سخنگوی قوه قضائیه گفت: با میزان اعتباراتی که دولت در لایحه بودجه ۹۷ برای قوه قضائیه در نظر گرفته، این دستگاه قادر نیست تکالیفی را که مجلس بر عهده‌اش گذاشته، انجام دهد.

انتقاد از کاهش اعتبارات قوه قضائیه

قدس آنلاین- سخنگوی قوه قضائیه گفت: با میزان اعتباراتی که دولت در لایحه بودجه ۹۷ برای قوه قضائیه در نظر گرفته، این دستگاه قادر نیست تکالیفی را که مجلس بر عهده‌اش گذاشته، انجام دهد.
محسنی‌اژه‌ای، درباره کاهش و کسری ۲ هزار میلیارد تومانی بودجه این قوه در لایحه بودجه ۹۷ با اشاره به کاهش مداوم بودجه دستگاه قضایی در سال‌های اخیر گفت: ما از تنگناهای منابع بودجه‌ای دولت بی‌اطلاع نیستیم و توقع مازاد و خارج از انتظار هم از دولت نداریم، اما اگر امسال دولت و مجلس عنایتی نداشته باشند و آنچه برنامه برای قوه پیش‌بینی کرده را در نظر نگیرند، من بصراحت می‌گویم نمی‌توانیم تکالیفی را که خود مجلس بر عهده ما گذاشته است، انجام دهیم.  
وی افزود: اگر بخواهیم تکالیفی که در سال ۹۷ بر عهده قوه گذاشته شده را در حد کف کار در نظر بگیریم به ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. این مقدار را که می‌دانستیم دولت و مجلس همراهی نمی‌کنند؛ اما در برنامه ششم توسعه تصویب شد که بودجه قوه قضائیه هر ساله معادل ۹/۲ درصد ازمنابع عمومی دولت باشد. متأسفانه در لایحه دولت این مبلغ کمتر لحاظ شد که مغایر برنامه ششم است. با تلاش‌هایی که شد در کمیسیون تلفیق ۸۰۰ میلیارد تومان اضافه شد که هنوز هم اعتبارات قوه با تکلیف برنامه فاصله دارد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: موضوع دیگر این است که بخشی از بودجه قوه، درآمد هزینه‌ای است که معلوم نیست این پیش‌بینی محقق شود. علاوه بر این متأسفانه دولت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ همان بخش از منابع درآمدی را هم که باید به قوه قضائیه پرداخت می‌کرد را نداد و ما در همین فصل سوم سال واقعاً گرفتار بودیم و نزدیک بود در پرداخت حقوق‌ها نیز با مشکل مواجه شویم.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اتفاق جدیدی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده این بود که سازمان برنامه و بودجه بخشی از منابع ما را تخصیص داده بود، اما خزانه آن را پرداخت نمی‌کرد که رخدادی بی‌سابقه است. مثل اینکه برنامه و بودجه چکی بکشد که پول در حساب نداشته باشد.
 وی درباره سازمان ثبت و حذف بودجه طرح کاداستر نیز به خبرنگار ما گفت: در قانون پیش‌بینی شده درآمدی که از کاداستر حاصل می‌شود ۱۰۰ درصد به آن تخصیص یابد. این درآمد هم اختصاص نمی‌یابد و بخشی از آن به هلال احمر اختصاص می‌یابد. ما نمی‌گوییم هلال احمر نیاز ندارد. اما چرا از این ردیف؟
محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود درباره برخورد با قضات متخلف، با بیان اینکه ما چندین هزار قاضی جهادگر و پاک دست داریم، اما اگر یک نفر خلافی کند زحمات دیگران را خدشه دار می‌کند، گفت: تذکر اخیر رئیس قوه قضائیه ادامه هشدارهای قبلی بود که بدانید اگر قاضی تخلفی کند و جرمش ثابت و قطعی شود به مردم معرفی می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهایی که در مورد بدرفتاری در زندان‌ها پس از اغتشاش‌های اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ای مطرح شد، اظهارداشت: تا جایی که من اطلاع دارم تسهیلاتی که برای زندانیان در ایران در نظر گرفته شده، مثل امکان مرخصی، عفو یا کاهش محکومیت، امکان تماس و امثالهم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازداشتی‌ها در ماجرای کشف حجاب عده‌ای از زنان در خیابان و اتهام آن‌ها اظهارداشت: گاهی یک خانمی با القائاتی که صورت گرفته و خودش هم خیلی نمی‌داند چکار می‌کند، کاری کرده و بعد هم پشیمان می‌شود و می‌گوید تصور این را نمی‌کردم که بازداشت شوم. طبیعی است که این‌ها قرارشان سنگین نیست و یک تعهدی از ایشان گرفته می‌شود و بیشترشان هم آزاد شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: برخی نیز تحت تأثیر مواد مخدر صنعتی دست به اقدام‌های ناشایست زده بودند، اما عده‌ای هم بودند که هدایت شده یا خودشان هدایتگر بودند. طبیعی است که تحقیقات از این دسته افراد که کار تشکیلاتی کرده و از خارج هدایت شده بودند، مفصل‌تر و وثیقه آن‌ها نیز سنگین‌تر خواهد بود.
وی درباره اظهارات دادستان کل کشور در مورد اینکه وزارت اطلاعات اسامی مدیران دوتابعیتی را به دادستانی نمی‌دهد، گفت: در مسئله دوتابعیتی‌ها بحث اختلافی است که دوتابعیتی هستند یا نه؟ شاغل هستند یا نه. فکر نمی‌کنم که نخواهند همکاری کنند. البته گاهی هم وزارت اطلاعات بی خبر است و فردی حساب شده کار خود را انجام داده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.