حتی در کشورهای سکولار نیز شهرداری ها موظفند به امور مذهبی کمک کنند

چرا در شهرداری نجفی کمک به امور مذهبی حرام می‌شود؟!

به گزارش قدس آنلاین، در هفته های اخیر بار دیگر مدیران و اعضای جدید شورای شهر و مدیریت شهری نشان دادند که برای بسیاری از امور فرهنگی- اجتماعی و مذهبی که به تکایا، حسینیه ها و مساجد از سوی شهرداری تهران صورت می گرفته، چرتکه انداخته و به گونه ای وانمود می کنند که گویی اختلاس ها و تخلفات مالی هنگفت و نجومی در این زمینه انجام شده است.

بار نخست گزارشی از سوی شهردار تهران درباره کمک معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در مردادماه سال جاری به هیات ریحانه الحسین (ع) خبرساز شد. مدیران جدید مدعی بودند که حدود ۸۰۰ میلیون تومان به عنوان قسط اول کمک یک و نیم میلیاردی به این هیات شده و رسانه های همسو نیز در یک اقدام شیطنت آمیز این کمک را به یکی از مداحان اهل بیت نسبت دادند.

هرچند در ادامه هیات امنای هیات ریحانه الحسین(ع) با تکذیب واریز پول برای مداح هیات اعلام کردند براساس مصوبات و ردیف بودجه های اختصاص یافته در شهرداری تهران هزینه پرداخته شده صرف تجهیز و ساخت حسینه شده، ولی موج اتهامی همچنان در شبکه های اجتماعی و از سوی حامیان شهردار همچنان به تخریب سازمان یافته ادامه می داد. از سوی دیگر شهرداری منطقه پنج نیز در اطلاعیه ای به تکذیب خبر کمک به مداح مورد نظر پرداخت. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «بر خلاف ادعای صورت گرفته این اعتبار به هیچ مداح خاصی پرداخت نشده است و صرفا برای تجهیز و توسعه حسینیه مذکور آن هم براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تخصیص یافته است. لازم به ذکر است شهرداری تهران موظف به اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است و این منطقه در چارچوب ضوابط ابلاغی کمک های مصوب را انجام داده است. ومی در این زمینه انجام شده است. »

ولی در همین حال از سوی یاشار سلطانی، مدیرمسئول سایت معماری نیوز و از حامیان محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران، لیست جدیدی از کمک های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر کمک های صورت گرفته در سال ۹۴ تا ۹۶ به مساجد، تکایا و حسینیه ها منتشر شد که در آن وی به تقبیح این کمک ها و ایجاد شبهه در زمینه غیر قانونی بودن آنها پرداخته است. وی که از سازوکارهای شهرداری و شورای شهر آگاهی خاصی ندارد، سعی کرده تا با انتشار چنین لیستی در قالب افشاگری! یکی از وظایف ذاتی شهرداری و شورای شهر را زیر سوال ببرد و برای کسانی که همواره با امور مذهبی و عزاداری های ایام محرم و صفر مخالف هستند، خوراک تبلیغی جهت زدن دین و مذهب فراهم آورد.

در این بین ولی هجمه و اتهامات جدید علیه شهرداری سابق به گونه ای بود که حبیب کاشانی که مدت ها بود با رسانه ها گفتگو نمی کرد را به واکنش واداشت و در اظهارنظری در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه کمک های شهرداری به امور مذهبی گفته است: «کمک های مذهبی قانونی و براساس مصوبه های شورا بود. بودجه ای که برای کمک به مساجد، حسینیه ها یا انجام هرگونه فعالیتی در شهرداری تهران در نظر گرفته می شده، مصوبه شورای شهر را داشته است. این بودجه براساس پیشنهاد شهردار مناطق مختلف به شهرداری تهران ارائه و پس از تایید کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب می شد. طی ۱۲ سال مدیریت قالیباف بر شهر تهران هیچگونه تخلفی در هزینه کرد بودجه نبوده است.»

از سوی دیگر کمک هایی که در قالب کمک هزینه ساخت مساجد، حسینیه ها یا برگزاری مراسم های مذهبی در ایام محرم و صفر از سوی شهرداری انجام  می گرفت، بنا بر گفته ناصر امانی، معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهری براساس مصوبات شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه بوده که در طول ۱۲ سال علاوه بر اعضای اصولگرا، تعدادی از اصلاح طلبان نیز در آن عضو بوده اند : «بودجه عنوان شده در کمیسیون برنامه و بودجه شورا با حضور نمایندگان مساجد، شورا، نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهردار منطقه و معاونت مالی وبرنامه ریزی به تصویب می رسید یا حتی حذف می شد؛ از این رو نمی توان گفت شهرداری تهران تنها تصمیم گیرنده بوده است. در نهایت آنچه در شورا تصویب می شد به شهرداری ابلاغ و به اجرا گذاشته می شد.»

براساس سازوکارها و وظایف ذاتی شهرداری های کشور، کمک به امور فرهنگی و اجتماعی از جمله اقدامات مذهبی تعریف و تثبیت شده است. همانگونه که در بودجه دولت ها نیز ردیف بودجه هایی برای کمک های مذهبی یا در نظر گرفتن بودجه هایی برای مساجد، ساخت حسینیه ها، مراکز مذهبی در نظر گرفته می شود. حتی در کشورهای سکولار نیز شهرداری ها موظفند به کلیساها و امور مذهبی کمک کنند و اقلیت های مذهبی نیز در این بین از کمک های مالی یا غیرمالی شهرداری ها برخوردارند.

مشخص نیست چرا با وجود اصل پذیرفته شده در کشور مذهبی و اسلامی ایران که ساخت مساجد و حسینیه ها ازجمله کارویژه های حکومت می باشد، اینگونه باعث برآشفته شدن مدیران جدید شهری و حامیان آنها شده و آن را به عنوان "آتو" علیه قالیباف علم کرده اند؟

این درحالیست که کل بودجه در نظر گرفته شده برای هیات های مذهبی، تکایا و حسینیه ها در طول ۳ سالی که در لیست یاشار سلطانی درج شده، عددی حدود ۵۶ میلیارد تومان است که در مقابل بودجه  ۲۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران، عدد قابل توجهی نیست. همچنین در حالیکه برخی مدعی اند این مبلغ می توانست هزینه ساخت مترو شود، از این واقعیت مطلع نیستند که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان است. به معنای دیگر با ۵۶ میلیارد تنها می توان ۲۰۰ مترو خط مترو احداث کرد!

ولی نکته حائز اهمیت در این چند ماه حضور نجفی در ساختمان خیابان بهشت، تلاش وی  و حامیانش جهت سیاه نمایی و تخریب همه جانبه مدیریت سابق با دست یازیدن به هر وسیله ای است. حتی در ایام اربعین نیز اعضای شورای شهر و مدیران جدید شهرداری نسبت به حضور شهرداری تهران در این مراسم و خدماترسانی آن مخالفت هایی از خود نشان دادند که با واکنش صریح افکار عمومی مواجه شدند.

در حالیکه حساسیت ها نسبت به امور مذهبی و اعتقادی در میان مردم بسیار بالاست، با این وجود مدیریت جدید شهری سعی دارد به خاطر منافع حزبی و رضایت قشرهای خاکستری مخالف امور مذهبی، سیاه نمایی خود را ادامه دهند.

این در حالیست که شهرداری تهران بسیاری از بیلبوردهای سطح تهران را در هفته های گذشته به تبریک سال نو میلاد مسیح و همچنین مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی اختصاص داده بود اما در ایامی چون نه دی تقریبا با چند بیلیبورد از پوشش گسترده آن شانه خالی کرد!

منبع: سایت جهان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.