گـزارش جهـانی گرسنگی نشان می‌دهد ایران چهارمین کشور موفق دنیا در عرصه مبـارزه بـا گرسـنگی بـوده اسـت و طی سه دهه اخیر شاخص گرسنگی در ایران ۶۳درصد کم شد.

ایران جزو ۴ کشور اول دنیا در مبارزه با گرسنگی در ۳ دهه/فقر غذایی ۶۳درصد کم شد + اسناد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان است، ایران در زمینه کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان در دوران بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است. طی سالهای اخیر سازمان بهداشت جهانی دو بار از ایران به‌عنوان موفقترین کشور جهان در کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان تقدیر کرده است.

بنابر آمارهای جهانی، نرخ مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال از ۱۱۱ مورد در هر هزار تولد زنده در سال ۱۳۵۶ به ۱۳.۴ مورد از هر هزار تولد زنده در سال ۱۳۹۵ رسیده که به‌عبارتی بیش از ۸۸ درصد کاهش یافته است.

از دیگر اهداف توسعه هزاره سازمان ملل، به‌نصف رساندن آمار افرادی است که از گرسنگی رنـج می‌برند و مبنای آن سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۱۹۹۰ می‌باشد. هرساله فائو یـا سـازمان خواربـار و کشاورزی ملل متحد، داده‌هایی را درباره میزان کم‌غذایی منتشر می‌کند؛ یعنی درصدی از مردم یـک کشور که مقدار کالری بسیار کمی (کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز) مصرف می‌کنند. این نمـاگر بـرای محاسبه پیشرفت کشورها در رسیدن به یکی از مهمترین هدف‌های توسعه هزاره استفاده می‌شـود.

گزارش «شاخص جهانی گرسنگی»، نمـاگر کـم‌غـذایی فـائو را بـا نماگرهای لاغری، کوتاه‌قدی و مرگ‌ومیر در کودکـان زیـر ۵ سـال ترکیـب مـی‌کنـد تـا اثـرات کم‌غذایی را بر کودکان که بسیار آسیب‌پذیر هستند و نقشی بسیار مهم برای آینده هر کشور دارنـد، نشان دهد. این شاخص، ماهیت چندبعدی گرسنگی را به‌نحو بهتری نشان می‌دهد. شاخص جهانی گرسنگی توسط مؤسسه تحقیقات بین المللی سیاسـت مواد غـذایی کـه در زمینـه پیشرفت در مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه و رژیم‌هـای غـذایی سـخت فعالیـت مـی‌کنـد، ابـداع شده است که وضعیت گرسنگی را در نقاط مختلف جهان مورد ارزیابی قرار می‌دهد، بینش‌هـایی را درباره عوامل ایجادکننده گرسنگی ارائـه داده و درجـه موفقیـت و ناکـامی کـشورها را در کـاهش گرسنگی برجسته می‌سازد.

هدف از تولید و انتشار شاخص جهانی گرسنگی این است که با ایجـاد آگاهی و درک تفاوت‌های کشوری و منطق‌های گرسنگی، باعث اقداماتی در جهت کاهش گرسـنگی شود؛ چرا که گرسنگی سلامت افراد جامعه را به مخاطره می‌اندازد و خـود یکـی از موانـع توسـعه محسوب می‌شود. همچنین هزینه‌های سنگینی همچون تلفـات انـسانی را بـه کـشورهای مختلـف تحمیل می‌کند.

شاخص گرسنگی کشور ایران در سال ۱۹۹۰ معادل ۱۸.۵ بوده است که با تلاش و برنامه‌ریـزی در حوزه‌های مختلف، میزان این شاخص در سال ۲۰۱۵ بـه ۶.۸ رسـیده اسـت کـه موفقیـت بزرگـی محسوب می‌شود و ادامه این اقدامات، می‌تواند ایران را به کشور اول منطقه در زمینه این شـاخص و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده آن تبدیل نماید.

بر اساس آنچه در جدول زیر نمایان است، درصد جمعیت دچار سوءتغذیه در ایران از ۵.۱ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. همچنین درصد شیوع لاغری در کودکان زیر ۵ سال طی ۲۵ سال گذشته نصف شده و از ۸.۳ درصد به ۴ درصد رسید.

همچنین درصد شیوع کوتاه‌قدی در کودکان زیر ۵ سال از ۲۶.۷ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافت که بهبود قابل توجه در این شاخص را نشان می‌دهد. درصد وقوع مرگ‌ومیر در کودکان زیر ۵ سال هم از ۵.۷ درصد به ۱.۷ درصد کاهش یافت.

لازم به ذکر است که ایران در زمره موفقترین کشورهایی است که توانسته است با گرسنگی مبـارزه نماید و در این زمینه به پیشرفت‌های قابل ملاحظـه‌ای رسـیده اسـت. بـر اسـاس گـزارش جهـانی گرسنگی در سال ۲۰۱۲ ایران چهارمین کشور موفق در عرصه مبـارزه بـا گرسـنگی بـوده اسـت و توانسته است در فاصله سالهای ۲۰۱۲-۱۹۹۰ کاهش ۶۰درصدی را در شاخص گرسـنگی تجربـه نماید. کره شمالی نیز در این بازه زمانی به‌عنوان بیشترین پـسرفت در شـاخص گرسـنگی معرفـی شده است که میزان شاخص گرسنگی در این کشور ۲۱ درصد افزایش یافته اسـت.

نمودار بالا بهترین و بدترین تجربیات کشورها را در زمینه مبارزه با شاخص گرسنگی طـی سـالهـای ۲۰۱۲-۱۹۹۰ نشان می‌دهد. بهترین تجربه در ایـن زمینـه متعلـق بـه کـشور ترکیـه (۷۴ درصـد موفقیـت)، کویت (۷۱ درصد موفقیت)، مکزیک (۶۲ درصد موفقیـت) و ایـران (۶۰ درصـد موفقیـت) و بـدترین تجربه‌ها متعلق به کشور کره شمالی (۲۱ درصد پسرفت)، بروندی (۱۷ درصد پسرفت)، سوازیلند (۱۷ درصد پسرفت) و کومور (۱۶ درصد پسرفت) می‌باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.