رئیس سازمان محیط زیست گفت: تمامی تالاب های ثبت شده ایران یا محو شده‌اند یا در حال نابودی‌اند. هامون، جازموریان، پریشان و بختگان مردند و شادگان، هورالعظیم، میانکاله و ارومیه نیمه‌جان هستند.

تمامی تالاب های ثبت شده ایران یا محو شده اند یا درحال نابودی‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی تالاب ها در رامسر با شعار تالاب ها برای آینده شهری پایدار گفت: اگر می دانستم اسکندر فیروز، اسکند تالاب های ایران در کشور است، حتما به این مراسم دعوت می شد.

کلانتری با بیان اینکه آن هایی که مدعی هستند محیط زیست را سالم نگاه داشته و از آن محافظت کرده اند، باید کارنامه خود را به طور نمونه در مورد همین تالاب های کشور که در حال حاضر یا وجود خارجی ندارند یا به شدت بیمار هستند، ارائه بدهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تمامی تالاب های ثبت شده ایران یا محو شده اند یا در حال نابودی هستند. تالاب های هامون، جازموریان، پریشان و بختگان مردند و شادگان، هورالعظیم، میانکاله و ارومیه نیمه جان هستند.

معاون رئیس جمهور با طرح این پرسش که چه کرده ایم که امروز مدعی هستیم، خاطرنشان کرد: سیاست کلان نادرستی که در راستای توسعه پایدار نبود، طی چند سال گذشته منجر به از بین رفتن تالاب ها و محیط زیست کشور شد.

وی، سیاست هایی همچون افزایش جمعیت، تقاضای بیشتر برای مواد غذایی، اعمال سیاست های نادرست برای توسعه پایدار را از جمله دلایلی دانست که باعث شده تالاب ها به عنوان بخشی از محیط زیست در حال از بین رفتن باشند.

کلانتری با یادآوری این موضوع که بر مبنای استاندارد های بین المللی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از آب های تجدید پذیر خود را مصرف کند، اظهار داشت: میزان آب تجدید پذیر کشور در حال حاضر ۷۹۰ میلیارد متر مکعب است و در حالیکه بر اساس استانداردهای بین المللی باید ۳۶ میلیارد مترمکعب آن استفاده شود، ۹۷ میلیارد مترمکعب از این آب یعنی ۱۰۸ درصد آب تجدید پذیر کشور در حال مصرف است. آیا در این شرایط تالابی باقی خواهد ماند؟

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این شیوه مصرف دیگر چیزی باقی نخواهد گذاشت و البته از جمله خوبی های عصر اطلاعات و ارتباطات این است که کسی نمی تواند دروغ بگوید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حدود ۴۰ سال پیش یک تالاب و آن هم تالاب «گاوخونی» در معرض تهدید قرار داشت، اما امروز  بیشتر تالاب های موجود در کشور در معرض تخریب قرار گرفته و نیمه جان شده اند.

وی گفت: وقتی تصمیم می گیریم تولید بیش از ظرفیت اکولوژیکی و فیزیولوژیکی داشته باشیم و سیاست های غلط را حاکم بر جامعه می کنیم، نتیجه اش نابودی محیط زیست می شود.

کلانتری اشاره ای هم به برنامه ششم توسعه داشت و اظهار کرد: در برنامه ششم تصمیم های خوب محیط زیستی هست اما سیاست های دیگری هم وجود دارد که برای اجرایی کردن آن ها در بخش کشاورزی، ۳۵ میلیارد متر مکعب آب مازاد بر مصرف قبلی و تقیربا معادل ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم، در حالیکه نباید بیش از ۳۶ میلیارد مترمکعب از آب های تجدیدپذیر خود را استفاده کنیم و من‌ نمی دانم این برنامه چه افتخاری دارد و البته اجرایی شدن این سیاست ها یعنی همین تالاب های نیمه جان هم باید بمیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.