اهواز- اکثر قریب به اتفاق مردم خوزستان از طرح های انتقال آب ناراضی اند چراکه اگر وضع به همین منوال پیش رود مسلما روزی می‌آید که جلگه خوزستان به کویر غیرقابل سکونت تبدیل شود.

انتقال آب و تبدیل خوزستان به کویری غیرقابل سکونت

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ بحث بر روی انتقال آب کارون در خوزستان و حتی در کشور سالهاست محل مناقشه بین مسئولین است، عده ‌ای مخالفند  و عده ای انتقال آن را برای شریان‌های حیاتی دیگر نقاط کشور ضروری می دانند، اما در یک حساب سرانگشتی، مشخص است که اکثر قریب به اتفاق مردم خوزستان از طرح‌های انتقال آب دل خوشی ندارند.

گو اینکه بسیاری از آنها با تشکیل گروه های مخالف با این موضوع و تجمع‌هایی که گاه درب استانداری و فرمانداری اهواز تا مکاتبه های صریح با مسئولان کشوری و مصاحبه با نشریات محلی و کشوری اعتراضاتی بر این موضوع داشته اند، اما پروژه های طرح انتقال آب یکی پس از دیگری کلید می‌خورد. بسیاری از رسانه‌های محلی از اصلاح طلب و اصولگرا تا مستقل یکی شده‌اند، بگویند انتقال آب به نفع خوزستان نیست که از کشاورزی گرفته تا صنایع، آب شرب، هوای پاک را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر وضع به همین منوال پیش رود مسلما روزی می‌آید که جلگه خوزستان به کویر غیرقابل سکونت تبدیل شود.

سیاست استفاده بهینه از آب وجود ندارد

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب مطالعات پایه ای سازمان آب و برق با تاکید بر اینکه هیچکس مخالف انتقال آب شرب برای مردم کشور نیست، می گوید: بحث این است که با انتقال آب کدام سیاست را تغییر داده‌اند که با بردن آن مشکل حل شود، الان آب را انتقال می‌دهند و پنج سال دیگر نیز می گویند آب کم است باید آب ببریم.

بهارلویی با اشاره به اینکه سیاست ها باید اصلاح شود، خاطرنشان می‌کند: در برداشت آب از بالادست و پایین دست باید میزان آب پایین دست هم دیده شود، ابتدا مطالعات جامع و کاملی انجام دهند و بعد اقدام به انتقال آب کنند نه اینکه صرفاً با یک کمبود آب به دنبال بردن آب باشند.

او می افزاید: باید دید در بالا دست ها چه سیاست هایی را تغییر داده اند که با اضافه برداشت از بالادست انتظار بهبود آن را دارند.

بهارلویی تصریح می‌کند: در شرایطی که شما بالانس خود را تغییر نداده اید به خاطر توسعه جمعیت و صنعت مجبورید فقط به انتقال آب فکر کنید، آب را می برید مصرف می کنید اما این انتقال مثمرثمر نیست و چند سال بعد به این نتیجه می رسید تونل کارون۴ را هم بزنید.

او با بیان اینکه با وجود توسعه طرح های انتقالی سیاست استفاده بهینه از آب را ندارند می گوید: این یک سوال مهم است که باید پاسخ داده شود در بالادست چه کرده‌اید؟ چه تضمینی هست که چند سال بعد دوباره نیاز به انتقال آب نباشد؟

جلگه تبدیل شده به کویر

فعال محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر اینکه شرایط استان ما از لحاظ آبی جالب نیست؛ می گوید: شرایط به وجود آمده از معضلات آبی تکمیل کننده یک پازل است، با انتقال آب ما به سمتی می‌رویم که دیگر نمی‌توان برای خوزستان کاری کرد.

شبنم قنواتی با اشاره به اینکه استان خوزستان جلگه‌ای است که خیلی کارها می شود در آن انجام داد، تصریح می کند: این استان از سالیان سال در ایران تامین کننده آذوقه ۷ اقلیم بوده، اما الان به کویر تبدیل شده است.

او می افزاید: فقط به بهانه اینکه آب را به کویر ببرند در حال نابودی خوزستان هستند، کویر همانند اسفنج می ماند هر چقدر آب به آن تزریق شود این آب را می خورد و سیراب هم نمی شود، بنابراین این کارها منطقی نیستند.

اعتراض مکاتبه ای

قنواتی، آب و نفت خوزستان را مسئله جدی می داند و اظهار می کند: با به خطر انداختن خوزستان کل کشور با مشکل جدی به رو می شود بنابراین ما نامه‌ای تنظیم کرده‌ایم که پیش‌نویس آن آماده است و قرار است از طرف مسئولین، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان رهبری، مردم، فعالان محیط زیست و هرکس که دغدغه این موضوعات را دارد، آن را امضا کند.

او ادامه می دهد: خلاصه ای از نامه به فرد می دهیم و فرد به شکلی واقعی زیر آن را امضا می‌کند و این امضاها اسکن شده به پیش نویس اضافه می شود و نامه نیز ضمیمه درخواستی که در آن اشتباهات محیط زیستی را بیان می‌کنیم و راهکارها و شیوه های مبارزه با آن نیز نوشته ایم، می شود تا یک کار اساسی صورت گیرد و هیچ عقل سلیمی نتواند آن را رد کند.

مخالفت صریح با انتقال آب 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی است که همیشه مخالف انتقال آب به هر شکلی بوده است و این مخالفت را با صراحت اعلام کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد درباره طرح‌های انتقال آب اظهار می‌کند: خوزستان سرزمین نخل است اما متاسفانه دیگر نخلستانی باقی نمانده و تمام آنها به دلیل بی‌آبی در حال خشک شدن هستند، حیات نخل بر آب است وقتی آب اکثر رودخانه‌ها، هور ها و تالاب ها به خاطر طرح‌های اشتباه انتقال آب خشک شده‌اند دیگر رمقی برای درختان خرما نمی‌ماند.

او ادامه می دهد: حتی با پیگیری‌هایی که با استاندار خوزستان و دیگر مسئولین داشته‌ایم نتوانستیم حق آبه ای برای تالاب های خشک شده بگیریم، ما از این وضعیت ناراحتیم، مردم از خشکی سرزمینشان و عوارض ناشی از آن به ستوه آمده‌اند، در مجلس بیان کردیم و تذکر دادیم، در جلسات خصوصی و عمومی طرح معضل کردیم، اما گوش کسی بدهکار نیست.

نماینده شادگان با تاکید بر دادن حق آبه خوزستان از رود بزرگ کارون اذعان می‌کند: اگر وضع به همین منوال پیش رود مردم از ماندن در سرزمین نفت و آب که حالا به کویر برهوت و خاکی تبدیل شده ناامید می شوند و دیری نمی‌گذرد خوزستان تبدیل به کویر غیرقابل سکونت می‌شود.

اگر آب منتقل نمی شد مشکل نداشتیم

رئیس هیئت مدیره شرکت و بهره برداری سد دز در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین  می گوید: از سال ۵۶ تا ۸۶ (سه دهه) آورده سد دز ۲۵۰ متر مکعب به بالا بوده است اما از سال ۸۶ تا ۹۶ این آورده زیر ۲۰۰ رسیده و امسال متاسفانه به زیر ۱۴۰ متر مکعب رسیده است، این تغییرات بر اثر تغییر الگوی بارش، انتقال آب، تغییرات اقلیمی و خشکسالی بوده است.

 سعید رئوفی  از برداشت ۳۰ متر از سرشاخه‌های آب خبر می دهد و اذعان می کند: اگر این مقدار را به ۵۰ متر کنونی سد اضافه می‌کردیم، قطعاً مشکل مردم در کم آبی حل می‌شد.

او با بیان اینکه مشکل مردم پایین دست با ۷۰ متر مکعب هم حل می شود می گوید؛ همین حالا هم به اجبار با ۵۰ متر سر می کنند قطع به  یقین اگر ۳۰ متری که به بالا رفته و متاسفانه از سرشاخه ها هم بوده اضافه می شد، مشکلات ما به راحتی برطرف می‌ شد.

خلیج فارس از کارون حق آبه دارد

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان  مهمترین مشکلی که خوزستان از آن در رنج است را انتقال آب غیر کارشناسی شده نام می برد و توضیح می دهد: اتفاقاً به نظر من این انتقال ها کارشناسی شده است، اگر کاری غیر کارشناسی انجام شود وقتی می فهمند اشتباه بوده، متوقف می شود اما نتایج این انتقالات را از روز اول می دانند، بنابراین یک کار مهندسی شده و طراحی شده در جهت تخریب محیط زیست و تمام استان‌هایی است که در حوضه آبریز مسیر کارون هستند.

بدر سودانی با اشاره به اینکه حتی خلیج فارس هم بی نصیب از مشکلات این طرح ها نیست، اضافه می کند: این خلیج نیز حقوقی از کارون دارد، و مشکل وقتی بیشتر می شود که چند سال بعد بر سر ندادن حق آبه به این خلیج نیز درگیر باشیم.

او می گوید: بخشی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ضعف قانون گذاری داریم، متاسفانه کسانی برای قانونگذاری ما آمده‌اند که حقوقدان نیستند و برای ما کار حقوقی انجام می دهند، بنابراین انتظار بیش از این نداریم، قوانینی که باید تصویب شود نمی‌شود و قوانین تصویب شده نیز ناپسند و غیر مفید و دردسر سازند. تا به حال هم کسی نیامده این موضوع را تغییر دهد.

مسئولان پاسخگو باشند

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط؛ دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات فناوری های محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اما ایراد کار را در این می داند که استان خوزستلان بر خلاف استانهای دیگر مطالبه گری ندارد؛ و اذعان می کند: با توجه به اینکه کار مشاوره آکادمیک و مطالعات را بر روی کارون انجام می‌دهم، به نظر می آید تفاوت بین ما خوزستانی ها با بعضی از استانهایی که در بالادست کارون قرار گرفته‌اند، این است که آنها وقتی دچار معضلی می شوند مسئولان مربوطه را برای پاسخگویی می آورند، اما ما فقط خودمان حرف می زنیم، بهتر این است از مسئولان وقت و قبلی بخواهیم در این مورد صحبت کنند.

نعمت اله جعفرزاده حقیقی فرد با عنوان اینکه ارزش اقتصادی کارون برای کل ایران است، یاد آور می شود: اگر همه آب کارون را ببرند و به نفع ایران باشد می‌پذیریم، اما ما معتقدیم این انتقال به نفع ایران نیست و به عبارتی آدم عاقل، برای انجام هر کاری یک هزینه فایده را در نظر می‌گیرد، باید دید برای آبی که برده‌اند چه اتفاقی افتاده است و اگر این انتقال صورت نگیرد، چه اتفاقی می افتد.

او ادامه می دهد: باید جایگاه کارون را در حسابان ملی ببینیم، اگر این انتقال ها انجام نشود میزان ارزش افزوده ایجاد می شود و به رشد تولید ملی و ناخالص ملی اضافه می کند، ما به این نتیجه می‌رسیم که در زمینه‌های آب شرب، صنعت، گردشگری، شیلات و برق این انتقال ها به نفع کشور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.