سخنگوی وزارت خارجه ایران بر توقف عملیات ترکیه در عفرین سوریه تاکید کرد و با بیان اینکه آنکارا باید در این زمینه بازنگری کند، گفت: ادامه این روند به بازگشت بی ثباتی و تروریستها به سوریه کمک می کند.

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، ایام فاطمیه و درگذشت رضا مقدسی فعال رسانه ای را تسلیت گفت.

وی درباره موافقت سه کشور اروپایی برای تشکیل کارگروهی به منظور اصلاح برجام با بیان اینکه چنین سخن، بیان و کلامی را رسما از اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی دریافت نکردیم، گفت: باز هم آمریکایییها براساس عادات غلط و دیرینه خود رویاهای خود را از زبان دیگران مطرح می کنند.

قاسمی عنوان کرد:این خواب و رویا تعبیر نخواهد شد ما هیچ اطلاعی از این کارگروه نداریم و خبری در این زمینه به ما داده نشده است.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که سنگ اندازی های آمریکا درباره برجام ادامه خواهد یافت و آمریکا نشان داده حاضر نیست تعهداتش را بپذیرد و اقدام به کارشکنی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه اخیر آمریکا در بحث حجاب در ایران عنوان کرد: آمریکا بار اولش نیست و بار آخرش نخواهد بود و با سیاستهای خصمانه از هر فرصتی برای مداخله و بیان سیاستهای خود در سایر کشورها و ایران استفاده می کند، این نوع مداخلات محکوم و غیرقابل پذیرش است و چنین حقی را ندارد در امور داخلی ایران دخالتی داشته باشد.  

وی بر توقف عملیات ترکیه در سوریه تاکید کرد و گفت: ادامه این روند به بازگشت بی ثباتی و تروریستها کمک می کند.

قاسمی تصریح کرد: دولت ترکیه باید بازنگری کند و هر چه در مورد سوریه است میتواند در روند آستانه دنبال شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست بازسازی عراق در کویت هم بیان کرد: در این اجلاس حضور جدی خواهیم داشت و شرکت خواهیم کرد.  

وی عنوان کرد: نوع همکاریهایمان با عراق منوط به این اجلاسها نبوده و سعی می کنیم با تمام توان در این اجلاس حضور یابیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره شروط ماکرون برای سفر به ایران از جمله دیدار با مقام معظم رهبری گفت: ایران در چهار دهه گذشته نشان داده که از چه منش و روشی در سیاست خارجی و ارتباط با دول خارجی پیروی می کند، ما شرط پذیر نیستیم و فشار را قبول نداریم  و درباره سیاستهایمان خودمان تصمیم می گیریم  اینکه مطرح شده ماکرون شروطی را برای سفر به ایران مطرح کرده، سخنی است غلط، نابه جا و کاملا اشتباه و در چارچوب سیاستهای ایران و جایگاه کشورمان نمی گنجد.  

وی بیان کرد: ما در وزارت خارجه و سفارتمان در پاریس چیزی در این زمینه نشنیدیم. هنوز تاریخی برای این این سفر مشخص نشده و قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه در این باره تصمیم گیری و تفاهم شود.   

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: روسای دول و جمهوری که در سفرهای رسمی به ایران می آیند، به حضور مقام معظم رهبری می رسند و این امر پذیرفته شده و این را به گونه دیگری مطرح کردن، اشتباه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکره با اروپا در بحث موشکی عنوان کرد: آمریکا از نوع روابط ایران با منطقه و اتحادیه اروپا ناراضی است و سعی می کند با اعمال فشار بر دیگران آنها را در جهت منافعش سوق دهد، روابط ایران و اروپا کهن و قدیمی است و در یک مسیر منطقی در جریان است و ما نگران گفتگو با سایر کشورها نیستیم.    

وی عنوان کرد که در خصوص مذاکره درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه رسما چیزی را از اتحادیه اروپا دریافت نکردیم.   

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.