۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 588165

حماسه حضور

حسین شیخ الاسلام

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ یکی از عمیق ترین و دامنه دارترین تحولات سیاسی قرن بیستم اســت که از زوایای گوناگون قابل بررسی است.

حماسه حضور

قدس آنلاین-پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ یکی از عمیق‌ترین و دامنه دارترین تحولات سیاسی قرن بیستم است که از زوایای گوناگون قابل بررسی است. این انقلاب در ۴۰ سال عمر خود به شایستگی این امر را نشان داده و تأثیرگذاری خود را بر معادلات منطقه و صحنه بین المللی به خوبی آشکار ساخته است.
از سویی، این انقلاب توانست نقاب از چهره آمریکا و استکبار بر دارد و دشمنی آن‌ها را با اسلام و مسلمانان آشکار و مشخص سازد؛ زیرا رشد فزاینده موج بیداری اسلامی در کشورهای مختلف با الگوبرداری از انقلاب ایران و تقابل آمریکا و متحدان غربی در جهت توقف و انحلال این موج نشان داد آمریکا از افزایش انقلاب‌های اسلامی نظیر انقلاب ایران هراس دارد.
از سوی دیگر، امروز تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران صرفاً به منطقه خاورمیانه محدود نیست و اشتیاق به ایجاد رابطه با ایران و ارائه مبادلات در سطوح مختلف به کشورهای همسایه با آمریکا نیز رسیده است.
از طرف دیگر، انقلاب اسلامی توانست ایران را که تا سال ۵۷ ابزاردست آمریکا و بیگانگان بود، به کشوری مستقل و متکی بر توان مردمی تبدیل کند، به گونهای که پیشرفت‌های چشمگیر آن در زمینه‌های گوناگون از جمله موضوعات پزشکی، علمی و نظامی سبب شد کشورهایی همچون آمریکا که زمانی مدعی بودند قدرت اول جهان هستند، اعتراف کنند ایران باید با افزایش تحریم‌ها محدود و ترمز پیشرفت آن کشیده شود. اما یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این انقلاب «نقش اساسی مردم در پیروزی آن» است. به گونهای که بنیانگذار انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «با پشتیبانی مردم بخصوص طبقات محروم بود که پیروزی انقلاب حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخایر آن کوتاه گردید».
به تعبیر دیگر می‌توان گفت، اشرافی گری دربار پهلوی و وابستگان آن، بی توجهی به محرومان، فقر گسترده، بی بهره ماندن بیشتر جامعه از امکانات و خدمات حداقلی، یکی از مهم‌ترین دلایل خیزش عمومی مردم بود که البته مورد توجه رهبران انقلاب هم قرار داشت و بارها در کلام امام راحل به فساد عمیق و گسترده دربار و ریخت و پاش گسترده حکومت ستمشاهی اشاره و علیه آن موضع گیری کردند.
در منطق و در خطّ حکومتی امام امّت، مردم محور تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شوند و همه فعّالیت‌های اقتصادی و امثال آن، بر محور نجات محرومان از محرومیت‌ها بود.
در این ۴۰ سال نیز ملت ایران نمونه عالی از دموکراسی دینی را ارائه کرده‌اند، اما مسئولان آن گونه که باید در زمینه معیشت و اقتصاد آن‌ها تلاش نکرده‌اند و اقدامات انجام شده شایسته این مردم عزیز نبوده است. اگرچه نارسایی‌ها هر روز از برابر چشمان مردم عبور می‌کند، اما ۲۲بهمن که فرا میرسد مشاهده تصاویر حضور مردم همه را متعجب می‌کند. از قدیمی‌های انقلابی تا جوان‌هایی که شاید انقلاب و ماجرایش را از کتاب‌ها و بزرگ‌ترهایشان فهمیده‌اند، با اینکه شاید کمرشان زیر فشار زندگی خم شده باشد، اما حضور پر نشاط و پویا پیدا می‌کنند.
از طرفی دیگر، اگرچه مردم نجیب ایران از بروز برخی تبعیض ها، فشارهای معیشتی و فسادها گلایه مند هستند، اما تاریخ ۴۰ ساله انقلاب نشان داده هر زمان به حضور مردم برای تجلی وحدت و غرور ملی نیاز بوده است، تفکیک قائل شده‌اند و از هیچ کوششی دریغ نکرده و همبستگی خودشان را به رخ دشمنان انقلاب کشیده‌اند، به عبارتی دیگر مردم جنس دشمنان انقلاب را شناخته‌اند.
بدون تردید ۲۲ بهمن امسال نیز مردم حماسه خواهند آفرید و کسانی را که در پی ایجاد تفرقه و فتنه بین مردم و انقلاب هستند را ناامید خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.