کرج- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از امضاء تفاهم نامه مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: بر این اساس جوانانی که در کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان وارد شوند از معافیت سربازی برخوردار می شوند.

جوانان فعال در اقتصاد دانش بنیان از سربازی معاف می شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، سورنا ستاری عصر امروز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز اظهار کرد: در رابطه با آینده استان کارهایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان انجام گرفته که امروز تبدیل به گفتمان شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما جوانان هستند گفت: پتانسیل های خوبی در این زمینه داریم اما ورود نفت و اقتصاد نفتی و فرهنگ ناشی از آن موجب بروز مشکلاتی شده است.

ستاری با بیان اینکه با پایه اقتصاد نفتی نمی توان به توسعه اقتصادی رسید گفت: شیوه های تطبیق آموزش به اقتصاد باید گسترش پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان به ۴ میلیون رسیده است اما این میزان در شاخص های توسعه اقتصادی نقشی نداشته است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی از ارزش افتاده است گفت: در حال حاضر مشکل تحقیق و پژوهش پول نیست بلکه اکوسیستم و زیست بوم است و ما باید یک زیست بودم داشته باشیم تا افراد بتوانند براحتی خود را به اقتصاد نزدیک کنند.

ستاری با بیان اینکه استارت آپ های موفق هیچکدام وام نگرفته اند ادامه داد: سرمایه گذاری خطرپذیر را باید در استان ها به جریان بیندازیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: توسعه آی تی یک زیرساخت است و خدمات را ارزان و در دسترس قرار می دهد چیزی که در گذشته غیرممکن بود.

ستاری بیان کرد: حرکت جدیدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان شروع شده که در سایر بخش های کشاورزی؛ پزشکی و ... هنوز ورود پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه باید محیط کسب و کار را برای شرکت ها ایجاد کنیم گفت: شرکت های دانش بنیان و  آی سی تی بدون نیاز به مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتر و حتی در مناطق مسکونی فعالیت داشته باشند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه از امضای تفاهم نامه مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: طی توافق با ستاد کل نیروهای مسلح؛ جوانانی که در کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان وارد شوند از معافیت سربازی برخوردار می شوند.

وی بیان کرد: حوزه گردشگری و کشاورزی نیز از بخش های پول ساز است و هنوز نتوانسته ایم در این زمینه فعالیت جدی داشته باشیم و ارتباط خوب و درستی بین دانشگاه و بخش کشاورزی و مردم ایجاد کنیم؛ از این رو باید ارتباط بین دانشگاه و اساتید کشاورزی بیشتر از قبل ایجاد شود.

ستاری با تاکید بر اینکه توسعه کسب و کار اولویت استان ها باشد افزود: حذف فرایند صدور مجوزها و همراهی همه دستگاه ها برای تسهیل در بهبود فضای فعالیت علوم دانش بنیان یکی از برنامه های محوری استان قرار گیرد.

وی افزود: باید از شیوه پرداخت وام های کم بهره به سمت تقویت سرمایه گذاری ها پیش برویم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: تنها رسالت معاونت علمی و فناوری این است که حمایت از شرکت های دانش بنیان تقویت و آینده استان البرز  در این بخش شکل بگیرد.

باید از تفکرات نفتی خارج شویم

دکتر ستاری گفت:  در حوزه تکنولوژی نیز پارک های علم و فناوری بزرگترین سرمایه ما محسوب می شوند. باید از تفکرات نفتی خارج شویم و بدانیم که جوانان هم یکی از بزرگترین سرمایه ها در این زمینه هستند.

وی بیان کرد: همه شرکت های بزرگ و استارت آپ های موفق از زیرپله ها و مکان های کوچکی کار خود را شروع کردند و امروز به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: استارت آپ های خدماتی اگر زیر ۱۰ درصد در هفته رشد نکنند حتما جایی مشکل دارند؛ در حال حاضر شرکت هایی که در حوزه تکنولوژی و نانو کار می کنند رشد کمی وجود دارد اما بازار قوی تری برای فروش دارند.

ستاری در بخش دیگری گفت: اقتصاد جدید امروز نیاز به مکان و فضای فیزیکی ندارد امروزه فکر و دانش و عقل است که ساختارهای نیروی انسانی را تحت تاثیرقرار می دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محور دیگری در خصوص واگذاری طرح های پژوهشی نیز نکته ای را مطرح و بیان کرد:  وقتی یک پژوهش واگذار می شود باید نیازهای مردم هم دیده شود و مشکلی از مشکلات را حل کند.

وی در پایان افزود: وقتی مشکل آب؛ محیط زیست و ... حل شود باید بخش خصوصی هم بیاید تا با دید تجاری مشکلات را احصا و برطرف نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.