اگر افزایش نرخ ارز متناسب با رشد تورم، باشد عملا روند طبیعی بازار بوده و این موضوع در همه بازارهای دیگر و در همه کالاها و دارایی های دیگر نیز رخ می دهد. اما گاهی افزایش های ناگهانی در بازار رخ می دهد که این یک بی ثباتی است و برای اقتصاد مضر است و باعث عدم اطمینان در بازار شده و فعالان اقتصادی نمی دانند یک ماه دیگر چه اتفاقی می افتد

افزایش نرخ ارز به صورت محدود و منظم می تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد/  بی ثباتی در بازار ارز  نااطمینانی در بازارهای دیگر را نیز گسترش می دهد

قدس آنلاین- دکتر حمید زمان زاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که عده ای از کارشناسان معتقدند: افزایش نرخ ارز، مشکلات اقتصادی را تشدید می کند، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: افزایش نرخ ارز دو جنبه دارد، یک بخش از این بحث این است که با توجه به شرایط تورمی که ما در اقتصادمان داریم نمی توان انتظار داشت روند نرخ ارز در اقتصاد ما  برای زمان نسبتا طولانی ثابت بماند چرا که نرخ همه کالاها و همه دارایی ها به هر حال کم و بیش باتوجه به تورم در حال افزایش هست. وی ادامه داد: به بیان بهتر  اگر شما قیمت  کالاهای مختلف  اعم از مسکن و  کالاهای مصرفی مردم، قیمت سهام و... و. را در سال جاری بررسی کنید متوجه می شوید قیمت ها همراه و متناسب با تورم، در حال تعدیل است.   لذا مردم انتظار دارند نرخ ارز  به عنوان یک دارایی کاملا متفاوت از دارایی های دیگر رفتار کند و ثبات قیمت ارز منطقی نیست.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اینکه ما انتظار داشته باشیم قیمت همه کالاها و دارایی ها متناسب با تورم افزایش پیدا کند ولی نرخ ارز روند مخالف جریانی که در اقتصاد وجود دارد را طی کرده و حتی کاهش پیدا کند درست نیست. بنابراین اگر متناسب با رشد تورم، نرخ ارز افزایش پیدا کند عملا آن روند طبیعی بازار است و این موضوع در همه بازارهای دیگر و در همه کالاها و دارایی های دیگر نیز رخ می دهد. اما گاهی افزایش های ناگهانی در بازار رخ می دهد که این یک بی ثباتی است و برای اقتصاد مضر است و باعث عدم اطمینان در بازار شده و فعالان اقتصادی نمی دانند یک ماه دیگر چه اتفاقی می افتد و دو ماه تا یک سال دیگر چه رخ خواهد داد، لذا این نااطمینانی که در بازار ارز به خاطر نوسانات شدید ارزی ایجاد می شود اثرات منفی خودش را می گذارد.


 مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز ممکن است هم روی بحث تورم و قیمت ها اثر منفی بگذارد و هم روی تولید و تجارت ما موثر باشد. اما اینکه خود نرخ ارز به صورت محدود اما منظم و  همواره افزایش پیدا کند حتی می تواند اثرات مثبت هم داشته باشد یا حداقل اثرات مثبتش می تواند اثر منفی اش را پوشش دهد. وی ادامه داد: از این نظر ما انتظار داریم نرخ ارز هم مثل قیمت کالاهای دیگر متناسب با تورم، کمتر و یا بیشتر و باتوجه به وضعیت ارزی ما تغییر کند. آنچه مهم است این است که بتوانیم ثبات حداکثری داشته باشیم و نوسانات نرخ ارز را مدیریت کنیم که این امر می تواند برای اقتصاد مفید باشد و در بازار بین فعالان اقتصادی ایجاد اطمینان کند. زمان زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر این اطمینان خاطر ایجاد شود این اطمینان خود به خود به سایر  بازارها نیز سرایت کرده و باعث می شود اوضاع باثباتی داشته باشیم ولی نااطمینانی در بازار ارز نااطمینانی در بازارهای دیگر را هم گسترش می دهد که این موضوع می تواند اثرات منفی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.