۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 587371

اولین نظرسنجی مؤسسه iranpoll که به سفارش دانشگاه مریلند آمریکا برگزار شد نتایج قابل توجهی داشت که نشان می‌دهد مردم ایران نه تنها با ایجاد تغییر در ساختار سیاسی کشور مخالفند و از نظام جمهوری اسلامی حمایت قاطع دارند، که بر فهرست بلند و بالایی که کشورهای غربی و اپوزسیون‌های خارج نشین مورد حمایت آنها به عنوان مطالبات عمده مردم ایران ارائه می‌دهند هم خط بطلان کشید.

قدس آنلاین-اولین نظرسنجی مؤسسه iranpoll که به سفارش دانشگاه مریلند آمریکا برگزار شد نتایج قابل توجهی داشت که نشان می‌دهد مردم ایران نه تنها با ایجاد تغییر در ساختار سیاسی کشور مخالفند و از نظام جمهوری اسلامی حمایت قاطع دارند، که بر فهرست بلند و بالایی که کشورهای غربی و اپوزسیون‌های خارج نشین مورد حمایت آنها به عنوان مطالبات عمده مردم ایران ارائه می‌دهند هم خط بطلان کشید.

اهمیت نتایج این نظر سنجی از آنروست که اولاً در مقطعی انجام شده که کشور با برخی تنش‌ها و اعتراضات مدنی ناشی از نارضایتی‌ها از وضعیت اقتصادی و معیشتی روبرو بود که عناصر ضدانقلاب و روه‌های اپوزسیون خارج نشین تلاش کردند با سوار شدن بر این موج آنرا به نارضایتی عمومی از ساختار و نظام سیاسی کشور مرتبط کرده و مردم را در مقابل نظام جلوه دهند. اتفاقاً شهروندان ایرانی در این نظر سنجی خاستار برخود قاطع نظام و دولت با آشوبگران شده‌اند.

از سوی دیگر حمایت اکثریت شهروندان جامعه هدف در این نظر سنجی از ساختار سیاسی و در یک رویکرد معنادار سیاست خارجی و برنامه دفاعی و موشکی کشور در شرایطی صورت گرفته که در سال‌های اخیر، به ویژه در یک‌سالی که از روی‌کار آمدن دولت رادیکال ترامپ و گروه جمهوری‌خواه در آمریکا می‌گذرد، سیاست واشنگتن و متحدان غربی و منطقه‌ای او اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر مردم ایران به منظور ایجاد نارضایتی از وضعیت معیشتی و انتقال آن به سوی نظام حاکمه ایران بوده است.

بنابراین نظر سنجی ۸۵ درصد از ایرانیان، نظر کاملا نامساعدی نسبت به دولت آمریکا دارند و تنها کمتر از یک درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی نظرشان نسبت به آمریکا کاملاً مثبت و رضایتمندانه بود. همچنین تنها ۴/۹ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که نظام سیاسی ایران نیازمند تغییرات اساسی است و در مقابل نزدیک به ۷۷ در صد از پاسخ دهندگان مخالفت خود را با تغییر در ساختار سیاسی کشور بیان کرده‌اند. این اعداد و ارقام در روزهایی که نظام جمهوری اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن می‌گیرد یک پیام روشن و شفاف درباره موقعیت و جایگاه مستحکم آن است.

مردم ایران در نظرسنجی اخیر نه فقط مخالفت خود را با این خواسته غرب که در جاهایی مانند سوریه و عراق کمتر هزینه کند به صراحت بیان کرده‌اند که حضور ایران در این حوزه‌ها را مطابق منافع کشور دانسته‌اند. شهروندان ایرانی برعکس گفته‌اند که دولت ایران باید حمایتش را از گروه‌هایی که مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند افزایش دهد.

حمایت قاطع مردم از برنامه موشکی، تأکیدشان بر اهمیت توانایی موشکی کشور و غیر قابل مذاکره خواندن آن هم بیانگر آنست که مردم ایران می‌دانند توان دفاعی کشور عاملی بوده که در سال‌های اخیر مانع از آن شده که دشمن اقدام نظلامی و تعرض به خاک ایران را حتی در مخیله خود هم نگنجاند.

این آمار یک پیام روشن و واضح به کشورهای غربی و دولت آمریکاست که در ماه‌های اخیر فشارهای سیاسی را برای شکل دادن مذاکراتی جدید برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران آغاز کرده‌اندنتایج این نظر سنجی البته در بخش اقتصادی تا حدی متفاوت است اطلاعات جالبی را بدست می‌دهد. در مجموع حدود ۶۷ از مصاحبه شوندگان در این نظر سنجی اوضاع اقتصادی کشور را تا حدی بد و خیلی بد توصیف کرده‌اند در حالی که نتایج نظر سنجی مشابه در سال ۲۰۱۵ این نتیجه حدود حدود ۲۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی و اقتصادی خود افزایش یافته است. این موضوع کاملا ریشه اقتصادی اعتراضات اخیر را هم ثابت می‌کند. در همین حال شهروندان ایرانی تؤثیر تحریم‌ها را در این مسئله ۳۲ درصد و نقش سوء مدیریت داخلی را ۶۳ درصد عنوان کرده‌اند و خواهان مقابله جدی‌تر دولت با فساد و کاستن از سیاست‌های ریاضتی دولت شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.