معاون وزیر اقتصاد ایران در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ تأکید کرد، ایران به باقی ماندن در برجام متعهد و به بهبود همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مختلف امیدوار است.

خزاعی: سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام هنوز در حد انتظارات نیست/برای خوشایند ترامپ کاری نخواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد خزاعی» معاون وزیر اقتصاد جمهور اسلامی ایران گفت علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برجام بسیار پایین‌تر از حد انتظارات بوده ولی تهران به باقی ماندن در توافق متعهد است.

خزاعی در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» در حاشیه اجلاس اقتصادی پاریس، با بیان اینکه برجام، یک توافق بین‌المللی بین ایران و ۶ کشور عضو دائم شورای امنیت است، توضیح داد: «برجام مورد حمایت شورای امنیت است. پس شکست این توافق، ساده نیست. بعضی‌ها شاید بتوانند به آن آسیب بزنند، اما دور زدن قطعنامه شورای امنیت ممکن نیست.»

وی ضمن تاکید بر پایبندی ایران به باقی‌ماندن در برجام، گفت: «خوشبختانه شاهد حمایت کشورهای اروپایی از جمله فرانسه از توافق هسته‌ای هستیم. به همین دلیل تا زمانی که این حمایت حداکثری وجود دارد، چندان درباره آینده توافق نگران نیستیم.»

معاون وزیر اقتصاد ایران اما تاکید کرد: «تهدیدات آمریکا علیه برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، موضوعی است که باید به آن توجه شود. خوشبختانه طی ۳۰ سال گذشته آموخته‌ایم چگونه با این تهدیدات آمریکا مقابله کنیم.»

خزاعی همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری با کشورهای مختلف جهان بتواند تعاملات اقتصادی با آنها را بهبود بخشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران قصد مذاکره بر سر موضوعات دیگر از جمله برنامه موشکی، جهت خوشایند دولت ترامپ و اجتناب از اعمال آن تحریم‌ها را دارد، گفت: «البته این سوال را باید از وزیر خارجه ایران بپرسید اما مطمئنم که ایران کاری را برای خوشایند هیچکسی در دنیا، از جمله ترامپ، انجام نمی‌دهد.»

معاون وزیر اقتصاد ایران، توجه کشورهای مختلف به منافع ملی خود در تعامل با ایران، به جای توجه به منافع آمریکا، را نشانه مثبتی ارزیابی کرده و افزود که اروپایی‌ها شامل فرانسه و ایتالیا قصد دارند به شکل متوازنی با ایران همکاری داشته باشند.

خزاعی با اشاره به اینکه پس از برجام، کشورهای مختلفی از اروپا تا آسیا برای حضور و سرمایه گذاری در ایران ابراز علاقه کرده‌اند، توضیح داد البته این هنوز در حد انتظاراتی که داشتیم نیست ولی امروزه با کشورهای اروپایی و آسیایی قراردادهای بزرگی بسته‌ایم.

وی با ارائه آماری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران، گفت: «طی چند سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار قرارداد سرمایه‌گذاری بسته شده که بعضی از آنها آغاز نیز شده است.»

معاون وزیر اقتصاد وضعیت کنونی را کاملا متفاوت نسبت به قبل از برجام توصیف کرده و ادامه داد: «ولی هنوز انتظارات ما را پاسخ نداده است.»

خزاعی همچنین سرعت برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه برای حضور و سرمایه‌گذار در ایران را مقداری آهسته خوانده و گفت: «سیگنال‌های مثبتی از دولت و بانک‌های فرانسه دریافت کرده‌ایم. من به همین دلیل برای اعتمادسازی در اینجا هستم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شرکت‌ها از تحریم‌های آمریکا هراسان هستند، تاکید کرد: «این مسئله هنوز وجود دارد ولی وضعیت تغییر کرده است... قبلا ما توافقی نداشتیم که شورای امنیت از آن حمایت کند.»

این مقام اقتصادی همچنین درباره آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران، توضیح داد: «یکی از عناصر مهم در جمهوری اسلامی، شنیدن صدای مردم است...مشاهده چنین ناآرامی‌هایی در برخی شهرهای ایران، چیز جدیدی نیست. در گذشته هم چنین حوادثی را شاهد بودیم.»

خزاعی این آشوب‌ها را نشانه‌ای از لزوم شنیده شدن صدای مردم دانسته و گفت: «وضعیت اقتصادی در ایران، نسبت به ۱۰ یا ۵ سال گذشته کاملا متفاوت است...نوسانات ارز بیشتر کنترل شده است. در خاورمیانه با مشکلاتی مانند تروریسم مواجه هستیم که باید از ایران در برابر آنها محفاظت کنیم.»

خزاعی سپس در پاسخ به سوال مجری که سعی داشت از حرف‌های او این برداشت را داشته باشد که «پس این اعتراضات چندان هم منشا خارجی نداشته و مردم حرف‌هایی برای گفتن دارند و خواستار تغییر هستند» تاکید کرد: «مردم در ایران زمانی که می‌خواهند نظرات خود را بگویند، آن را مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند...اما زمانی که اتفاقی در ایران رخ می‌دهد، رئیس جمهور آمریکا از آن حمایت می‌کنند...آنها قصد دارند از آن حادثه سود ببرند...شما هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که صد در صد مردم در آن راضی باشند.»

وی در پایان اضافه کرد که مردم در ایران مشکلی برای اظهار نظر مسالمت‌آمیز نداشته و خشونت در هیچ جایی از دنیا جای ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.