وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی که با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: فراگیر کردن موضوع حفاظت از محیط زیست در جامعه از وظایف دانشگاه‌هاست که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود.

جای خالی متخصصان علوم انسانی در ایجاد گفتمان شهرهای سبز

قدس آنلاین - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی که با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: فراگیر کردن موضوع حفاظت از محیط زیست در جامعه از وظایف دانشگاه‌هاست که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود.

منصور غلامی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان بخش اندیشه ورز، جایگاهی است که از آن انتظار می‌رود که جز واکنش درباره اتفاقات برای حل مشکلات نیز راه چاره داشته باشد و راه‌های علمی برون رفت از مشکلات را به مردم نشان بدهد، افزود: نباید یافته‌های علمی و تحقیقاتی را در دانشگاه‌ها نگه داریم بلکه انتشار، همه گیر شدن ایده‌ها، نظرات و راهبردها جزو کارهایی است که باید محققان و دانشگاهیان به آن توجه کنند.

دیگر سخنران این همایش دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بود که با اظهار تأسف از برخورد انسان در یکصد سال گذشته با زمین گفت: متأسفانه این گونه که انسان به خراب کردن زمین برخواسته است، فکر می‌کند که عمرش هم عمر زمین است، در صورتی که باید بپذیریم که عمر انسان در مقایسه با زمین ناچیز است و باید در حفظ آن کوشید.

سعدالله نصیری قیداری افزود: یکی از راه‌های حفظ زمینی که این همه به آن آسیب زده‌ایم، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است و باید بدانیم منابع انرژی زمین از جمله نفت، زغال سنگ و... به سرعت در حال پایان یافتن است.

 در این همایش سیامک خادمی، سرپرست اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه در بخش الگو سازی و ایجاد گفتمان شهرهای سبز، جای خالی متخصصان علوم انسانی را لمس می‌کنیم، تصریح کرد: فرهنگ سازی و ایجاد این گفتمان سبز ابتدا در دانشگاه‌ها باید شکل بگیرد و سپس آن را به دیگر بخش‌های جامعه تعمیم دهیم.

معاون توسعه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که گفت: وقتی دانشگاه سبز ما موفق خواهد بود که ما این طرح را نه تنها از دانشگاه که از مدارس شروع کنیم؛ چرا که آن وقت ما میلیون‌ها پیام آور سبز در سراسر کشور خواهیم داشت که خواهند توانست بر خانواده‌ها هم تأثیرگذار باشند.

سعید نمکی تصریح کرد: دانشگاه باید در فرایند توسعه ملی نقش جدی ایفا کند، که در حال حاضر این نقش را به خوبی اجرا نمی‌کند.

در این همایش همچنین رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه جامعه امروز ما عموماً مصرف گراست افزود: با این توصیف جامعه برای رفع محدودیت‌های خود هر مقدار انرژی و نهاده مصرف می‌کند تا نیازهای خود را هر چند غیر واقعی برطرف کند، نتیجه این رفتارها تهی شدن منابع و نابرابری اجتماعی است.

محمد کافی تصریح کرد: ساختار اکثر دانشگاه‌های ما به صورت پردیس است که مانند شهری کوچک عمل می‌کند و از این جهت دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی می‌توانند الگوی مناسبی در جهت سبز شدن برای جامعه باشند.

 در این مراسم همچنین حسین عسکریان ابیانه، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به دستاوردهای علمی، پژوهشی، فناورانه و کاربردی مدیریت سبز و صرفه جویی در مصرف انرژی در دانشگاه‌ها گفت: باید بدانیم که دانشگاه‌ها برای توسعه خود در زمینه انرژی پاک و کاهش مصرف انرژی، نیازمند سرمایه‌گذاری دولتی و غیر دولتی بیشتری هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.