۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 588519

اصفهان- عوامل مختلفی ممکن است بررنگ دندان‌های افراد اثر بگذارند. شناخته شده ترین تغییررنگ، ته‌رنگ زردی است که در دندانها قابل مشاهده می باشد.

قدس آنلاین- گروه استانها: درواقع دراغلب موارد، علل تغییر رنگ دندان را می‌توان به دو رده داخلی و خارجی تقسیم کرد. رنگ‌های خارجی روی مینای دندان، خارجی ترین لایه دندان که مستحکم ترین ماده معدنی بدن نیز شناخته می شود، می‌نشینند. منشا این رنگ‌ها معمولا غذاهای مصرفی می باشند.

غذاها و نوشیدنی‌های با رنگ‌های تیره- مانند قهوه، چای سیاه، نوشابه‌ های تیره مانند کوکاکولا، سس‌های تیره و بعضی از انواع میوه‌ها بیشترین تاثیر را در ایجاد تغییر رنگ های دندان دارند.

 استفاده وسیع از محصولات دخانی، چای یا قهوه اغلب منجر به تغییر رنگ  قهوه ای در سطح مینای دندان می شود. دوده موجود در دخانیات در بزاق حل شده و به آسانی در شیارهای سطح  مینای دندان نفوذ می کند. سیگاری ها اغلب تغییر رنگ قهوه ای تا سیاه را در سطوح زبانی دندانهای جلویی فک پایین نشان می دهند.تغییر رنگ های ناشی از نوشیدنی ها نیز اغلب سطوح زبانی دندانهای جلویی را هدف می‌گیرند ولی این تغییر رنگها نسبت به دخانیات  گسترده تر و درعین حال با شدت کمتر هستند.

به علاوه غذاهای دارای مقدارزیادی کلروفیل نیزمی توانند، تغییررنگ مایل به سبز درسطح مینای دندان ایجاد کنند. تغییر رنگ سبز مرتبط با باکتری های رنگ زا یا مصرف غذاهای حاوی کلروفیل الگویی مشابه تغییر رنگ ثانویه به خونریزی لثه ای را نشان می دهد. واضح است که این الگو از تغییر رنگ در بیماران با بهداشت پایین و دارای لثه های قرمز و ملتهب و خونریزی دهنده دیده می شود. این تغییررنگ دراثرشکست و تجزیه هموگلوبین خون به ماده ای سبز رنگ به اسم بیلیوردین ایجاد می شود. از یاد نبریم غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی با تخریب مینای دندان و آسان‌تر کردن چسبیدن مواد رنگی به دندان می‌تواند وضع را بدتر کنند. تانین، یک ترکیب تلخ که در چای یافت می‌شود، نیز به چسبیدن مواد رنگزا به دندان‌ها کمک می‌کند.

تغییر رنگ های داخلی درون دندان رخ می‌دهد، به این معنی که عوامل گوناگون خواص ساطع‌کننده نور مینا و عاج زیر آن را تغییر می‌دهند.

داروهای متعددی می‌توانند باعث این تغییررنگ های داخلی شوند. معروفترین این داروها آنتی‌بیوتیک‌های خانواده تتراسایکلین هستند که در صورتی که در زمان تکامل دندانها یعنی پیش از ۸ سالگی مصرف شوند، منجر به تغییر رنگ زرد تا قهوه ای تیره و به شکل خطوط افقی تظاهر می یابد. برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید مادرزادی  یا هپاتیت نوزادی نیز می توانند به تغییر رنگ های دندانی منجر شوند.

به جز تغییر رنگ های خارجی و داخلی دندان، دو عامل دیگر هم در زرد شدن دندان‌ها موثرند: ژنتیک و سالمندی. دندان‌های‌ برخی از افراد، نیز مانند ظاهر صورتشان یا رنگ‌ چشم‌هایشان ممکن است زردتر (یا سفیدتر) از دندان‌های سایرین باشد. بخشی از این تفاوت به ضخامت مینای دندان‌ بستگی دارد که ماده ای نیمه‌شفاف است و اگر فردی مینای دندان نازکی داشته باشد، رنگ طبیعی عاج زیر مینا بیشتر خود را نشان خواهد داد.

دکتر محمد حسین حسام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.