معاون وزیر خارجه ایران با انتقاد از سیاست آمریکا، این کشور را در کنار عربستان و رژیم صهیونیستی مسئول ایجاد تنش در منطقه دانست و گفت، نقش منطقه‌ای ایران ارتباطی با برجام ندارد.

عراقچی: نقش منطقه‌ای ایران ارتباطی با برجام ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران امروز پنجشنبه اعلام کرد که تهران «از ثبات در خاورمیانه حمایت می‌کند» اما آمریکا و متحدانش ثبات آن را تهدید می‌کنند. 

معاون سیاسی محمد جواد ظریف (وزیر خارجه ایران) در حاشیه نشست اقتصادی پاریس به خبرگزاری رویترزگفت که تهران، آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را مسئول ایجاد تنش‌های منطقه‌ای می‌داند. 

عراقچی گفت: ما همیشه با تروریسم مبارزه کرده‌ایم. ایران نقشی کلیدی در تحقق ثبات و صلح در منطقه دارد... هیچ ارتباطی [هم] بین توافق هسته‌ای [برجام] و نقش ما در منطقه وجود ندارد». 

بیست‌ودوم دی‌ماه گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با امضای معافیت‌های تحریمی ایران، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بر اساس توافق برجام را تمدید کرد اما برای امضای بعدی (شش ماه بعد)، شروطی تعیین کرد که برجام را به نقش منطقه‌ای ایران و توانمندی موشکی آن مرتبط می‌کند.

ترامپ گفته بود: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم».

طبق گفته ترامپ، شروط چهارگانه به این قرار است که (یک) ایران باید اجازه بازرسی‌های نظامی بدهد، (دو) تضمینی حاصل شود که ایران سلاح اتمی نزدیک نمی‌شود، (سه) توافق هسته‌ای تاریخ انقضا نداشته باشد و (چهار) ساخت و آزمایش موشک‌ (دور بُرد) توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.

مقامات ایران از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که چیزی به نام اصلاح یا تکمیل برجام وجود ندارد و آمریکا می‌بایست به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.