مردم در مناطق سُنی نشین و کُردها اکنون فهمیدهاند که دولت عراق تنها نهادی است که از حقوق آنها در تمامی زمینه ها حمایت و حفاظت میکند

دشمنان ملت عراق نگران نتیجه انتخابات پارلمانی هستند

قدس آنلاین- نمایندگان پارلمان عراق پس از کش و  قوس های فراوان چند روز اخیر در نهایت طرح برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر را به تصویب رساندند. براساس قوانین موجود در قانون اساسی و تصویب طرح اخیر نمایندگان، انتخابات پارلمانی می بایست در موعد مقرر خود یعنی در روز ۱۲ مِی (۲۲ اردیبهشت ماه) برگزار شود.

فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق تمامی دستگاه های عراقی را ملزم به اجرای ابلاغیه زمان برگزاری انتخابات کرده است. با توجه به اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۸ که نخستین انتخابات پس از آزادسازی مناطق مختلف این کشور از یوغ گروه تروریستی داعش به شمار می رودبا «فادی الشمری» عضو جریان حکمت ملی عراق وابسته به سید عمار حکیم گفتگو کردیم که شرح آن از نظر میگذرد:

در ابتدا لطفا در خصوص ویژگیهای ائتلاف جریان شیعه در عراق و ائتلاف های مهم در انتخابات سیاسی آتی توضیح دهید.

یکی از مهمترین و گستردهترین ائتلافات شیعی در عرصه این انتخابات که فرامذهبی و به دنبال انجام اصلاحات در کشور است، ائتلاف «النصر» می‌باشد که علاوه بر داشتن برنامه و چشمانداز برای آینده کشور، از لحاظ اعتقادی و فکری نیز دارای انسجام است. سید عمار حکیم و حیدر العبادی به همراه دیگر گروهها و اقلیتها در این ائتلاف و جریان حضور دارند. ائتلاف مهم دوم نیز ائتلاف «الفتح» به ریاست هادی العامری با حضور سازمان بدر، العصائب، المجلس الاعلی و مجموعهای از گروهها و احزاب سیاسی متکی بر مردم است. جریان سوم هم ائتلاف «مقتدی صدر» میباشد که ائتلافی مهم و شامل مردم و متمرکز بر مناطق جنوبی است. جریان چهارم نیز از ائتلاف «نوری المالکی» و دولت قانون میتوان نام بردکه شیعی است. این جریانها و ائتلافات برجسته در این زمینه میباشند.

آینده ائتلافها و جریانهای شیعه و همچنین انسجام فکری میان آنها را در عرصه سیاسی عراق چگونه ارزیابی میکنید؟ به نظر شما کدام یک از این جریانها در آینده عراق نقش پررنگتری خواهند داشت؟

سید عمار حکیم طرح ملی را مطرح کرده و به دنبال دربرگرفتن اغلبیت برای کسب کرسیهای بیشتر در پارلمان است. این ائتلاف، ائتلاف حاکم خواهد بود و به همراه گروههای نزدیک به خود از لحاظ فکری حرکت میکند. این ائتلافی گسترده است و در آن برخی جریانهای سُنی و کُرد نیز حضور دارند که علاوه بر انسجام فکری، برنامه و طرحی واحد و مورد توافق در دست دارند. اینها دولت را تشکیل خواهند داد و دیگران نیز در چارچوب معارض باقی میمانند. بنای سیاسی ما در آینده و روشی که در پیش خواهیم گرفت، بدین صورت است که اکثریت و اقلیت در حوزه سیاسی شکل بگیرد. البته برتریهای فرقهای و گروهی وجود ندارد اما طبیعت انتخابات کسب کرسیهای بیشتر است. این گروه پس از تشکیل دولت، به اقدامات عمومی و خدمترسانی و اقتصادی و روابط خارجی مشغول خواهد شد. بنابراین اکثریت غالب به این سو میرود و اقلیت نیز در پارلمان مشغول وضع قوانین خواهد بود.

در ماههای گذشته شاهد بروز بحرانهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان عراق بودیم که به عنوان آخرین نمونه آن همه پرسی جدایی را میتوان نام برد. حضور کُردها در انتخابات پارلمانی را پس از بحرانهای اخیر و نقش ائتلاف «برهم صالح» در ائتلاف های سیاسی اقلیم کردستان را چگونه ارزیابی میکنید؟

طبق ارزیابی من در حال حاضر کُردها از مشکلات داخلی در عرصه سیاسی رنج میبرند و دولت مرکزی اولا باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین عراق از جمله اقلیم کردستان به ویژه فرودگاهها و گذرگاهها و مراکز امنیتی آن طبق قانون اساسی تحکیم کند. از سوی دیگر جریانهای سیاسی اقلیم کردستان در حال حاضر به دنبال کسب توافقی با بغداد هستند تا خود را از بحرانهای موجود در اقلیم پس از همه پرسی نجات دهند. بغداد نیز این موضوع را میپذیرد اما مشروط به پایبندی به قانون اساسی. ائتلافهای کُردی اکثرا تنها هستند و فقط جریان التغییر و حزب اتحادیه میهنی و همچنین ائتلاف برهم صالح تجمیع شدهاند. بنابراین در داخل خود اقلیم کردستان هر حزبی با توجه به پایگاه مردمی خود، به تنهایی اقدام میکند ولی در استانهایی مانند کرکوک، شاهد تجمیع احزاب و ائتلاف هستیم. «برهم صالح» در تعیین سرنوشت کُردها در پارلمان عراق نقش پررنگی دارد و بر تعداد کرسی­های تصاحبشده در پارلمان تاثیر میگذارد. برهم صالح مقبولیت بالایی در میان کُردها دارد و علاوه بر آن از روابط خوبی نیز برخودار است. ما به روی همه آغوشمان باز است و معتقدیم که اگر کُردها نیز دست از اقدامات گذشته که برای همه هزینه به بار آورد و عقبگرد داشتیم، بردارند می‌توانیم با هم همکاری داشتهباشیم منتها باید با عراق یکپارچه همسو باشند.

الحشدالشعبی به عنوان یکی از نهادهای مردمی نظامی در آینده سیاسی عراق چه نقشی خواهد داشت؟

الحشدالشعبی یک نهاد نظامی قوی و دارای دستاوردهای اعجازآمیز است و همه گروههای مردمی و سیاسی نیز در آن مشارکت دارند. این گروه به هیچ حزب یا جریانی تعلق ندارد اما برخی در صدد استثمار یا احتکار الحشد الشعبی به نفع خود هستند. معتقدم که این خطر بزرگی است. همه ما پیرو آیت الله سیستانی هستیم و شیعیان نیز مدافع ایشان میباشند. در عرصه سیاسی گروه عمار حکیم، ائتلاف النصر و الفتح و جریان مقتدی صدر به همراه عصائب و دیگر گروهها در واقع الحشد الشعبی را در عرصه سیاسی تشکیل داده اند. بنابراین من معتقدم که باید الحشد الشعبی را به عنوان یک قدرت نظامی برای هدف قرار دادن متجاوزان حفظ کرد. در تشکیل این گروه نظامی نقش حمایتی ایران را فراموش نمیکنیم.

آیا برخی رژیمهای عربی موجود در منطقه مانند سعودیها در صدد اعمال فشار بر جریانهای سیاسی در عراق هستند تا بدین صورت در امور داخلی عراق دخالت کنند؟

واضح است که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی منافعی در منطقه دارند و در صدد کسب آن در پروندههایی مانند سوریه، عراق، یمن، مصر، لیبی و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. متاسفانه این دستها و کشورها برای تسکین دردها و حل مشکلات فعالیت نمیکنند. مردم عراق امروز نسبت به گروهها و جریانهایی که از خارج خط میگیرند و به دنبال کسب منافع خارجیها به نام مردم هستند، بسیار هوشیار و آگاهند. مردم در مناطق سُنینشین و کُردها نیز اکنون فهمیدهاند که دولت تنها نهادی است که از حقوق آنها در تمامی زمینهها حمایت و حفاظت میکند. به همین دلیل نیز برخی دولتها از اجرای این انتخابات هراس دارند زیرا میدانند که جایگاهشان آسیب خواهد دید و در عرصه سیاسی عراق ضرر خواهند کرد که یان به نفع کشور و تحکیم جبهه داخلی است. در این شرایط دولت بهتری میتوان تشکیل داد که اعتماد مردم را هم جلب کند و حقوق آنها را در همه زمینهها استیفا نماید. ما نیز در ائتلاف النصر برای این امر تلاش میکنیم.

* منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.