اهواز_ کارخانه آسفالت سازی و زباله تبدیل به معضلی شده که فقط چرخ های آسیب به شهروندان شادگانی را می چرخاند.

کارخانه آسفالت و زباله دو معضل بزرگ روستای عنایتی خوزستان

قدس آنلاین_گروه استانها_زهره کریمی؛ رونق و توسعه یکی از لازمه های یک روستا، شهر، استان یا کشور است به گونه ای که محیط زیست و سلامتی انسان ها به خطر نیفتند وگرنه این توسعه می تواند بجای سود، ضرر هم برساند.

علی رغم مراجعات مکرر اهالی، تقاضا و هشدار چندین باره نسبت به آلودگی کارخانه آسفالت و زباله های شهری شادگان در محدوده روستای عنایتی هیچ گونه تلاشی از سوی مسئولان شادگانی جهت جلوگیری یا رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

یکی از اهالی روستای عنایتی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال ساکن این روستاست، اظهار می کند: متاسفانه چندین سال است امان  نداریم و نمی دانیم از گرد و غبار یا از دودهای سمی کارخانه آسفالت و زباله های شهرستان شادگان ناله کنیم.

او ادامه می دهد: از زمانی که این کارخانه راه اندازی شده مشکلاتی همانند رفت و آمد ماشین آلات سنگین، آلودگی هوا منطقه و بیمارهای تنفسی برای فرزندانمان ایجاد شده است، تا چه زمانی باید این معضل را تحمل کنیم چندین بار اعتراض و شکایت کرده ایم اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دهیار عنایتی وسط نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با مشکلاتی که کارخانه آسفالت و زباله های شهرداری برای منطقه ایجاد کرده است، می گوید: کودکان و اهالی این منطقه به دلیل مجاورت با کارخانه آسفالت، دچار تنگی نفس شده اند و علاوه بر آن اکنون در محیطی آلوده زندگی می کنند.

هیچ اقدامی انجام نشد

مجید محمدی با اشاره به اینکه ازسال ۹۰ پیگیر رفع این معضلات شده ایم، ادامه می دهد: جواب مثبت حل این مشکلات از استان می آید اما وعده امروز و فردا برای انتقالش می دهند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

او در پاسخ به اینکه برای حل این مشکلات به چه ارگان هایی مراجعه کرده اید، اظهار می کند: ابتدا از طریق بخشداری، فرمانداری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بهداشت درخواست کردم، سپس از همراه با محیط زیست شادگان نامه با پیوست تصاویر به محیط زیست استان ارسال کردیم ولی دریغ از حل مشکل.

اهالی دچار نفس تنگی شدند

محمدی اذعان می کند: فاصله کارخانه آسفالت تا روستا ۷۰متر است و هنگام فعالیت دود مواد سمی کارخانه تمام روستای عنایتی وسط را فرا می گیرد و اهالی آن به نفس تنگی و امراض دیگری مبتلا شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه زباله ها را از تمام شهر و روستاهای نزدیک را به اینجا می آورند، ادامه می دهد: روستا عنایتی تا مرکز شهر شادگان تنها دو کیلومتر فاصله است. آیا زمینی دیگر در شهرستان پیدا نمی شود که زباله ها در آنجا تخلیه شوند؟ مگر مردم ما چه گناهی کردند؟

عدم رعایت حقوق شهروندی

محمدی می افزاید: متاسفانه هیچ گونه حقوق شهروندی در اینجا رعایت نمی شود و همچنان کارخانه در حال فعالیت است و به ایجاد آلودگی و بیماری ادامه می دهد، مسئولان مربوطه نیز در برابر این موضوع سکوت کرده اند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شادگان در ارتباط با کارخانه آسفالت از لحاظ زیر ساخت ها مستهلک شده و گله شهروندان از استفاده از آن، خاطرنشان می کند: این کارخانه غیر قابل استفاده است و فعالیتی هم ندارد. اما گاهی عمران خیلی از مناطق شهری متاسفانه دچار مشکل شده و نیاز به آسفالت دارند و نیاز به فراهم کردن زیرساخت های در بحث آسفالت جاده و غیره، این درخواست ها باعث می شود که بحث مستهلک بودن کارخانه آسفالت و غیر قابل استفاده بودن آن کنار گذاشته شود و به ناچار برای مثال یک یا دو روز آسفالت تهیه کنند.

فقیه در ادامه عنوان می کند: علت تعطیلی آن هزینه هنگفتی است که برای شهرداری دارد، مگر این که در مواقع خاص که از جمله در دو ماه اخیر خیابان ولایتی به دلیل دفع فاضلاب بهداشتی کنده کاری شد و تمام جاده تخریب شد. این جاده محور اصلی تردد بود، درخواست های مکرر مردم و مسئولان فرمانداری که این جاده باید آسفالت شوند، ناچار به این شدند که کارخانه را برای یکی دو روز فعال کنند تا بتوانند آسفالت مورد نیاز را تهیه کنند.

این مقام مسئول می گوید: در شهرستان شادگان زمین شهری نداریم، زمین های روستایی قابلیت کشاورزی دارند و به هیچ عنوان مردم اجازه نمی دهند آنها را به که کسی بخواهد کارخانه آسفالت احداث کند، واگذار کنند. متاسفانه هیچ راه حلی برای این مسئله پیدا نشده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شادگان با بیان اینکه دو نفر سرمایه گذار به شهرستان شادگان جهت راه اندازی کارخانه آسفالت در شهرک صنعتی معرفی شدند، اظهار می کند: این افراد تبلیغاتی مبنی بر راه اندازی کارخانه انجام دادند، اما متاسفانه زمینی که گرفتند، هیچ گونه اقدامی در آن انجام نداده اند و این زمین را به کسی هم واگذار نمی کنند.

معضلی برای شادگان

فقیه عنوان می کند: باید شهرداری شادگان خود وارد کار شود و این خود یک معضلی برای شهر شادگان شده است، وقتی این سرمایه گذار نمی خواهد کارخانه احداث کند چرا اجازه نمی دهند کسی دیگری در آنجا اقدام به احداث کارخانه آسفالت کند؟ این اتفاق افتاده، از طرف شهرک های صنعتی و فرمانداری اخطار داده ایم اما فایده ای ندارد.

او می گوید: اکنون شهرداری شادگان می گوید؛ جای دیگری را ندارم که بخواهم فعالیت کنم یا جای خاصی را به من نمی دهند که کار ساخت وساز را انجام دهم همچنین به لحاظ اعتبارات برای احداث این کارخانه بودجه‌ نداریم چرا که هزینه آن بیش از ۲ میلیارد تومان است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شادگان در پاسخ به اینکه عکس هایی از سوی دهیار این روستا به خبرنگار ما رسیده است، اظهار می‌کند: این عکس ها قدیمی اند ما آنجا را پایش می‌کنیم هیچ گونه مشکلی ندارد و این سکویی موقت برای جابجایی زباله است، بعد به محل دیگری برده می شوند و بر اساس گزارشی که ما داریم اطلاعاتی که به شما رسانده اند مبنی بر محل تخلیه زباله و دفن آن، اشتباه است.

فقیه می گوید: بر اساس بازدیدهای میدانی که از محل انجام می‌دهیم این کوی محل جمع آوری است، یعنی روی زمین هم ریخته نمی شوند، دو دستگاه خودروی تریلی که مخرن بزرگی دارند، زباله‌های شهری که توسط خودروهای سبک به آن محل انتقال می یابند از روی سکو در این دو تریلی خالی می کنند و در منطقه دپو گریاوی که با فاصله ۱۴ کیلومتری شهرستان شادگان واقع شده است، می ریزد.

این مقام مسئول ادامه می دهد: این عکس هایی که برای شما می فرستند مربوط به گذشته چرا که چنین مشکلی وجود داشت، بوده که متاسفانه یکی از خودروها دچار مشکل شد و زباله‌ها آنجا تخلیه می شدند و ما نیز به عنوان محیط زیست به آنها اخطاریه داده ایم و به سرعت مشکلات را حل کردند.

او می افزاید: به شهرداری اجازه تکرار این موضوع را نداده‌ایم چرا که با آن ها برخورد می‌شود. اگر چنین موضوعی پیش می آید از روی قصد و غرض نیست، شاید یک خودرو خراب شود مجبور می‌شوند برای یکی دو روز این زباله‌ها در آنجا تخلیه شوند و در محل اصلی این است که بعد حمل شوند، بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد.

 خبرنگار قدس آنلاین از هفته گذشته تا کنون چندین مرتبه با شهردار شهرستان شادگان تماس گرفته تا در ارتباط با وضعیت زباله ها، کارخانه آسفالت و گله مندی اهالی مصاحبه داشته باشد اما متاسفانه شهردار این شهرستان پاسخ تلفن خود را نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.