نخست وزیر رژیم صهیونیستی از هراس تبعات حمله هوایی اخیر این رژیم علیه اهدافی در خاک سوریه دست به دامان رئیس جمهور روسیه شده و از او خواسته به تهران و دمشق پیام دهد که اسرائیل به دنبال ادامه درگیری و بالاگرفتن تنش نیست.

تحقیر صهیونیست ها

قدس آنلاین- نخست وزیر رژیم صهیونیستی از هراس تبعات حمله هوایی اخیر این رژیم علیه اهدافی در خاک سوریه دست به دامان رئیس جمهور روسیه شده و از او خواسته به تهران و دمشق پیام دهد که اسرائیل به دنبال ادامه درگیری و بالاگرفتن تنش نیست.

این اقدام بنیامین نتانیاهو پس از آن صورت گرفت که پدافند سوریه یک فروند هواپیمانی نظامی فوق پیشرفته ارتش اسرائیل از نوع F۱۶ که به خاک این کشور تجاوز کرده بود هدف قرار داد و سرنگون کرد.

رژیم صهیونیستی با این بهانه که یک پهپاد از خاک سوریه وارد منطقه جولان اشغالی شده و توسط بالگردهای این رژیم ساقط شده بود دست به انجام یک عملیات هوایی گسترده علیه ۱۲ منطقه از خاک سوریه زد. این رژیم مدعی شد شماری از پایگاه‌های نظامی و شناسایی سوریه و پایگاه‌هایی متعلق به ایران را هدف قرار داده است.

اسرائیل مدعی شد که پهپاد ساقط شده متعلق به ایران بوده است، ادعایی که از سوی ایران و سوریه تکذیب شده و این رژیم هم سندی در اثبات ادعای خود نتوانسته ارائه دهد.

اما واکنش سنگین پدافند سوریه و هدف قرار گرفتن هواپیمای جنگی پیشرفته اسرائیل و شکسته شدن هیمنه شکست ناپذیری نیروی هوایی این رژیم، برنامه قدرت‌نمایی و ارسال این پیام که اسرائیل حضور نیروهای ایرانی در خاک سوریه را برنمی‌تابد نقش برآب کرد و به یک آبروریزی بزرگ برای این رژیم بدل شد.

نتانیاهو و هیمنه فروریخته

نتانیاهو اما در تماس تلفنی دیگری با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای توجیه تجاوز نظامی به سوریه مدعی شد که ایران حاکمیت اسرائیل را نقض کرده است و این رژیم حق دارد از خود در برابر حملات دفاع کند. این رفتار درهم و متناقض نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از یک سو به دنبال میانجی‌گری روسیه برای جلوگیری از پاسخ نیروهای سوریه و محور مقاومت به تجاوز آنها و از سوی دیگر در حال رجزخوانی و اتهام پراکنی است، نشانه سردرگمی و ترس این رژیم از پیامدهای اقدام حساب نشده خود است.

اهمیت این اتفاق از آنروست که رژیم صهیونیستی با تبلیغات فراوان این حمله هوایی را بزرگترین عملیات ارتش این رژیم در نوع خود در ۳۵ سال گذشته اعلام کرده و آنرا پاسخی به عملیات پهپادی ایران خوانده بود. از سوی دیگر هدف قرار گرفتن جنگنده اسرائیلی توسط پدافند سوریه به دوران خویشتنداری دمشق و جولان هواپیماهای اسرائیل در حریم این کشور پایان داد.

این موضوع بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است تا آنجا که «چمی شالو» تحلیلگر روزنامه هاآرتص در تحلیل نوشت: انهدام جنگنده اسرائیلی توسط سوریه یک اتفاق بسیار مهم و تعیین کننده است زیرا از زمان جنگ ۱۹۸۲ لبنان این اولین مورد شلیک موفق سوریه به سمت یک جنگنده اسرائیلی بوده است.

وی افزود: مهم نیست که نیروی هوایی اسرائیل به تأسیسات ایران و سامانه‌های دفاعی سوریه چه میزان خسارت وارد می‌کند، چراکه نهایتاً تصویر گزنده‌ای که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، لاشه جنگنده اف-۱۶ اسرائیل است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم تصاویر پرنده ساقط شده اسرائیلی را له شدن غرورصهیونیست‌ها خواند و نوشت: سقوط این جت جنگنده ضربه‌ای سنگین به حیثیت اسرائیل و نشانه تغییری عمده در مسیری بود که اسرائیل سال‌ها می‌رفت.

در همین حال رئیس جمهور روسیه در این تماس به نتانیاهو متذکر شده است که از هر اقدامی که دور جدیدی از درگیری‌ها در سوریه را شعله‌ور کند اجتناب کند. این بدان معناست که پوتین به نتانیاهو یادآور شده که اقدامات او بدون واکنش و پاسخ نخواهد بود و بهتر است این رژیم درست به قدامات تحریک کننده نزند.

قواعد بازی تغییر کرده است

یک کارشناس مسائل نظامی و راهبردی می‌گوید: اما اینکه نتانیاهو فورا پیام آتش بس و تمام کردن موضوع را برای تهران ارسال می‌کند خود نشان دهنده هراس این رژیم از هژمونی ایران و توان محور مقاومت در ضربه زدن به این رژیم است. کما اینکه او در پیامی مشابه برای کاخ سفید خواهان آن شده که آمریکا میان این رژیم و لبنان میانجیگری کند.

سردار کرمی راد به خبرنگار ما گفت: تبعات این مسئله صرفاً به یک جنگنده محدود نیست؛ قطعاً قواعد بازی در جنوب سوریه تغییر خواهد کرد. دوره گردی نتانیاهو برای یافتن میانجی در مقابل محور مقاومت یعنی او هم این پیام را که دیروز از زبان دریابان علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران بیان شد درک کرده است. اینکه دوران بزن در رو گذشته است.

وی افزود: ضربه نظامی که به اسرائیل وارد شد و هراس مقامات این رژیم نقطه امیدی است هم برای ملت سوریه و هم برای کشورهای منطقه و  پیامده‌های بسیاری به دنبال دارد. نخست آنکه که سوریه از این به بعد در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت نمی‌ماند دوم آنکه جبهه مقاومت امروز توان بیشتری دارد و راهبردی تازه‌ای را در پیش گرفته است. قطعاً چنین اتفاقات بی‌نظیری را می‌توان  ورود ارتش سوریه و همپیمانان نظامی آن از جمله ایران روسیه و جبهه مقاومت برای یک کار بزرگتر تحلیل کرد.

سردار کرمی راد خاطرنشان کرد: اینکه نتانیاهو اینگونه هراسان برای تهران و دمشق پیام می‌فرستد که به دنبال درگیری نیست قابل تحلیل است. ابتدا شاکله بیان آنها نشان ضعف است اما مقامات سوریه باید بدانند اسرائیل دست از شیطنت بر نمی‌دارد و این پیام دلیلی بر تکرار نشدن تجاوز آنها نیست و باید اقتدار نظامی در برابر آنها حفظ شود.

وی تصریح کرد: ایران در سوریه تنها نقش مستشاری دارد و این که نتانیاهو برای تهران پیام می‌فرستد یک عملیان روانی و تبلیغاتی هم هست و شروعش از آینجا ناشی می‌شود که رهبری در موضوع اسرائیل فرمودند تا ۲۵ آینده وجود نخواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.