ابهام های زیادی درباره وزارت علوم و عملکرد آن در حوزه مسائل فرهنگی و مالی وارد اســت و برخی از نمایندگان از جمله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، با طرح سؤال خواستار پاسخگویی رئیس جمهور درباره سوابق تحصیلی و دعوای این مسئله شدند، اما طرح سؤال در صحن علنی مجلس رد شد، درحالی که اظهارات برخی نمایندگان بر این است که رد سؤال از رئیس جمهور درباره مدرک وی و عملکرد وزارت مربوطه اش به نوعی نفوذ و لابی گری عده ای است که در این مسئله ذی نفع هستند.

فشار لابی حامی دولت مانع طرح سؤال از رئیس جمهور

قدس آنلاین-هفته گذشته، طرح ســؤال از رئیس جمهــور درباره مدرک تحصیلی ایشــان و نیز تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم در دوره تصدی فرهــادی که از ســوی ۱۲ نفر از نمایندگان مطرح شــده بــود با نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رد شــد. ابهام های زیادی درباره وزارت علوم و عملکرد آن در حوزه مسائل فرهنگی و مالی وارد اســت و برخی از نمایندگان از جمله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، با طرح سؤال خواستار پاسخگویی رئیس جمهور درباره سوابق تحصیلی و دعوای این مسئله شدند، اما طرح سؤال در صحن علنی مجلس رد شد، درحالی که اظهارات برخی نمایندگان بر این است که رد سؤال از رئیس جمهور درباره مدرک وی و عملکرد وزارت مربوطه اش به نوعی نفوذ و لابی گری عده ای است که در این مسئله ذی نفع هستند.

جالب است برخی از افراد و جریان های نزدیک به دولت که دولت یازدهم را دولتی پاسخگو به مشکلات و سؤالات افکار عمومی و وکلای آن ها می دانند، در عمل برخلاف شعارهای خود رفتار کرده و نسبت به مسائل فراوانی که به عملکرد دولت در زمینه های مختلف از جمله وضعیت مالباختگان، کاهش قیمت کالاهای اساســی و نیز نرخ ارز و دلار و همچنین ابهام های درباره عملکرد برخی وزارتخانه ها همچون وزارت علوم مربوط می شود، سکوت اختیار کرده اند.

البته این عدم پاسخگویی رئیس جمهور تنها مختص به مدرک تحصیلی خود نیست، بلکه در جلسه علنی دیروز شاهد بودیم که حجت الاسلام سالک نماینده اصفهان نیز نســبت به تلاش معاونان پارلمانی دولت برای منصرف کردن آن ها درباره طرح سؤال از رئیس جمهور انتقاد کرد. اقدام به توزیع فرم در صحن علنی برای انصراف از طرح سؤال از رئیس جمهور در حالی صورت گرفت که بسیاری از نمایندگان بر این باورند که این اقدام نوعی هماهنگی برای ناکام ماندن طرح سؤالات اساسی از رئیس جمهور اســت و عدم واکنش قاطع و جدی از سوی هیئت رئیسه در دفاع از حق طرح سؤال و انتقاد از دولت را نوعی انفعال و کوتاهی اعضای آن می دانند.

پژمانفر: ممانعت از طرح سؤال از رئیس جمهور تخلف است

نایب رئیس کمیســیون فرهنگی در این باره اظهار داشت که ما تلاش کردیم تا موضوع ســؤال از رئیس جمهور و تحقیق و تفحص از مدرک تحصیلی ایشــان و عملکرد وزارت علوم را پیگیری کنیم، اما به دلیل فضا و برخی لابی بازی ها و رایزنی هایی که بر مجلس حاکم بود، این طرح رد شــد. منطق ســؤال از رئیس جمهور روشن بود و مراکز دانشگاهی نسبت به مدرک ایشان سؤالاتی را داشتند و همچنین با بررســی گزارش های رسیده به ما در این زمینه، واقعیت موضوع ایراد در مدرک ایشان بر ما مسجل شد، اما متأسفانه اجازه طرح آن داده نشد.

نصراالله پژمانفر تصریح کرد: این مســئله تا حدی اســت کــه پرونده های زیادی درباره مدرک تحصیلی رئیس جمهور در محاکم قضایی تشــکیل شــده و درباره آن شکایت های بسیاری علیه رئیس جمهور صورت گرفته و پرونده تشکیل شده است. طرح سؤال و تحقیق و تفحص فرصت خوبی بود تا رئیس جمهور به مسائل و اظهاراتی که درباره ایشــان و وزارت علوم مطرح است، ورود پیدا می کرد و اجازه بررســی بیشــتر به نمایندگان مجلس را می داد تا مشکل برطرف شود، اما اینکه عده ای براساس منافع خود جلوی طرح سؤال را گرفتند در واقع گویای این است که به نوعی این واقعیت وجود دارد و اشکال به رئیس جمهور وارد است و این افراد به خاطر این نگرانی که بابت این مسئله دارند، اجازه طرح آن را در مجلس شورای اسلامی ندادند.

نماینده مردم مشهد معتقد است: طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علــوم در زمان تصدی فرهادی و نیز اعتبار مدرک تحصیلی آقای روحانی، فرصتی برای مجلس شورای اسلامی بود تا با طرح و بررسی این موضوع، مشکلاتی را که ممکن است به کشور آسیب زیادی بزند، برطرف کند. نمایندگان باید زبان رســای ملت در رفع مشکلات و فسادها باشند و آزادگی و عدم وابستگی جناحی آن ها به حدی باشد که مسائل را به صورت واقعی بررسی کنند و تلاش کنند تا به رفع ابهام ها بپردازند، درحالی که اگر امروز اجازه طرح سؤال از رئیس جمهور داده نمی شود، باید کوتاهی در این باره را متوجه نمایندگان و مجلس دانست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.