سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه هیچ اظهارنظر رسمی از سوی کشورهای اروپایی در مورد تشکیل کارگروهی برای اصلاح برجام دریافت نکرده‌ایم، گفت: آمریکایی‌ها بر اساس عادات غلط و دیرینه خود، رؤیاهایشان را از زبان دیگران مطرح می‌کنند.

 قدس آنلاین-سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه هیچ اظهارنظر رسمی از سوی کشورهای اروپایی در مورد تشکیل کارگروهی برای اصلاح برجام دریافت نکرده‌ایم، گفت: آمریکایی‌ها بر اساس عادات غلط و دیرینه خود، رؤیاهایشان را از زبان دیگران مطرح می‌کنند.
بهرام قاسمی در واکنش به ادعای وزیرخارجه آمریکا در مورد توافق با سه کشور اروپایی عضو برجام برای تشکیل این کارگروه، افزود: این خواب و رؤیا تعبیر نخواهد شد. ما هیچ اطلاعی از این کارگروه نداریم و خبری در این زمینه به ما داده نشده است.

 در جایگاهی نیستند که شرط بگذارند
وی درباره شایعاتی مبنی بر اینکه رئیس جمهور فرانسه برای سفر به تهران شروطی از جمله ملاقات با رهبری و پذیرش مذاکره در مورد شروط آمریکا در برجام را تعیین کرده است، با بیان اینکه ما شرط پذیر نیستیم و سیاست‌هایمان را خودمان تعیین می‌کنیم، اظهارداشت: این خبر غلط و نابجاست.
قاسمی تصریح کرد: رئیسان کشورها که در سفرهای رسمی به ایران می‌آیند، به حضور مقام معظم رهبری می‌رسند و این امر در پروتکل‌های جمهوری اسلامی پذیرفته شده و نمی‌تواند شرط باشد و این را به گونه دیگری مطرح کردن، اشتباه است.
وی افزود: با وجود روابط خوب و رو به رشد ایران و فرانسه، این کشور در جایگاهی نیست که شرایطی برای ما تعیین کند.

 حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سطح حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق که قرار است در کویت برگزار شود با اشاره به اینکه نوع روابط ایران با عراق متفاوت از دیگر کشورهاست و با یادآوری اینکه ایران از زمان سقوط حکومت دیکتاتوری عراق همواره در کنار مردم این کشور بوده است، گفت: نوع همکاری‌های ما با عراق منوط به این نوع اجلاس‌ها نبوده، البته ما این اجلاس‌ها را نیز مهم می‌دانیم و در اجلاس کویت هم به صورت جدی شرکت می‌کنیم. باید در آنجا ببینیم چه طرح‌ها و برنامه‌هایی وجود خواهد داشت و سپس در مورد چگونگی سیاست‌گذاری‌های خود در همکاری با عراق تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

 ترکیه باید عملیات نظامی در سوریه را متوقف کند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا نقش‌آفرین نبودن ایران در مورد حملات ترکیه به شمال سوریه و به جریان نیفتادن توافق‌های سوچی نشانه کنار گذاشته شدن ایران از تحولات سوریه و پیش افتادن روسیه و ترکیه محسوب می‌شود، با رد این تفسیر گفت: رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها بین سه کشور محور آستانه ادامه دارد، ولی ما تأکید داریم عملیات ترکیه در شمال سوریه باید متوقف شود، زیرا ادامه این روند می‌تواند به بازگشت تروریست‌ها و ناآرامی کمک کند، چنان که برخی اخبار در روزهای اخیر از اقدامات جدید تروریست‌ها حکایت دارد. ما تأکید داریم ترکیه مسائل خود را در پروسه آستانه دنبال کند.
خبرنگار دیگری از قاسمی پرسید: عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه تیرماه ۹۵ گفته بود، مذاکرات میان ایران و FATF بر سر تعریف تروریسم در دستورعمل‌های این کارگروه در سال ۹۶ انجام خواهد گرفت، آیا این مذاکرات آغاز شده است. که وی از تماس‌ها و مذاکرات در این خصوص خبر داد.
وی در واکنش به حمایت وزارت خارجه آمریکا از کمپین کشف حجاب با بیان اینکه آمریکا در راستای سیاست‌های خصمانه خود از هر فرصتی برای مداخله در امور ایران و دیگر کشورها استفاده می‌کند، گفت: این روش محکوم است و آن‌ها حق ندارند در امور داخلی ایران اظهارنظر کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان مسئول امنیت ملی افغانستان و ادعای او مبنی بر اینکه روسیه و ایران به دلیل جنگیدن طالبان با داعش کمک‌هایی را به این گروه ارائه داده‌اند، با تأکید بر اینکه مسائل داخلی افغانستان به خودشان مربوط است و ما دخالتی در آن نمی‌کنیم، گفت: دولت دوست و برادر ما افغانستان می‌تواند در کنار سایر احزاب و گروه‌های موجود در این کشور، تلاش‌های بیشتری در جهت تثبیت و بازگرداندن امنیت در این منطقه انجام دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.