آمریکایی‌ها بسیار امیدوار هستند که پس از شکست در جبهه‌های مختلف نبرد در سوریه با وجود حمایت‌های گوناگون مالی، سیاسی و تسلیحاتی از تروریست‌های تکفیری، این‌بار با پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک کُرد سوری به اهداف خود در این کشور جامه عمل بپوشانند

ایالات متحده آمریکا و تشکیل «اسرائیل جدید» در شام

قدس آنلاین- تحرکات خصمانه ایالات متحده آمریکا در سوریه پایانی ندارد؛ واشنگتن روزی از تکفیری‌ها حمایت‌ به عمل می‌آورد، روزی به حمایت تسلیحاتی از نیروهای دموکراتیک کُرد سوری می‌پردازد و یک روز هم به تشکیل ائتلاف بین‌المللیِ نمایشی ضد تروریسم مبادرت می‌ورزد. امروز نیز آمریکایی‌ها در امتداد همین تحرکات خصمانه و مشکوک در سوریه، درحال تشکیل «نیروهای امنیت مرزی» در شمال این کشور هستند. هرچند که مقامات عالیرتبه این کشور ازجمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده این مسئله را تکذیب کرده است، اما شواهد و قرائن و واکنش‌های رسمی متعدد به اقدام مشکوک آمریکایی‌ها حکایت از درست بودن ماجرا دارد و به زودی نیروهای امنیت مرزی در شمال سوریه سربرخواهند آورد.

به موازات همین تحولات و تحرکات، تیلرسون اعلام کرده است که آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد و برای مقابله با تهدید ایران هم که شده در این کشور باقی می‌ماند. وی در این خصوص گفته است: «کاهش نفوذ ایران در سوریه به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت ترامپ در استراتژی نظامی و سیاسی جدید وی تعیین شده است. ایرانیک تهدید استراتژیک به شمار می‌رود که در حذف آن در سوریه از هیچ تلاشی فرودگذار نمی‌کنیم». این اظهارنظر سراسر خصمانه وزیر خارجه آمریکا درست در زمانی مطرح می‌شود که عملیات بزرگ ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب و مناطق واقع در حومه این استان، توسط نیروهای سوری و متحدانش چند روزی است که آغاز شده است.

«جبهه شمالی» آخرین کارت آمریکایی برای بازی

جبهه شمال سوریه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین جبهه‌های موجود در این کشور محسوب می‌شود. علت این مسئله نیز به منافع و مصالح مختلف بازیگران گوناگون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ازجمله آمریکا، ترکیه و همچنین کُردها بازمی‌گردد. آمریکا پس از ناکامی سنگین تروریست‌های تکفیریِ تحت‌الحمایه خود اکنون به صورت ویژه به جبهه شمالی در سوریه چشم دوخته و امیدوار است از طریق تشکیل نیروهای امنیت مرزی که برخی تعداد آن را ۳۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند، بخشی از شکست‌های پیشین خود را جبران کند. در واقع، جبهه شمالی سوریه آخرین کارت ایالات متحده برای تداوم بازیگری در سوریه به شمار می‌رود. مهمترین منطقه واقع در جبهه شمالی نیز استان ادلب و مناطق اطراف آن است.

ازآنجایی که ارتش سوریه به طور کامل بر استان ادلب و حومه آن تسلط ندارد، آمریکایی‌ها درصدد هستند تا پیش از تحقق این امر، ابتکار عمل در این استان را به دست گرفته و با تشکیل نیروهای امنیت مرزی به عنوان آخرین راهکار در پیش رویشان، تداوم حضور نظامی خود در سوریه را از هم‌اکنون تضمین کنند. درهمین ارتباط، پایگاه لبنانی «العهد» می‌نویسد: «مقامات آمریکایی استان ادلب را تنها برگ برنده برای اعمال فشارهای بیشتر بر دولت دمشق و کاهش نقش مسکو و تهران در سوریه قلمداد می‌کنند. حمایت‌های واشنگتن از گروه‌های مسلح در ادلب و مناطق شمالی سوریه نیز در همین چارچوب می گنجد». از سوی دیگر، انجمن قبایل ترکمن و عرب سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از تصمیم آمریکا برای تشکیل نیروهای امنیت مرزی در این کشور تأکید کرد: «ما حضور تروریست‌ها در سرزمین خود را نمی‌پذیریم. آمریکا به دنبال تشکیل اسرائیل جدید در سوریه است».

ازسرگیری پروژه شوم تجزیه

یکی دیگر از اهداف اصلی و اساسی آمریکا از تشکیل نیروهای امنیت مرزی در شمال سوریه، کلید زدن مجدد پروژه شوم تجزیه در این کشور است؛ پروژه‌ای که به نظر می‌رسد قرار است از محور شمالی آغاز شود. ازآنجایی که قرار است نیروهای امنیت مرزی با ترکیبی از نیروهای دموکراتیک کُرد سوری تشکیل بشوند و همگان می‌دانند که کُردهای شمالی سوریه سودای استقلال‌خواهی و جدایی‌طلبی را در سَر می‌پرورانند، بنابراین جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که عینیت پیدا کردن طرح اخیر واشنگتن در جبهه شمالی سرآغازی برای تجزیه سوریه محسوب می‌شود. این همان مسئله‌ای است که طی روزهای اخیر مقامات روسی ازجمله وزیر خارجه این کشور طی چند نوبت درباره آن به آمریکایی‌ها هشدار داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه درهمین ارتباط می‌گوید: «ابتکارعمل واشنگتن برای ایجاد واحدهای نظامیدر جبهه شمالی سوریه به معنای جدا کردن بخش بزرگی از کشور مستقل سوریه از مرزهای ترکیه تا عراق در بخش شرقی رود فرات، خواهد بود». وی در ادامه سخنان خود تصریح می‌کند: «اعلام اینکه جبهه شمالی سوریه تحت کنترل ۳۰ هزار نیروی تحت رهبری آمریکا قرار خواهد داشت، مسئله بسیار جدی است که خطر حرکت به سمت تقسیمو تجزیه سوریه را به ذهن متبادر می‌سازد».

مقابله با نفوذ ترکیه

«مقابله با نفوذ ترکیه» از دیگر اهداف آمریکایی‌ها برای نفوذ به جبهه شمالی سوریه است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرده است که عملیات «سپر جزیره» در شمال سوریه به زودی آغاز خواهد شد و نیروهای این کشور شهرهای «منبج» و «عفرین» را بار دیگر هدف حملات خود قرار خواهند داد. آمریکایی‌ها با تشکیل نیروهای امنیت مرزی در تلاش هستند تا تحرکات آتی ترکیه را رصد کرده و مانع از پیشروی نیروهای تُرک در شمال سوریه شوند. درحال حاضر مسئله حمایت یا عدم حمایت از کُردهای مستقر در شمال سوریه مهمترین بخش از اختلافات عمیق میان آنکارا و واشنگتن را تشکیل می‌دهد. این اختلافات طی روزهای اخیر تاجایی پیش رفته که سخنگوی دفتر ریاست جمهور ترکیه در سخنانی که تلویحا آمریکا را خطاب قرار داده بود، تأکید کرد: «آنکارا اجازه تشکیل هیچ نیرویی را در شمال سوریه نخواهد داد». لذا باتوجه به اعلام تصمیم جدید دولتمردان ترکیه برای نفوذ بیشتر به شمال سوریه، آمریکایی‌ها دست به کار شده‌اند تا مبادا منافعشان در جبهه شمالی تحت‌الشعاع تحرکات ترکیه که البته از منظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی نیز هستند، قرار گیرد.

عصبانیت از عملیات بزرگ مقاومت

علاوه‌بر آنچه که گفته شد، دولتمردان آمریکا همچنین از عملیات بزرگ ارتش سوریه در شمال این کشور و به ویژه در استان ادلب و حومه آن به شدت عصبانی هستند. مدتی است که نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی فرودگاه استراتژیک «ابوظهور» در حومه ادلب عملیات بزرگی را کلید زده‌اند. فرودگاه نظامی ابوظهور یکی از پایگاه‌های اصلی وابسته به نیروی هوایی سوریه است. تروریست‌ها در نهم سپتامبر ۲۰۱۵و پس از آنکه از سال ۲۰۱۲ این پایگاه را در محاصره خود قرار داده بودند، آنرا اشغال کردند. فاصله فرودگاه ابوظهور از دو شهر حلب و ادلب ۵۰ کیلومتر است. مساحت این فرودگاه به ۸ کیلومتر مربع می‌رسد. این فرودگاه در میانادلب و استان حماه واقع شده و از این حیث از اهمیت راهبردی برخوردار است. درحال حاضر نیروهای سوری و متحدان آن در مسیر آزادسازی این فرودگاه استراتژیک، موفقیت‌های خوبی را کسب کرده و پیشروی‌های قابل توجهی داشته‌اند. ازآنجایی که آمریکایی‌ها نیک می‌دانند که تسلط نیروهای مقاومت بر فرودگاه نظامی ابوالظهور می‌تواند ضربه سنگینی به طرح جدیدشان در شمال سوریه وارد آورد، تحرکات خصمانه خود را در این جبهه آغاز کرده‌اند تا به زعم خود مانع از پیشروی نیروهای مقاومت در حومه ادلب شوند.

سخن پایانی

آمریکایی‌ها بسیار امیدوار هستند که پس از شکست در جبهه‌های مختلف نبرد در سوریه باوجود حمایت‌های گوناگون مالی، سیاسی و تسلیحاتی از تروریست‌های تکفیری، این‌بار با پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک کُرد سوری به اهداف خود در این کشور جامه عمل بپوشانند. آن‌ها در این مسیر نگاه ویژه‌ای به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه دارند. با این‌حال، تجربه سال‌های گذشته نشان داده که اراده نیروهای مقاومت همواره بر پول و سلاح محور غربی ـ عربی در هر نقطه از منطقه پیروز شده است. امروز نیز آمریکایی‌ها در مسیر تحقق اهدافشان خود در شمال سوریه کوهی از عزم و اراده نیروهای مقاومت را در مقابل خود می‌بینند که بی‌شک عبور از آن برای واشنگتن آسان نیست.

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.