطرناکی بوده است که نیروهای عراقی آنرا بازداشت کرده انداین حمله عمدی با هدف نجات سرکرده خطرناکی بوده است که نیروهای عراقی آنرا بازداشت کرده اند.

نیروهای عراقی بالگردهای پیشرفته ای در اختیار دارند که می تواند پوشش لازم را برای نیروهای عراقی تامین کند اما نیروهای آمریکایی برای اینکه حضور نظامی خود را در عراق توجیه کند در عملیات نظامی مشارکت می کند و این با وجود عدم درخواست طرف عراقی است.

به اعتقاد ناظران امور این ضعف سیاسی در عراق است که زمینه را برای حضور نظامی آمریکا فراهم کرده است نه ضعف امنیتی. دولت عراق باید خواستار خروج نیروهای آمریکایی یا مهار تحرکات آنها شود. از نگاه تحلیلگران آنچه آتش دوست نامیده می شود هر ازگاهی نیروهای عراقی را هدف قرار می دهد.

به هر حال این حادثه مشابه حوادث قبلی نقض کننده حاکمیت عراق و نادیده گرفتن عراقی هاست. نیروهای آمریکایی حتی اگر با درخواست عراقی ها هم در عملیاتی شرکت کنند امیدی نباید داشت که آنها در راستای برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم آنگونه که ادعا می کنند گام بردارند بلکه در راستای کمک به تروریستها حرکت خواهند کرد.

منبع: الشرق الأوسط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.