طرح «نظام ارجاع و پزشک خانواده» یک تکلیف قانونی است؛ با این همه آنچنانکه باید و شاید هنوز به این تکلیف قانونی عمل نشده است.

اجرای"طرح سلامت "بدون پزشک خانواده هدر دادن منابع است

قدس آنلاین-طرح «نظام ارجاع و پزشک خانواده» یک تکلیف قانونی است؛ با این همه آنچنانکه باید و شاید هنوز به این تکلیف قانونی عمل نشده است. با این وجود پرسش این است که طرح ملی نظام ارجاع و پزشک خانواده برای تحت پوشش قرار دادن همه کشور به چه میزان بودجه نیاز دارد؟ بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای این منظور در سال آینده چقدر است؟ و مهم‌تر از همه مجلس در این راستا تا چه اندازه با دولت همکاری می‌کند و بودجه ردیف طرح یاد شده را برای سال ۹۷ افزایش می‌دهد؟

سه دوره مدیریتی

دکتر ایرج حریرچی؛ قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به قدس می‌گوید: اجرای پزشک خانواده اگرچه در درازمدت به کاهش هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان منجر می‌شود، اما در گام نخست برای نهادینه سازی به سرمایه گذاری و بودجه زیادی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه بودجه طرح پزشک خانواده از ۲۷۰۰ میلیارد تومان در سال‌های قبل به هزار میلیار تومان در سال جاری کاهش یافته است، می‌افزاید: البته ما متوجه محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و کشور هستیم و بر همین اساس پیشنهادی که به مجلس دادیم، اختصاص همان ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در سال ۹۷ است؛ هرچند اگر بودجه بیشتری اختصاص یابد، می‌توانیم مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

 وی می‌گوید: بودجه طرح با توجه به امکانات مالی، سالیانه تعیین می‌شود. بر این اساس برای سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. در واقع اگر بخواهیم این طرح را به صورت مطلوب در کل کشور اجرا کنیم به چندین هزار میلیارد تومان نیاز داریم که الآن حوزه بودجه‌ریزی و منابع سلامت کشور کشش آن را ندارد. بر این اساس می‌خواهیم طی یک برنامه میان و بلند مدت این طرح را اجرایی کنیم که اگر همه دستگاه‌ها و مردم همکاری کنند، حداقل سه دوره مدیریتی نیاز است تا این برنامه به طور کامل اجرا شود و نتیجه بدهد.

 بازنگری طرح سلامت

سید محمد حسینی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: به رغم کمبودهایی که وجود دارد، اما برای بودجه سال۹۷ این حوزه توجه خاصی کردیم به طوری که همین چند روز پیش مصوب کردیم تا ۵۰ درصد افزایش تعرفه هر نخ سیگار به وزارت بهداشت اختصاص یابد. ضمن اینکه تهاتر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی این حوزه را پیش بینی کرده‌ایم که وزارت بهداشت می‌تواند از این فرصت بخوبی استفاده کند تا یک مقدار فشار از دوشش برداشته شود.

وی از اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته و ۷۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به دولت از محل فروش اوراق مشارکت اشاره می‌کند و می‌گوید: البته این اعداد کافی نیست. از این رو امیدواریم طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت مورد بازنگری قرار بگیرد و دستمزد پزشکان که ضریب k است، مقداری کاهش پیدا کند.

حسینی می‌افزاید: بودجه طرح «پزشک خانواده» در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما باز هم این رقم پاسخگوی اجرای کامل این طرح نیست.

هیچ محدودیتی نداریم

سیامک مره صدق؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از حمایت این کمیسیون از طرح «نظام ارجاع و پزشک خانواده» می‌گوید و می‌افزاید: اجرای پزشک خانواده یکی از آرزوهای کمیسیون بهداشت است بنابراین در این راستا از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برای سال ۹۷ کمیسیون چه میزان بودجه را برای اجرای طرح یاد شده، مدنظر دارد، می‌گوید: ابتدا باید پیشنهاد وزارت بهداشت و آن چیزی را که کمیسیون تلفیق در این باره لحاظ می‌کنند، ببینیم. ضمن اینکه بودجه موجود طرح تحول سلامت هم باید صرف اجرای پزشک خانواده شود چون این طرح اولویت نخست طرح نظام تحول سلامت است و اگر کمبودی باشد، مجلس براساس طرح‌های مکمل، آمادگی جبران آن را دارد.

وی می گوید: کمیسیون بهداشت برای اجرای طرح «پزشک خانواده» و همچنین طرح تحول سلامت براساس برنامه ششم هیچ محدودیتی ندارد و چنانچه دولت طبق برنامه ششم عمل کند، دستاوردهای طلایی طرح تحول سلامت که همان عدالت در سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم است، ادامه پیدا می کند.

وی اجرای طرح تحول نظام سلامت را بدون اجرا کردن مناسب طرح پزشک خانواده هدر دادن منابع کشور می‌خواند و می‌گوید: طرح تحول سلامت در همه کشورهایی که اجرا شده و دوام آورده براساس طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع بیماران و طبقه بندی متمرکز بالینی بوده است و تا وقتی این موارد در کشور اتفاق نیفتد، تداوم طرح تحول سلامت امکان پذیر نخواهد بود چون در هیچ جای دنیا سیستم بیمه پایه هزینه مراجعه بیمار را در اولین فرصت به سطح فوق تخصصی پرداخت نمی‌کند و یا هزینه تمامی آزمایش‌های تخصصی را براساس نظر یک پزشک عمومی نمی‌پردازد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیشتر بیمارانی که امروز توسط متخصصان و فوق تخصص‌ها ویزیت می‌شوند، قابل معالجه از سوی پزشکان عمومی هستند، تصرح می‌کند: طرح پزشک خانواده اگر بدرستی اجرا شود، حتی در میان مدت موجب کاهش هزینه هاخواهد شد چون پیشگیری در اولویت قرار می‌گیرد و سطح سلامت جامعه ارتقا می‌یابد، اما اگر دولت بخواهد طرح تحول سلامت را مثل چند سال اخیر اجرا کند، مطمئن باشید کل بودجه حاصل از فروش نفت کشور هم برای ادامه این طرح کافی نخواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.