۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 587241

رئیس دفتر سیاسی حماس با نام بردن از کنفرانس ریاض و نیز اشاره به «توطئه بزرگی که در پایتخت‌های دور و نزدیک برای پایان دادن به مسئله فلسطین» از سوی دونالد ترامپ طراحی شده، عملا مرزبندی حماس با عربستان، امارات و برخی کشورهای عربی همنوا با آنها را علنی می‎کند

قدس آنلاین- حدود ده روز قبل بخش‌هایی از نامه اخیر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد. نفس ارسال این نامه، فارغ از محتوای آن، در شرایط کنونی منطقه غرب آسیا بسیار حائز اهمیت است اما با مروری بر بند بند این نامه در می‌یابیم که نامه هنیه از باب محتوا و عبارات هم بسیار قابل توجه و مهم است. باید در نظر داشت که این، اولین نامه (منتشر شده) از سوی رئیس جدید دفترسیاسی حماس خطاب به ایران است و البته در شرایطی ارسال شده که موضوع فلسطین در چند هفته اخیر به دلیل اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و طبیعتا اخبار آن و از جمله اقدامات حماس، بسیار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و دیده می‌شود.

چند سال قبل و در ابتدای بحران سوریه، که بخشی از مقامات و کادر حماس مواضع مشکوک و پرابهامی درباره فتنه شام اتخاذ کرده بودند، در یادداشتی با عنوان «جذب حداکثری نسخه‌ای برای ایران تا فلسطین» نوشتم «حمایت ما از حماس، جهاد اسلامی، حزب الله و …پیش وبیش ازآن که تاکتیکی باشداعتقادی است. ما براساس کلام امام روح الله مامور به وظیفه‌ایم پیش از آنکه نتیجه برای‌مان مهم باشد.» و نتیجه گرفته بودم «اگر حماس حقیقتا آنگونه که می‌گوید هنوز هم به دنبال مبارزه تا نابودی اسرائیل باشد، دیر یا زود به حقیقت اهداف حامیان دغل باز اطرافش پی خواهد برد و لاجرم قصد آغوش حامی حقیقی‌اش را خواهد کرد ما باید آغوشمان را تا آنروز، که دور نخواهد بود، باز نگه داریم». اکنون نشانه‌های مختلفی دال بر تمنای حماس برای برقراری ارتباط گسترده‌تر با ایران وجود دارد که آخرین آن نامه هنیه است و البته پیش‌تر هم در آبان ماه، شاهد حضور هیئتی عالی رتبه از این جنبش در کشورمان بودیم. اما این فقط بخشی از ماجراست. به نظرم آنچه مهمتر است پی بردن این جنبش فلسطینی به ماهیت حقیقی حامیان دغل بازش است. مکارانی که در چند سال گذشته تلاش کردند با نفوذ در جنبش‌های مقاومت فلسطینی در لباس دوست، آنها را از مسیر درست‌شان منحرف کنند. اما اکنون رئیس دفتر سیاسی حماس به صراحت در چند جای نامه‌اش از پی بردن به ماهیت آنها و توطئه‌هایشان سخن می‌گوید. هنیه در جایی آنها را رهبران شکست خورده معرفی کرده و به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس متهم می‌کند و می‌نویسد: «آمریکا و برخی حاکمان شکست‌خورده درصددند به مسئله فلسطین و مقاومت در مقابل رژیم اشغالگر پایان دهند تا رهبرانی که برای رضایت آمریکا و اسرائیل لَه‌لَه می‌زنند بتوانند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی و برملا کنند و در مقابل، با جهت‌دادن دشمنی‌ها به سمت ایران و تحریک تعصبات شیعه و سنی، قطب‌نمای امت اسلامی را منحرف سازند» و البته نشان می‌دهد که به ماهیت نقشه طراحی شده برای ایجاد جنگ فرقه‌ای بین مسلمانان پی برده است، توطئه‌ای که مقامات جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوریه بر آن تاکید داشتند. رئیس دفتر سیاسی حماس با نام بردن از کنفرانس ریاض و نیز اشاره به «توطئه بزرگی که در پایتخت‌های دور و نزدیک برای پایان دادن به مسئله فلسطین» از سوی دونالد ترامپ طراحی شده، عملا مرزبندی حماس با عربستان، امارات و برخی کشورهای عربی همنوا با آنها را علنی می‌کند. اهمیت این خط کشی زمانی مضاعف می‌شود که به یاد بیاوریم که در سال‌های اخیر مقامات سابق حماس بارها به عربستان سفر کرده و در بازی طراحی شده دشمنان فلسطین متاسفانه به ایفای نقش پرداختند.

هنیه در همین حال بارها از حمایت مداوم ایرانیان از سرزمین فلسطین قدردانی کرده و مواضع ثابت و روشنگر رهبر انقلاب اسلامی که نقشی برانگیزاننده برای خیزش امت داشته، را می‌ستاید و در جایی دیگر می‌نویسد: «بی‌شک ایران با هدایت‌های بزرگوارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، برتری بزرگی در تقویت مجاهدین و ریشه‌دار کردن گزینه مقاومت و مبارزه در فلسطین داشته و خواهد داشت».

در مجموع ارزیابی اقدامات و اظهارات مقامات سیاسی و نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در چند ماه گذشته به صراحت نشان می‌دهد که حماس با درس گرفتن از تحولات چند سال گذشته غرب آسیا و در پی تغییرات صورت گرفته در آن، به مسیر صحیح مبارزه با اشغالگران با جدیتی مضاعف بازگشته است. از سوی دیگر تحولات جهانی در پی اقدام ترامپ درباره بیت المقدس، زمینه بهتری در داخل و خارج از فلسطین برای دنبال کردن حقوق فلسطینیان مظلوم فراهم کرده است، همه اینها نوید بخش روزهای بهتری در پیش روی محور مقاومت است. جبهه‌ای که با رقم زدن موفقیت‌های متعدد در سوریه، عراق و یمن، از همیشه قدرتمندتر و باانگیزه‌تر شده است.

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.