یک روز پس از آنکه هواپیمای اف ۱۶ رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه ساقط شد، مدیرعامل شرکت اسلحه سازی روستوک روسیه از آمادگی کشورش برای فروش سامانه S۴۰۰  به آمریکا خبر داد.

تحقیر در برابر تهدید

قدس آنلاین- یک روز پس از آنکه هواپیمای اف ۱۶ رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه ساقط شد، مدیرعامل شرکت اسلحه سازی روستوک روسیه از آمادگی کشورش برای فروش سامانه S۴۰۰  به آمریکا خبر داد.

«سرگئی چمزوف» با بیان اینکه فروش احتمالی این سامانه به آمریکا به هیچ وجه مخاطره ای برای امنیت روسیه در پی نخواهد داشت، گفت: اس – ۴۰۰ یک سامانه تهاجمی نیست، بلکه یک سامانه دفاعی است. بنابراین اگر آمریکایی ها بخواهند ما می توانیم این سامانه را به آنها هم بفروشیم و این کار هیچ نکته و مشکل استراتژیک در بر نخواهد داشت. مدیرعامل روستک که این سخنان را در جریان برگزاری یک گفتگوی اختصاصی مطرح می کرد، همچنین ضمن دفاع از فروش این سامانه به ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو این اقدام را نافی امنیت روسیه ندانسته و تاکید کرد: اگر یک کشور توانایی تضمین امنیت آسمان خود را داشته باشد، میزان امنیت آن کشور بالاتر خواهد رفت و آنهایی که قصد حمله (به آن کشور) را داشته باشند، حساب کار خود را خواهند کرد.

در ظاهر این پیشنهاد یک موضوع ساده در تبادلات مالی و نظامی محسوب می‌شود اما وقتی متوجه می‌شویم که هواپیمای ساقط شده رژیم صهیونیستی با سامانه  S۲۰۰ روسی سرنگون شده موضوع کمی از حالت عادی خارج شده و تحقیرآمریکایی‌ها به نظر می‌رسد چرا که سیستم پدافند هوایی و هواپیماهای اسرائیلی کاملاً آمریکایی است و عملاً کاخ سفید امنیت آسمان اسرائیل را با دادن پول و تکنولوژی و دانش لازم برای ساخت اسلحه تضمین کرده است.

ساقط شدن اف ۱۶ اسرائیلی نشان داد که این سیستم کارآمد نیست و مقامات سرزمین‌های اشغالی باید نگران امنیت خود باشند ضمن این که پیش از این هم حزب الله ثابت کرده بود چیزی به نام گنبد آهنین در عمل وجود ندارد و یک گروه نظامی مانند حزب‌الله به راحتی می‌تواند آن را مختل کرده و دورترین نقاط اسرائیل را مورد هدف قرار دهد.

درواقع اکنون به نظر می‌رسد روسیه خواسته یک پیغام جدی به آمریکا بدهد از آن جهت که اخیراً هم برخی مقامات این کشور از احتمال حمله هوایی به سوریه به دلیل واهی ساخت سلاح‌های کشتار جمعی خبر داده بودند. آسوشیتدپرس در این خصوص نوشت: آمریکا در حال بررسی طرحی برای حمله موشکی به برخی تاسیسات نظامی سوریه مشابه آنچه که پیشتر علیه یک فرودگاه نظامی دولت دمشق انجام داد، است.

آمریکا در یک ماه گذشته از زبان مسئولان مختلف خود سوریه را متهم کرده که از گاز کلر و برخی مشتقات گاز سارین علیه شورشیان در اطراف دمشق استفاده کرده است. این کشور در همین راستا گزارش‌هایی را به شورای امنیت ارائه کرد و در تلاش بود تا زمینه لازم برای اقدام نظامی علیه دولت دمشق را فراهم کند که با مخالفت روسیه مواجه شد.

ژنرال یوری نیتکاتچوف، از فرماندهان ارتش روسیه با ابراز نگرانی از انتشار چنین گزارش‌هایی گفت: در صورت حمله آمریکا به پایگاه‌های ارتش سوریه روابط میان روسیه و آمریکا متشنج‌تر از شرایط کنونی خواهد شد.

حال با اتفاق اخیر که منجر به سرنگونی هواپیمای اسرائیلی شد و همچنین گفته‌های مقامات روسی باید دید آیا این بار هم آمریکا بدون هیچ مقاومتی به سوریه حمله می‌کند یا اینکه اساساً تصمیم در این باره را به تاخیر خواهد انداخت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.