حضور زن در جامعه هنگامی موثر است که رسالت اجتماعی –فرهنگی وی با رسالت خانوادگی اش در تزاحم نباشد آنگونه که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند: چرا سبک زندگی ما به گونه ای است که زن مجبور به ایفای یکی از نقش های خود می شود یا مجبوراست یکی از نقش هاش را پر رنگ تر ایفا کند وبه سایر نقش هایی که برای او در عالم متصور است نپردازد. سبک زندگی واشتباهات راهبردی در زندگی زنان عامل این موضوع است اگر قرار است از توانمندی واستعدادهای خدادادی زن دردپیشرفت وتعالی جامعه استفاده شود باید الزامات و مقدمات آن هم فراهم شود.

انقلاب اسلامی ایران احیا گر هویت زن در قرن گذشته بود / انتخاب نام خانوادگی زنان بر مبنای نام همسرشان در غرب نشانگر عدم وجود هویت ثابت زن در غرب است

قدس آنلاین- مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان با بیان اینکه انقلاب اسلامی احیا گر هویت زن در قرن گذشته بود به قدس آنلاین گفت:با مطالعه کارشناسی شده می توان دریافت انقلاب اسلامی احیا گر هویت زن مسلمان یا به معنای عام نجات دهنده زن در قرن معاصر بود. دیر زمانی بود که هویت زن دستخوش تغییر وتحولات بسیار زیادی شده بود، این تحولات منفی نتیجه نگاه غیر انسانی و ابزارگونه و تحقیر آمیز به زن بود که هویت انسانی او را به پست ترین حالت کشانده بود.

 وی درباره نقش زن در دنیای غرب خاطر نشان کرد: تحولات دنیای غرب زن را در حد یک انسان بی ارزش؛ ابزارسوء استفاده مردان وحتی در اندازه یک کارگرساده تعریف کرد چرا که زن در این فرهنگ از هویت ثابتی برخوردار نبود، بنابراین به دنبال پر کردن خلاء عاطفی ومعنوی از دست رفته خود بود. زن در دنیای غرب موجود دست دومی است که حق هیچ گونه آزادی نداشت از این رو سرمایه داران در عصر جدید با این بهانه که به زن آزادی عمل می دهیم او را به سمت کارهایی خلاف فطرت وتوانمندی اش سوق دادند که مناسب جایگاه و شان زن نبود. اصلانی افزود: شعار آزادی وبرابری زن و مرد پیش کشیده شد تا از زن سوء استفاده زیادی شود. زن در دنیای غرب تنها مجبور به فرزند آوری و سکوت در برابر خواسته های مرد بود و اساسا حق شرکت درانتخابات را نداشت و مالک اموال خود نبود، زنان بعد از ازدواج نام فامیلی اشان به نام همسرشان تغییر می کند با زن به گونه شیء رفتار می کنند که انگار جا به جا شده وهویت ثابتی از خود ندارد در حالی که نگاه خداوند متعال، قرآن و دین اسلام به زن نگاهی به مراتب ویژه وجایگاهی انسانی ومتعالی است.

رئیس بسیج زنان در تعریف جایگاه زن در اسلام بیان داشت: زن از دیدگاه خداوند عالمیان که خود رب و پرورش دهنده جهان وجهانیان است موجودی با رسالتی عظیم است. زن در ادامه رسالت الهی انبیا مسئولیت تربیت جامعه و نسل های آینده را برعهده دارد وچون این جایگاه دراسلام، قرآن وروایات برای زن متصور است لذا همیشه زن در فرهنگ قرآنی واسلام دارای مراتب والایی است، مراتبی سرشار از کرامت با حق حضوراجتماعی پرر نگ.

وی خاطرنشان کرد: الگوی زن مسلمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه است، بانویی که در زمان حیات خود در فعالیتهای اجتماعی وسیاسی بسیار تاثیر گذار بوده بنحوی که تداوم توحید و ولایت اثر حضور به جا وبه موقع ایشان درصحنه بوده است.

اصلانی درباره روش مناسب حضور اجتماعی زن به قدس آنلاین گفت: حضور زن در جامعه هنگامی موثر است که رسالت اجتماعی –فرهنگی وی با رسالت خانوادگی اش در تزاحم نباشد آنگونه که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند: چرا سبک زندگی ما به گونه ای است که زن مجبور به ایفای یکی از نقش های خود می شود یا مجبوراست یکی از نقش هایش را پر رنگ تر ایفا کند وبه سایر نقش هایی که برای او در عالم متصور است نپردازد. سبک زندگی و اشتباهات راهبردی در زندگی زنان عامل این موضوع است اگر قرار است از توانمندی واستعدادهای خدادادی زن در پیشرفت وتعالی جامعه استفاده شود باید الزامات و مقدمات آن هم فراهم شود.

وی دراین باره افزود: متاسفانه در الزامات فعلی دارای یک نظام شغلی هستیم، نظامی که مطابق توانمندی های مردان  طراحی شده یعنی زن همانند مرد باید صبح زود از خانه بیرون آمده و بعداظهر خسته به خانه بازگردد در حالی که اگر نظام های شغلی  متعدد ومتکثری داشته باشیم مثلا نظام شغلی نیمه وقت، پاره وقت و دورکاری زن می تواند درعین اینکه رسالت خانوادگی خود را به جا می آورد با توجه به توانمندی ها واستعداد و مراتب علمی خود در جامعه ایفای نقش کند. موضوعی که به هیچ وجه با نقش مادری و همسری او در منافات نیست چرا که اساسا وجود نازنین زن برای  رسالت بزرگ توجه به خانواده ساخته شده و این ظرفیتی است که خداوند به زن بخشیده است. اصلانی اظهار داشت: مسلما نقش زن ومرد در عالم هستی متفاوت از هم است و زن و مرد مکمل هم و نه در رو به روی هم شمار می روند؛ لذا وقتی مکمل هم هستند در بین آنها تفاوتهای تکوینی وجود دارد زن با توجه به احساسات و عواطف سرشار و توانایی تربیت مادر آفریده شده  و مرد برای تامین معیشت خانواده و به کار انداختن چرخهای حرکتی جامعه به لحاظ سخت افزاری توانایی خاصی در او نهادینه شده است، بنابراین نه تنها اسلام  و انقلاب اسلامی که احیا کننده هویت زن در قرن معاصر بود مخالفتی با حضور زن درعرصه اجتماع ندارد بلکه همواره زن را به حضور  در اجتماع با توجه دادن به الگویی چون حضرت زهرا ترغیب وتشویق می کند.

وی در پایان با توجه دادن نظام آموزشی و پرورشی کشور به بررسی تفاوت های دختران وپسران پرداخته و خاطر نشان کرد: شاید یکی از دلایل عدم توجه به الزامات حضور صحیح اجتماعی زنان مسائلی بود که در اوایل انقلاب از جمله هشت سال جنگ تحمیلی به ما تحمیل شد ونتوانستیم رویکرد مناسبی بر مبنای آموزه های اسلامی درخصوص نقش زن در خانواده واجتماع  عنوان نماییم. بی شک توجه به تفاوت های تکوینی زن ومرد و لحاظ کردن آن  در متن تربیت و آموزش ها بسیار جدی است از این رو انتظار می رود آموزش و پرورش در برخی آموزش های خود بازنگری داشته باشد تا با توجه به توانمندیهای پسران ودختران آنها را برای حضور درصحنه  اجتماع آماده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.