اصفهان- صبح امروز رئیس جمهور با حضور در وزارت راه و شهرسازی و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس دستور آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را در ۱۰ استان کشور از جمله استان های اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی را صادر کرد.

برنامه ملی بازآفرینی شهری در اصفهان کلید خورد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر حسن روحانی در این ارتباط ویدئو کنفرانسی، گفت: با عنایت پروردگار و توسل به روح فاطمه زهرا(س) و به یاد و نام امام راحل و همه شهدای انقلاب اسلامی، فعالیت بازآفرینی شهری امید را در ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی آغاز می کنیم، امیدواریم این طرح ارزشمند موجب خیر و برکت برای مردم مناطق مختلف کشور باشد.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم که در محله همت آباد برگزار شد، گفت: دولت مکلف است سالانه ۲۷۰ محله را از بافت های ناکارآمد میانی و سکونتگاه های غیررسمی بازسازی کند که بر اساس مصوبه ستاد بازآفرینی، سهم استان اصفهان در طول برنامه ششم حداقل ۵۳ محله است.

محسن مهرعلیزاده اظهارکرد: درکلنگ زنی ملی و سراسری امروز اگر به واسطه قطع شدن ارتباط،  حضور مستقیم در برنامه نداشتیم، اما باید گفت به واسطه جایگاه ویژه‌ استان اصفهان در کشور، رقم‌های کلان‌تر و بزرگ‌تری نسبت به سایر استان‌ها برای بازآفرینی نیاز داریم.

وی افزود: آغاز عملیات بازآفرینی بافت ناکارآمد در ۱۰ استان کشور به صورت همزمان، بسیار مفید و موثر است، زیرا طرحی برای احیاء بافت فرسوده یا بازآفرینی شهری به صورت پایدار مطرح شده که در آن ۲۵ دستگاه اجرایی از جمله شهرداری‌ها و اداره های راه و شهرسازی به صورت ویژه همکاری دارند.

استاندار اصفهان ادامه داد: محدودیت‌هایی در ابعاد اجتماعی، عمرانی و بافت شهری در بافت‌های فرسوده وجود دارد که باعث شده در این بافت‌ها خدمات شهری به خوبی ارائه نشود.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: دولت خود را مکلف می داند در جهت رفاه و معیشت مردم سکونتگاه های آنها را به ویژه در بخش‌های شهری به جای امن، آرام و از بعد خطراتی از جمله سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه توجه به بافت های فرسوده و توسعه عمران در این بافت‌ها می تواند به اشتغال، توسعه صنعت ساختمان کمک کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی شهرها در صنعت ساختمان و ساخت و ساز است، این گام می تواند در رونق اقتصادی اثرگذار و سکونتگاه های جدیدی در محله‌های شهر ایجاد کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مردم با دریافت مشوق هایی از سوی دولت و شهرداری‌ها علاقه مندی بیشتری به نوسازی بافت های فرسوده پیدا می کنند.

 مهرعلیزاده با بیان اینکه بافت‌های فرسوده تاریخی در اصفهان زیاد است، گفت: احیاء بافت های فرسوده شرایط خاص خود را از نظر ارتفاع، سطح کاربری و معماری دارد، بنابراین برای نوسازی این بافت‌ها به سرمایه‌گذاری های متفاوتی نیاز داریم.

وی افزود: برخی بافت‌های فرسوده دیگر، پیشینه روستایی دارند و در ساخت آن‌ها هیچ استانداردی رعایت نشده است، از این رو باید کامل برچیده شده و طرح هایی به فراخور نیاز اجرا شود.

۹.۳  درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برخی دیگر از بافت ها پیشینه اسکان‌های غیر رسمی دارد، به این معنا که عده ای بدون مجوز ساکن شده‌اند، از این رو به دلیل نبود خدمات شهری مناسب، این محله ها فاقد شرایط مطلوب زندگی هستند، این محله‌ها نیاز به توجه جدی و آنی دارند.

مهرعلیزاده اظهار کرد: برخی دیگر، بافت‌های فرسوده میانی و ناهمگون شهری هستند که با بافت مجموعه شهری تناسبی ندارد که برای آن‌ها فکر جامعی شده است.

وی با بیان اینکه دولت از بخش های مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کرده، گفت: شهرداری و راه و شهرسازی زمین در اختیار قرار می‌دهند، بانک ها تسهیلات ارائه می‌کنند و مردم نیز به میدان می‌آیند تا بازآفرینی شهری را محقق کنند.

استاندار اصفهان افزود: در شهر اصفهان ۱۰ درصد اراضی کل شهر بافت فرسوده است که ۲۷ درصد جمعیت شهر اصفهان در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، این آمار ضرورت بازسازی بافت‌های فرسوده را گوشزد می کند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: در استان اصفهان ۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در مقایسه با ۱۴۰ هزار بافت فرسوده کشور می توان گفت ۹.۳  دهم درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد که ۲۰ درصد جمعیت استان در آن زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به مناسبت ایام دهه فجر در استان اصفهان عملیات کلنگ زنی ۵۰۲ واحد مسکونی به صورت همزمان انجام می‌شود، این واحدها در محله همت آباد، سرچشمه، صدره، سرسره کاشان و خوزان خمینی شهر قرار دارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: طبق این طرح ۱۵ هزار مترمربع از مساحت و عرصه شهر اصفهان و ۲۱ هزار مترمربع از مساحت کل استان نوسازی می‌شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه سهم اصفهان از برنامه ششم توسعه تعیین شده است، گفت: دولت مکلف است سالانه ۲۷۰ محله را از بافت های ناکارآمد میانی و سکونتگاه های غیررسمی بازسازی کند که بر اساس مصوبه ستاد بازآفرینی، سهم استان اصفهان در طول برنامه ششم حداقل ۵۳ محله است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۱۰۸ شهر، وسیع ترین شبکه شهری کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد اقدامی عاقلانه، کارشناسی و منطقی برای ایجاد عدالت شهری برای ساکنان شهرها است که باید به نحو مطلوب انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.