وزیر خارجه انگلیس که اخیرا به میانمار سفر کرده و با بالگرد از روستاهای منطقه سکونت اقلیت روهینگیا بازدید کرده بود گفت فکر نمی‌کند رهبر میانمار از تمام شرایط وحشتناک آواراگان روهینگیا مطلع باشد.

به گزارش قدس آنلاین، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس گفت شک دارد «آنگ سان سوچی» رهبر دوفاکتوی میانمار تمام شرایط وحشتناکی را که برای آوارگان روهینگیا اتفاق افتاده، متوجه شده باشد. 

وزیر خارجه انگلیس به بی‌بی‌سی گفت «فکر نمی‌کنم سوچی، سوار بر یک بالگرد آنچه ما دیدیم را دیده باشد.» جانسون از خانم سوچی خواست با نمایندگان سازمان‌ ملل برای کمک به بازگشت آوارگان همکاری کند. 

جانسون افزود «تاکنون در زندگی‌ام چنین چیزی را ندیده‌ بودم. صدها روستا به آتش کشیده شدند. مسلما چنین چیزی فاجعه‌بار است و فکر می‌کنم که آنچه اکنون نیاز است، یک رهبری برای همکاری با نمایندگان سازمان ملل است تا این افراد را به خانه‌شان بازگرداند».

جانسون روز جمعه پس از ورود به «داکا» پایتخت بنگلادش در جلسه‌ای با «شیخ حسینه» نخست‌وزیر بنگلادش گفته بود: انگلیس خواستار بازگشت سریع آوارگان روهینگیا به میانمار است.

جانسون از بنگلادش برای پناه دادن به آوارگان روهینگیایی قدردانی کرده و افزوده بود: تاخیر در انتقال روهینگیایی‌ها ممکن است این مسئله را پیچیده کند.

حدود هفت ماه از آغاز دور جدید خشونت‌های دولت و ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیا می‌گذرد و تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار نفر از این افراد به بنگلادش گریخته‌اند. اقلیت روهینگیا جمعیتی مسلمان است که در استان راخین در شمال غرب روهینگیا ساکن هستند و از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی در این کشور بهره‌ای نبرده‌اند. 

مردم روهینگیا همواره مورد حملات وحشیانه ارتش میانمار بوده‌اند اما دور اخیر این خشونت‌ها از ۲۵ اگوست ۲۰۱۷ آغاز و نیروهای حکومتی و نظامی میانمار به حمله و تجاوز به ساکنان استان راخین، خانه‌هایشان را به آتش کشانده و جمعیتی را به قتل می‌رساندند.

اقلیت روهینگیا حدود یک میلیون و صدهزار نفر هستند و از این میان بیش از ۶۵۰ هزار نفر از بیم جان خود با پای برهنه، پیاده یا با قایق به سمت بنگلادش گریختند و در کمپ‌های آوارگان بنگلادش سکنی داده شدند. 

طی هفته‌های اخیر گروه‌هایی از میانمار و بنگلادش توافق کردند بازگشت آوارگان به میانمار را آغاز کنند اما بیم جان این افراد همچنان وجود دارد.

منبع: بی بی سی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.