وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مباحث اخیر مطرح شده در مورد قطع سرویس USSD و اظهارات رئیس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر سهم بالای تلگرام از پهنای باند ایران، توضیح داد.

سهم ۴۵درصدی تلگرام از پهنای باند اینترنت مصرفی/ شروط اتصال USSD

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی درباره مباحث مطرح شده در روزهای اخیر مربوط به قطع سرویس‌ کدهای دستوری موبایل (USSD ) پاسخ داد.

اپراتورها تضمین امنیت نکنند USSD قطع می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که اگر اپراتورها امنیت بسترهای USSD را تضمین نکنند، قطعا نظر ما هم این است که این شیوه ادامه نداشته باشد.

وی اظهار کرد: درهرصورت تصمیم بانک مرکزی در کلیت خودش تصمیم درستی است و اینکه امنیت را در خدمات بانکی لحاظ کنیم یک ضرورت درست است. چراکه اکنون در بستر USSD، از دکل مخابراتی تا شبکه بانکی، اطلاعات کارت مشتریان را در دست دارند و این خود یک مخاطره است.

وی با بیان این‌که USSD از ابتدا با مجوز بانک مرکزی به وجود آمده است، بیان کرد: بخش عمده‌ای از خرید مردم از خدمات اپراتورها روی بستر USSD انجام می‌شود، بنابراین زمانی که سرویسی دارای محبوبیت در بهره‌برداری است، اگر بخواهیم تغییراتی در آن انجام دهیم، باید تاثیرات آن را در بازار نیز بسنجیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تایید نگاه بانک مرکزی درباره لحاظ کردن مسائل امنیتی مشتریان بانک‌ها، ادامه داد: با این حال باید ملاحظات را در انجام اینگونه تغییرات درنظر گرفت چرا که در حال حاضر بعد از USSD ها بیشترین خرید شارژها از خرید دستگاه‌های POS انجام می‌شود، اما گاهی گزارش شده که خرید کارت شارژهای ۱۰ هزار تومانی از طریق دستگاه‌های POS تا سقف ۱۵۰۰ تومان برای مشتریان هزینه داشته است.

 وی این اتفاق را موجب کاهش بازار حوزه ICT و متضرر شدن مردم دانست و گفت: به همین ترتیب اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کوچک‌تر می‌شود و علت آن هم کاهش خرید مردم از خدمات این حوزه است که ما نمی‌توانیم در قبال این مساله بی‌تفاوت باشیم.

 آذری جهرمی با بیان این‌که همان‌طور که بانک مرکزی تنظیم‌کننده روابط بانکی در کشور است ما هم به عنوان وزارت ارتباطات، تنظیم‌کننده مقرارت ارتباطاتی در کشور هستیم، ادامه داد: در صحبتی که با دکتر سیف (رئیس کل بانک مرکزی) داشتیم، برای ایشان تشریح کردیم که این اقدام تبعاتی به همراه دارد و به همین خاطر اعضای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نشست مفصلی با مسئولان بانک مرکزی داشتند و اپراتورها گفتند که اگر مساله امنیت این تراکنش‌ها است که ما آن را امن می‌کنیم.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نتیجه این نشست‌ها مطرح کرد: قرار شد تا یکسری اقدامات را سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در جهت خواسته‌های بانک مرکزی انجام دهد تا امنیت بستر USSD تضمین شود و در همین راستا کمیته‌ای نیز برای پیگیری خواسته‌های بانک مرکزی تشکیل شده است.

 وی ادامه داد: البته یکسری مباحث میان دو گروه در بازار که روی اپلیکیشن‌ها و USSD‌ها کار می‌کنند وجود دارد و چون این دو دسته با هم رقابت دارند هر کدام سعی می‌کنند تا بازار دیگری را از آن خود کنند البته این‌که آنها با همدیگر رقابت می‌کنند، مساله نیست بلکه مساله این است که مردم از این مجرا آسیب نبینند.

آمارهای سازمان پدافند غیرعامل در مورد تلگرام صحیح نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به اظهارات اخیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با سهم بالای تلگرام از پهنای باند ایران نیز واکنش نشان داد.

آذری جهرمی گفت: آمار ارائه شده به ایشان صحیح نیست. چرا که دو سوم کاهش پهنای باند معادل ۶۶ درصد است نه ۸۰ درصد، ضمن اینکه کاهش پهنای باند از ۱۱۰۰ به ۳۰۰ گیگابیت هم معادل ۷۲ درصد افت می‌شود.

وی تصریح کرد: البته هیچکدام از این آمارها صحیح نیست و پس از انسداد تلگرام و اینستاگرام مجموعا تا حدود ۴۵ درصد از پهنای باند اینترنت کشور کاسته شد؛ این در حالی است که در سبد مصرف مشترک نهایی نسبت پهنای باند اینترنت به داخل نسبت ۶۰ به ۴۰ را داریم و ارائه این آمار آن هم از سوی مسوولان این شائبه را ایجاد می‌کند که باید در صحت سایر آمارها هم شک کرد.

آذری جهرمی افزود: در مطلوب نبودن شرایط فعلی شکی وجود ندارد اما متهم کردن دیگران نیز فایده‌ای ندارد و باید تلاش کنیم با همدلی و همراهی و پرهیز از نمایش اختلاف در حاکمیت به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.