مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی از راه‌اندازی مجهزترین مرکز چشم پزشکی در زمینه اصلاح عیوب انکساری چشم در این بیمارستان در نیمه دوم اسفند سال جاری و در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و مصادف با روز زن و روز مادر خبر داد.

راه اندازی مرکز مجهز چشم پزشکی در بیمارستان رضوی

قدس آنلاین- مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی از راه‌اندازی مجهزترین مرکز چشم پزشکی در زمینه اصلاح عیوب انکساری چشم در این بیمارستان در نیمه دوم اسفند سال جاری و در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و مصادف با روز زن و روز مادر خبر داد.

دکتررضا سعیدی در گفت‌و گو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: عیوب انکساری از جمله معضلات چشم بوده که سبب ایجاد اختلالات بینایی در افراد شده و به همین منظور راه‌اندازی این مرکز کمک شایانی در جهت رفع این معضلات در افراد مبتلا به آن است.

این فوق تخصص نوزادان همچنین اشاره کرد: به یاری خداوند متعال و عنایات حضرت رضا(ع) بزودی خدمات چشم پزشکی نوزادان تحت عنوان کلینیک تشخیص و درمان اختلالات شبکیه نوزادان نارس کلینیک( ROP) توسط همکاران فوق تخصص شبکیه راه‌اندازی خواهد شد.

وی تأکید کرد: این کلینیک(ROP) با خصوصیات مربوط و با استفاده از دستگاه Ret cam برای نخستین مرتبه در سطح کشور و در بین بیمارستان‌های بخش خصوصی در بیمارستان رضوی راه اندازی می‌شود.

رتینوپاتی نوزادان نارس چیست؟

مدیرعامل بیمارستان رضوی در مورد این بیماری گفت:رتینوپاتی نوزادان نارس یا ROP، یک بیماری بالقوه نابینا کننده بوده و سالانه تعداد زیادی از کودکان در اثر این بیماری دچار کاهش قدرت بینایی و حتی دچار نابینایی می شوند.

این فوق تخصص نوزادان افزود: این بیماری، یک بیماری ناشی از اختلال در روند طبیعی تکامل عروق شبکیه بوده و با وجود پیشرفت های اخیر علمی، بیماری ROP همچنان یک علت مهم نابینایی در سراسر دنیا به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: میزان بروز درجات مختلف بیماری ROP در نوزادان با وزن تولد کمتر از ١٢٥١ گرم، از ١٠ تا ٤٦ درصد و در نوزادان با سن آبستنی کمتر از ٣٢ هفته، ٦ درصد گزارش شده است.

دکتر سعیدی در زمینه عوامل ایجادکننده این بیماری گفت: در زمینه برخی از عوامل مؤثر احتمالی در پیدایش این بیماری می‌توان به سن آبستنی و وزن پایین در هنگام تولد، دریافت اکسیژن بالا، سابقه بیماریهای زمینه ای مانند سندروم زجر تنفسی، سابقه دریافت خون، سابقه سپسیس، سابقه نور درمانی و... و. اشاره کرد.

علایم و نشانه‌ها

مدیرعامل بیمارستان رضوی در ارتباط با علایم بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس اظهار داشت: با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های علمی صورت گرفته در جهان، نشانه‌ها و علایم ابتلا به این بیماری تاحدودی شناخته شده که نگه داشتن اجسام نزدیک چشم، مشکل در دیدن فاصله دور، بستن و تنگ کردن یک چشم، بی میلی نسبت به استفاده از یک چشم، ضعف دید (که قبلاً توسط پزشک تشخیص داده نشده)، افت ناگهانی دید، انحراف چشم و... و. از جمله این علایم است.

وی در مورد تشخیص این بیماری تصریح کرد: نوزادانی که ریسک ROP دارند، باید در هفته چهارم تا ششم پس از تولد، معاینه چشم پزشکی بر روی آنان انجام شود و چشم پزشک با استفاده از قطره‌های گشاد کننده مربوط، مردمک چشم را باز کرده و سپس با آفتالموسکوپ شبکیه چشم را می‌بیند. همچنین انجام معاینه‌های دوره‌ای برای مشخص کردن اینکه پیشرفت بیماری متوقف شده یا نه و اینکه به درمان نیاز است یا خیر نیز در این زمینه می‌تواند ثمربخش باشد.

درمان بیماری

این فوق تخصص نوزادان با اشاره به برخی از اقدامات لازم برای درمان این بیماری گفت: بعضی از کودکانی که بیماری شان در حد درجه ۱ یا ۲ است بدون درمان بهبود می‌یابند، ضمن اینکه در موارد شدیدتر، در صورتی که بیمار علایم بیماری درجه ۳ یا بالاتر را نشان دهد، درمان لازم خواهد بود.

وی ادامه داد:برای جلوگیری از انتشار عروق غیرطبیعی ممکن است مناطقی از شبکیه را با روشی به نام کرایوتراپی درمان کرده که در این روش قسمت‌هایی از شبکیه چشم منجمد می‌شود.

‌دکتر سعیدی با اشاره به اینکه لیزر هم ممکن است بدین منظور استفاده شود، افزود:در هر دو روش، زخم‌های دائمی در قسمت‌های محیطی شبکیه باقی می‌ماند، اما در اغلب موارد این روش‌های درمانی در حفظ دید مرکزی بیمار موفق عمل می‌کنند و در صورت جداشدگی شبکیه چشم، انجام عمل جراحی، اجتناب ناپذیر و ضروری خواهد بود.

رفع عیوب انکساری با ۵روش

این خبر می‌افزاید، مطابق اظهارنظر کارشناسان فعال در بخش چشم و تجهیزات پزشکی بیمارستان رضوی، در مرکز چشم پزشکی مربوط به اصلاح عیوب انکساری چشم در این بیمارستان، مشکلاتی مانند: نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و پیرچشمی با جدیدترین روش‌های موجود در دنیا، برطرف می‌شود.

در این مرکز قرار است با پنج روش «PRK»، «لازک»، «فمتولیزیک»، «اسمایل» و «پرس بایاند» معضلات مربوط به عیوب انکساری چشم برطرف شود.

همچنین بر اساس این خبر، راه اندازی این مرکز برای نخستین مرتبه است که در بیمارستان رضوی انجام می‌شود، ضمن اینکه رفع عیب پیرچشمی به روش لیزراگزایم در بین مراکز درمانی در سطح کشور نیز برای اولین مرتبه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی انجام می‌شود.

کارشناس بخش چشم و تجهیزات پزشکی بیمارستان رضوی همچنین از ارائه خدمات به بیماران دارای قوز قرنیه (تراتیکونوس) خبر داده و معتقدند این خدمات به روش CCL (کراس لینکینگ) بوده که این روش نیز برای اولین مرتبه در بیمارستان رضوی به بیماران مورد نظر، ارائه می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.