ساری- صادرات مرکبات تبدیل به مساله بزرگی شده که این روزها پاسخی برای آن وجود ندارد. مسئولان مازندرانی هر سال دو ماه مانده به برداشت مرکبات، جلسه ای برگزار کرده و از مشکلات مازاد تولید مرکبات سخن می گویند.

فرصت سوزی پرتقالی...!

قدس آنلاین - گروه استانها - حسین زحمتکش: بارها بیان شده مازاد تولید مرکبات مازندران، بستری برای صادرات است که زمینه های آن ایجاد نشده است. دلایلی که مسئولان مازندرانی از عدم موفقیت در صادرات مرکبات ارائه می کنند به نسبت درست و نشان از آسیب شناسی دقیق است، اما وقتی این آسیب شناسی عمر چهار ساله به خود می گیرد انتظار می رود نسبت به حل آن برنامه ای کاربردی ارائه شود.

مدیران مازندرانی در چهار سال گذشته، عدم کیفیت مرکبات تولیدی، هزینه بالای تولید، نبود مشوق های صادراتی، تعرفه بالای گمرکی، هزینه بالای حمل و نقل و بروکراسی اداری را مهمترین چالش های پیش روی صادرات مرکبات استان معرفی کرده اند.

 هرچند برخی از اقلام مرکباتی استان همچون کیوی توانسته در بازارهای منطقه و حتی اروپا سهم درخور توجه ای کسب کند اما عمده تولید مرکبات مازندران نه تنها در صادرات، بلکه در بازار داخلی با مشکل مواجه است.

 نکته قابل تامل نیز نحوه مدیریت اراضی باغی استان است به گونه ای که باغداران نمی دانند باید مرکبات را چگونه تولید کنند که اگر با کمبود بازار داخل مواجه شدند برای صادرات با تجار وارد معامله شوند.

صادرات محور تولید نمی کنیم

احسان وهاب زاده از باغداران بابلی می گوید: متاسفانه باغداران نسبت به نوع تولید صادراتی مرکبات آگاهی نداشته و هر آنچه پیش آید، تولید می کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی نیز به تولید مرکبات صادرات محور توجه ای ندارند، می افزاید: اگر از کارشناسان جهاد کشاورزی بپرسیم که چگونه می توان پرتقال، نارنگی و یا کیوی صادراتی تولید کنیم، اطلاعاتی ندارند.

این تولیدکننده باغی تاکید می کند: وقتی تولیدکننده نمی داند که محصولش باید چه معیارهای برای صادرات داشته باشد چه انتظاری از مسئول می رود که به دنبال بازار های صادراتی باشد؟

زیر ساخت های صادرات فراهم شود

در این رابطه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از تولید ۵ میلیون تن مرکبات در مازندران خبر می دهد و می گوید: متاسفانه متولیان امر، عرضه صادرات را ندارند.

شاعری به قدس آنلاین می گوید: در این رابطه ۱۰ هیئت اقتصادی از کشور روسیه آمدند و سرانجام از این کشور وارادت داریم.

وی از متولیان امر می خواهد زیر ساخت های صادرات را فراهم کرده تا تجار با دغدغه کمتری به سراغ صادرات مرکبات بروند.

مازاد تولید مرکبات، خار چشم متولیان!

رئیس خانه کارآفرینان مازندران، مازاد تولید مرکبات را مشکلی پیش روی مسئولان می داند و می گوید: مسئولان مازندرانی مازاد تولید مرکبات را به جای فرصت، دردسری برای استان می دانند که باید از آن خلاص شوند.

عباس رویان با بیان اینکه متولیان امر نگاه واردات محور دارند، یادآور می شود: رهبر معظم انقلاب واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد را شرعا حرام اعلام کردند اما همچنان شاهد واردات کالاهایی هستیم که در داخل تولید می شوند.

وی با اعلام اینکه در واردات، رانت های بسیاری اتفاق می افتد، تصریح می کند: در بحث تنظیم بازار مرکبات نیز فقط شعار داده می شود و دلالان، تنها منتفع از بازار مرکبات هستند.

نگاه تشریفاتی در صادرات مرکبات

این فعال اقتصادی یکی از مشکلات عدم صادرات مرکبات را نبود مشوق های صادراتی و حمایت های دولتی می داند و خاطرنشان می کند: نگاه تشریفاتی به مساله صادرات مرکبات موجب شده که متولی تولید نتواند تنظیم کننده خوبی برای بازار باشد.

رویان با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی مازندران می گوید: وقتی کشاورز و باغدار انگیزه خود را برای تولید از دست بدهد به دنبال تغییر کاربری می رود.

وی با طرح این سوال که وقتی انگیزه را در تولیدکننده از بین برده ایم چگونه می خواهیم به صادرکننده مرکبات انگیزه بدهیم؟ می افزاید: مافیای پشت صحنه نمی گذارد صادرات مرکبات رقم بخورد.

رئیس خانه کارآفرینان مازندران اضافه می کند: هیئت های تجاری زیادی از مازندران به کشورهای مختلف اعزام شدند اما تاکنون اتفاق خاصی رقم نخورده است.

رویان با بیان اینکه هر سال مواردی چون نبود کیفیت، هزینه بالای تولید و نبود بسترهای صادراتی به عنوان دلایل عدم موفقیت در صادرات مرکبات معرفی می شوند، اظهار می دارد: اگر قدرت صادرات نداریم پس چرا مدام هیئت تجاری به کشورهای منطقه اعزام می کنیم.

زیرساخت های صادراتی نداریم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه زیرساخت های ایران برای صادرات هنوز مهیا نیست، می گوید: ایران کشور صادراتی نیست لذا نمی تواند به صادرات محصولاتی چون مرکبات فکر کند.

سید مجتبی رضوی با بیان اینکه تولید مرکبات استان کیفیت محور نیست، اظهار می دارد: جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید ثبات را در تولید مرکبات صادرات محور ایجاد کند.

وی خاطر نشان می کند: سازمان های مربوط به صادرات مرکبات باید به لحاظ کمی و کیفی خود را به جایی برسانند که مروج تولید کالای استاندارد صادراتی باشند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه متاسفانه در حوزه صادرات مرکبات استان شاهد فقر مدیریتی هستیم، تصریح می کند: اقتصاد یعنی مدیریت بهینه منابع که متاسفانه کشورمان به بدترین شکل ممکن از آن استفاده می کند.

یارانه صادرات محقق نشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با عدم توفیق در صادرات مرکبات طی سالهای گذشته، از عدم تحقق یارانه مرکبات خبر می دهد و می گوید: دولت بدلیل تنگناهای اعتباری با یارانه صادراتی مرکبات مخالفت کرد.

دلاور حیدرپور اظهار می کند: در همین ارتباط دولت مصوب کرد به ازای هر دو کیلو صادرات پرتقال، مجوز واردات یک کیلو موز با تخفیف ۱۵ درصدی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تجار باید از این ظرفیت استفاده کنند، خواستار حمایت دولت از صادرکنندگان می شود و می افزاید: دولت باید با سیاست گذاری های درست، شرایط صادرات مرکبات را فراهم کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران بالابودن کرایه حمل و تعرفه صادرات را سد راه صادرات مرکبات می داند و می گوید: دولت برای این امر باید یارانه صادرات برای سال های اول درنظر گیرد.

حیدرپور از تولید بیش از ۴ میلیون تن مرکبات در کشور خبر می دهد و خاطرنشان می کند: با توجه به این حجم از تولید اگر صادرات صورت نگیرد، تولیدکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.

بحران صادرات ادامه دارد

سال گذشته همین سیاست های نادرست در توجیه تولیدکنندگان موجب شد تا مقدار تولید مرکبات استان از مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بگذرد هرچند بخت با مسئولان و بدبختی با تولیدکنندگان همراه بود که سرمای سال گذشته بخش عمده ای از مرکبات استان از بین برود و ضرر یک هزار میلیارد تومانی برای تولیدکنندگان باغی به همراه داشت.

باتوجه به موارد بیان شده، می توان دریافت که عدم درک درست تولیدکنندگان مرکبات استان از نحوه تولید صادراتی و نبود آگاهی مدیران دولتی از بازاریابی در کشورهای منطقه، موجب شده تا تولید داخلی غیرصادراتی باشد و مدیران دولتی نیز متولی صادراتی نباشند.

اگر این دو مشکل آسیب شناسی شده و به آن واقفیم باید آموزش تولیدکنندگان و تربیت کارشناس مختص ترویج و بازاریابی مرکبات را در دستگاه های مربوط آغاز کنیم.

اگر رویه چهار سال گذشته تکرار شود یقینا هر سال برای تامین بازار چنین حجم بالایی از تولید مرکبات دچار بحران های جدی خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.