گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد نشان می‌دهد شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) که شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، در ایران به ۳۷.۴ رسیده که از ۷۶ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است.

شکاف طبقاتی در ایران از آمریکا، روسیه، ترکیه و ۷۳ کشور دیگر کمتر شد + سند

به گزارش قدس آنلاین، شاخص ضریب جینی که توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در بر می‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۶ متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را ۳۷.۴ اعلام کرده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۸.۳ اعلام شده بود که نشان از بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش نابرابری دارد.

ایران میان  ۱۴۳ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۶۷ قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از ۷۶ کشور بوده است.

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته بیشتر از ایران و یا تقریباً در سطح ایران است، از جمله این کشورها آمریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی آمریکا ۴۱.۱ اعلام شده است.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: روسیه، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و چین.

شکاف طبقانی در برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، پرتغال، یونان، اسپانیا، لوکزامبورگ و حتی استرلیا اندکی کمتر از ایران است.

آفریقای جنوبی بالاترین شکاف درآمدی را دارد. ضریب جینی این کشور ۶۳.۴ اعلام شده است. میان کشورهای جهان اوکراین کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی ۲۴.۱ اعلام شده است.

گزارش مقایسه ضریب جینی در ۱۴۳ کشور دنیا را اینجا ببینید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.