عملیات دردسر ساز «شاخه زیتون» اردوغان حالا به دروازه شهر ادلب سوریه رسیده است.

قدس آنلاین-عملیات دردسر ساز «شاخه زیتون» اردوغان حالا به دروازه شهر ادلب سوریه رسیده است. هرچند که مخالفت شدید تقریبا همه کشورهای منطقه و اروپا با این عملیات از همان روز آغازین به مقامات ترکیه اعلام شد، اما اردوغان بی توجه به همه این اعتراض ها به پیشوری در خاک سوریه ادامه می دهد. آنکارا می گوید، هدف از این عملیات، نابودی تروریست‌های حزب کارگران کردستان ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، یگان‌های مدافع خلق سوریه و داعش در عفرین است. اما آنچه در عمل رخ داده است غصب بخش چشمگیری از خاک کشور همسایه توسط ارتش ترکیه بوده است.  

شواهد در شمال سوریه بیانگر این است که ترکیه با پیروی از سیاست‌های ضد سوری دولت آمریکا طی شش سال نخست جنگ سوریه، فریب این سیاست‌ها را خورده و در دام آمریکا افتاده است.  دولت آنکارا برای خروج از این دام آمریکایی به اقدام یکجانبه علیه سوریه روی آورده است.

در ادامه عملیات شاخه زیتون، ارتش ترکیه به ادلب رسید

وبگاه خبری «عنب» گزارش داد که یک کاروان نظامی وابسته به ارتش ترکیه وارد استان ادلب سوریه شده و از آنجا به «تله العیس» واقع در ریف جنوبی حلب رفته است.۶۰ خودروی نظامی ترکیه از جمله چندین خودروی نظامی سنگین از طریق روستای «کفرلوسین» در مرزهای سوریه و ترکیه وارد ادلب شده است.

چندی پیش نیز ترکیه یک کاروان نظامی را عازم العیس کرده بود، ولی با حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه در منطقه «الحاضر»   نتواست به مقصد خویش برسد.ترکیه ادعا میکند که بر اساس توافق «کاهش تنش» در استان ادلب و ایجاد نقاط بازرسی، این تجهیزات را وارد کرده است.

مسئولان ترکیه مدعی شده بودند که این کشور در تلاش است که ۱۲ مرکز بازرسی را در سوریه به عنوان بخشی از توافقات مذاکرات آستانه ایجاد کند.

ترکیه به همراه تروریستهای ارتش آزاد از چندی پیش در ضمن عملیات موسوم به شاخه زیتون، به مواضع شبه نظامیان کُرد در شهر عفرین حمله کرده اند.منابع محلی حاضر در عفرین اعلام کردند که بیم آن دارند دولت ترکیه در خصوص عفرین، الگوی شهر رقه را پیاده‌سازی کند؛ چرا که ائتلاف آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در رقه، این شهر را کاملا نابود و ساکنان آن را آواره کرد.برخی از منابع نظامی از عفرین گزارش دادند که شماری از عناصر گروههای تروریستی «حرکة نور الدین الزنکی» و «فیلق الشام» صبح امروز از کفرلوسین وارد سوریه شده‌اند تا در عملیات ترکیه علیه کُرد مشارکت داشته باشند.

هشدار فرانسه به ترکیه درباره ماهیت عملیات عفرین

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت و گو با روزنامه فیگارو گفت، چنانچه مشخص شود، عملیات ترکیه در سوریه فراتر از جنگیدن با یک تهدید بالقوه تروریستی علیه مرزهای ترکیه و زیر پا گذاشتن تمامیت ارضی سوریه است،  مشکلی واقعی ایجاد خواهد شد.

ماکرون همچنین از قصد خود برای دیدار و گفت و گو با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه در روزهای آتی خبر داد و تأکید کرد، آنکارا باید اقداماتش در سوریه را با هم‌پیمانانش هماهنگ کند. رئیس‌جمهوری فرانسه افزود، پاریس از نخستین ساعات اجرای عملیات ترکیه در منطقه عفرین سوریه خواهان در پیش گرفتن خویشتن‌داری و احتیاط شده و نگران این عملیات بود.

صدها آلمانی بار دیگر در اعتراض به عملیات ترکیه در عفرین تظاهرات کردند

همچنیندر ادامه اعتراضات اروپا به عملیات نظامی ترکیه نیز،  حدود هزار نفر روز گذشته با تظاهرات در مونیخ علیه اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه به خیابان‌ها آمدند.بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، یکی از سخنگویان پلیس اعلام کرد که این تظاهرات بعداز ظهر در مرکز شهر آغاز شد و تا شب ادامه داشت. در آغاز حدود ۲۰۰ تن در تظاهرات شرکت داشتند و تعداد این افراد افزایش یافت.علاوه بر مونیخ، در شهرهای نورنبرگ، رگنزبورگ، بامبرگ و آشافنبورگ هم مردم با شرکت در تظاهرات به اقدام تظامی ترکیه در عفرین انتقاد کردند.

پلیس اعلام کرد که در شهر نورنبرگ حدود ۶۰۰ نفر به خیابان‌ها آمدند در رگنزبورگ هم ۱۳۰ تن و در آشافنبورگ ۱۷۰ نفر تظاهرات کردند.شهرهای مختلف آلمان از آغاز اقدام نظامی ترکیه در عفرین عرصه چندین تظاهرات اعتراضی بوده‌اند.

چراغ سبز روس ها به عملیات نظامی ترکیه

این عملیات بدون چراغ سبز روسیه انجام نگرفته است. روابط ترکیه و روسیه در ماههای اخیر رو به رشد بوده و پیش از عملیات تماسهای دیپلماتیک در عالی ترین سطح سیاسی و نظامی بین دولتمردان و فرماندهان ارشد ارتش دو کشور صورت گرفته و با وجود سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه در سوریه امکان عملیات هوایی در شمال سوریه وجود داشته و روسها با خاموش کردن این سیستم این امکان را به جنگنده های ترکیه دادند تا به مواضع نیروهای مسلح کرد در عفرین حمله کنند وگرنه هزینه عملیات زمینی ارتش ترکیه بدون پشتیبانی نیروی هوایی سنگین می شد و باعث کشته شدن نفرات ارتش ترکیه می شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.