رئیس سازمان بهزیستی با اذعان به نبود آماری دقیق از معتادان متجاهر در کشور گفت: برآورد می شود بین ۳۲ تا ۳۶ هزار معتاد متجاهر در کل کشور داشته باشیم .

آمار دقیقی از معتادان متجاهر نداریم

قدس آنلاین- رئیس سازمان بهزیستی با اذعان به نبود آماری دقیق از معتادان متجاهر در کشور گفت: برآورد می شود بین ۳۲ تا ۳۶ هزار معتاد متجاهر در کل کشور داشته باشیم.

انوشیروان محسنی بندپی صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش قدس درباره آمار معتادان متجاهر گفت: در این زمینه آمارهای مختلفی ارائه می شود مثلاً  می گویند آمار زنان معتاد متجاهر ۷ هزار است اما وقتی یک مرکز اقامتی زنانه دایر کردیم فقط ۵۰۰ نفر پذیرش یا جمع آوری شدند که این موضوع نشان می دهد یا تعدادشان کمتر از رقم یاد شده است یا این که در خیابان ها رها نشده اند.

وی با اشاره به این که معتادان متجاهر آمادگی درمان ندارند و این یکی از مشکلات بهزیستی است، تصریح کرد: ظرفیت مراکز اقامتی معتادان متجاهر را طی یک سال اخیر به ۱۴ هزار نفر رساندیم و می توانیم در تهران برای ۶ هزار نفر دیگر مراکز اقامتی دایر کنیم.

وی افزود: در شهرستان ها نیاز چندانی به افزایش مراکز اقامتی معتادان متجاهر نیست، چون هرچه این گونه مراکز کمتر باشد اقدامات نگهداری و حرفه آموزی بیماران اعتیاد بهتر انجام می گیرد.    

وی از ارائه پیشنهاد  افزایش ده درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در سال ۹۷ به کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت:برای مستمری مددجویان  در سال آتی  ۴۷۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و  ان شاء ا... شاهد افزایش مستمری  افراد تحت پوشش خواهیم بود.    

محسنی بند پی همچنین  از احتمال پرداخت مستمری به مددجویانی که پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند سخن  گفت و افزود:  بر اساس  تبصره ماده ۱۶ لایحه بودجه که مربوط به کاهش فقر مطلق می شود می بایستی از محل حذف یارانه افراد ثروتمند حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای افراد فاقد درآمد مالی که پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند در نظر گرفته شود که این موضوع از سوی مجلس در دست بررسی است و تا دو سه روز آینده تعیین می شود.

وی سپس به بحث بودجه پرداخت و گفت: بودجه سازمان بهزیستی در سال ۹۷ به نسبت امسال ۱۴ درصد رشد دارد.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار اقدامات پیشگیرانه، مداخله جویانه و توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی  در یک بسته قرار گرفته است، گفت: سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از غربالگری ژنتیک و معلولیت عملکرد بسیار مثبتی داشته اما در خصوص اعتیاد هنوز در حال برداشتن قدم های اولیه  است. هر چند اقداماتی که در این حوزه انجام می دهد به صورت بنیادی  است.

به گفته محسنی بند پی ارائه کمک های سازمان بهزیستی در حوزه توان بخشی به معلولان بویژه در استان های کم برخوردار سالانه رشد ۳۰ درصدی دارد.

وی در خصوص سرنوشت لایحه جامع حمایت از معلولین گفت: این لایحه از سوی شورای نگهبان با سه ایراد جزئی مواجه و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد که ان شاء ا... ایرادات آن بر طرف و به تائید شورای نگهبان می رسد.

وی در خصوص اجرای قانون استخدام ۳ درصد معلولین در ادارات دولتی هم گفت:  به لطف خدا تلاش های این سازمان برای استخدام ۲ هزار معلول دارد به نتیجه می رسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جمع آوری کودکان کار گفت: با اجرای دو طرح  در مجموع ۲۸۰۰ کودک کار جمع آوری شد و آنالیزی که از آن ها شده نشان می دهد ۷۰۰ نفر آن ها از اتباع بیگانه و  ۷۰ درصد هم شهرستانی هستند.

به گفته وی طبق قانون اگر کودک کار برای بار چهارم در مراکز بهزیستی پذیرش شود حضانت وی از والدینش سلب و به بهزیستی داده می شود.

 محسنی بند پی در خاتمه به کمک های این سازمان به مردم زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۸ میلیارد تومان به صورت نقدی به زلزله زدگان اخیر کشور کمک شده است. ضمن این که با بسیج نیز تفاهم نامه ای امضاء کرده ایم تا برای ۶۹۰ نفر از افراد تحت پوشش این سازمان  مسکن بسازیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.