اهواز- پل سفید اهواز این روزها حال و هوای زیبایی دارد به یمن پرنده های مهاجر، اما این همه ملاحت وقتی تلخ می شود که اسلحه یک شکارچی پرنده ای را هدف می گیرد، این درست خلاف ذهنیت ما، درباره مردم خوزستان است، مردم مهمان نواز جنوب!

مهاجرانی که رنگ مهمان نوازی را نمی بینند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ زمستان که می شود آسمان اهواز به لطف پرندگان مهاجر دیدنی ترند، سرت را که بالا بگیری چرخش بال های زیبای آنها نمایشی از خالق هستی است در سرزمینی که به لطف آفریدگارش مامنی است برای فرار از سرمای کشورهای همسایه، پل سفید اهواز این روزها حال و هوای زیبایی دارد برای کسانی که طبیعت را می فهمند و سوژه نابی است برای عکاسان خلاقی که در پی شکار شگفتی های خلقتند.

اما این همه ملاحت وقتی تلخ می شود که اسلحه یک شکارچی پرنده ای را هدف می گیرد، و تصور کنید موجود زنده ای را که کیلومتر ها راه به امید رهایی از مرگ تلاش کرده است تا در دیار شما آرام گیرد با تیر نشانه رفته از آدمهای همین دیار بمیرد. و این درست خلاف ذهنیت ما، درباره مردم خوزستان است، مردم مهمان نواز جنوب!

تالاب دلیل مهاجرت پرندگان

رییس اداره محیط زیست شهرستان ایذه در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره این پرندگان می گوید: پرنده های مهاجر با کوچ کردن از سرزمین خود زمستان گذرانی می کنند زیرا سیستم بدن آنها به شکلی است که تحمل سرمای سیبری که محل زندگی آنهاست را ندارند.

عباس سلطانی ادامه می دهد: آنها به اینجا می‌آیند تا از  سرما در امان باشند، سفر آنها به جاهایی ختم می شود که در زمستان دمای پایین تری داشته باشند، در سفر به ایران اول  وارد گلستان می شوند، در تالاب می مانند وقتی این شهرها سرد شد به سمت استان های دیگر از جمله استانهای جنوبی می‌آیند.

تالاب شادگان، یک سوم وسعت تالاب های بین المللی ایران

او با اشاره به اینکه خوزستان چهار تالاب بزرگ دارد که بزرگترین آن شادگان است؛ تصریح می کند: یک سوم وسعت تالاب های بین المللی که در ایران هستند را تالاب شادگان دربر می گیرد، اگر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تالاب بین المللی داشته باشیم، تالاب شادگان ۴۰۰ هزار هکتار است، علاوه بر آن خوزستان پر از تالاب های دیگری است که مامن زمستانی خوبی برای این پرندگان است.

۶ هزار کیلومتر پرواز برای امنیت یا مرگ

سلطانی در اشاره به شکار پرندگان مهاجر بیان می کند: آنها ۶ هزار کیلومتر پرواز می کنند تا به اینجا برسند، و من همیشه به شکارچیان می گویم، چطور دلتان می آید پرندگانی که به خاطر زنده ماندن و تلف نشدن از سرما هزاران کیلومتر بال زده و از ترس جان به شما پناه آورده اند را بگیرید و بکشید، این فاجعه و نهایت بی رحمی است.

این مسئول محیط زیست درباره نوع پرندگان مهاجر اذعان می کند: انواع مختلف این پرندگان از آبزی و کنار آبزی هستند؛ آبزیانی مثل مرغابی ها، غازها،  درنا های معمولی، درنای سیبری(بزرگ جثه) که متاسفانه تعداد آنها کم شده است، و پرندگان کنار آبزی از جمله فلامینگو، پلیکان، مرغابی کله سبز و کله سفید، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفیدکوچک که در حال انقراض است.

اکوتوریسم راهی برای درآمد

او در پاسخ به خبرنگار قدس درباره لزوم بودن این پرندگان، توضیح می دهد: هردو سال یکبار توریست های خارجی به اینجا می‌آیند تا آنها را سرشماری کنند، روزها را در اینجا سپری می‌کنند تلسکوپ و وسایل مختلف می‌آورند تا فقط این پرندگان را ببینند، این پرنده ها مزیت های زیادی برای ما دارند یکی از آنها علاقه برای دیدن آنهاست،  از کشورهای مختلف می‌توان به این وسیله توریست جذب کرد، کاری که کشورهای مختلف دنیا مثل کنیا انجام می دهند و درآمد آنها از اکوتوریسم است.

سلطانی از وجود تالاب کوچکی در مهاباد آذربایجان غربی می گوید و خاطرنشان می کند: این تالاب همانند میان گران است، برنامه تالاب کانیبرازان روستایی، یک شرکت تعاونی تاسیس کرده تا هر که دوست دارد با دوربین و تجهیزات برای دیدن پرندگان به آنجا برود، حتی برای علاقه مندان به پرندگان سایت پرنده نگری گذاشته اند.

او اضافه می کند: این کار با اقامت مردم حتی می تواند درآمد زا باشد زیرا کسانی که به دیدن آن می روند معمولاً متمول و پولدار هستند، حتی در مورد شکارچی ها می‌توانیم شکل تفریح آنها را از کشتن پرندگان به اهمیت در بازدید از آن‌ها تغییر دهیم.

شکار پرندگان قوانین دارد

وقتی از سلطانی می پرسم سیستم کنترل شکار پرندگان به چه شکل است؟ عنوان می کند: به صورت گشت کنترل به تالاب ها می رویم تا  شکارچی ها را تحت نظر داشته باشیم، البته  سازمان حفاظت محیط زیست هم مقرراتی به این شکل دارد؛ سالانه به کسانی که اسلحه شکاری دارند پروانه شکار می فروشد، که الان تفکیک شده و پرندگان آبزی مجوز خاص خود و پرندگان خشکی هم مجوز خود را می خواهند.

او با عنوان اینکه اصولاً در نیمسال اول مجوز نمی فروشند، ادامه می دهد: فروش مجوز به خاطر بحث آنفولانزای پرندگان از نیم سال دوم است، کسی که پروانه شکار می خرد ۲ یا ۳ روز در هفته می‌تواند به شکار برود و فقط چهار پرنده شکار کند، این شکار باید در مناطق آزاد باشد. 

سلطانی بیان می کند: مناطق آزاد خارج از مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست هستند و باید پروانه ویژه داشته باشند،  ما پروانه ویژه نمی فروشیم، نوع پرنده هم مشخص است به طور مثال دو کبک، ساعت شکار هم از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب است، شکار و صید به طور کل از غروب تا طلوع ممنوع است، زیرا حیات وحش در این زمان در استراحت به سر می‌برند و کسی نباید مزاحم آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.